خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت کشور:

ثبت‌نام انتخابات مجلس از ١٠ تا ١٦ آذرماه انجام می‌شود/ وزارت کشور نقشی در بررسی صلاحیت‌ها ندارد/ هویت رای‌دهندگان باید بصورت الکترونیکی احراز شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۱۲۱

سخنگوی وزارت گفت: زمان ثبت نام انتخابات ١٠ تا ١٦ آذرماه است. موضوع مهم دیگر بحث استعفاهایی است که پیش‌بینی شده متصدیان برخی مشاغل ٦ ماه قبل ثبت نام انتخابات استعفای آنها پذیرفته شده باشد و این مهلت تا ١٦ خردادماه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سیدسلمان سامانی در نشست خبری خود برای تشریح زمان‌بندی، مقررات و شرایط انتخابات یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که امیدوار هستیم این نشست شروع خوبی برای تعامل بیشتر رسانه‌ها با مجریان انتخابات باشد، گفت: در سال ٩٨ مهمترین رویداد ما در حوزه سیاست داخلی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است. امروز نخستین جلسه ستاد انتخابات کشور با حضور وزیر کشور برگزارشد.

وی ادامه داد: تاکید وزیر کشور بر سلامت، مشارکت، رقابت و امنیت در انتخابات پیش رو است. همچنین ایشان تاکید دارند اصل بی‌طرفی در وزارت کشور رعایت شود.

سامانی یادآور شد: اجرای دقیق قانون و فصل الخطاب بودن قانون از موضوعات دیگری بود که مورد تاکید وزیر کشور قرار گرفت. هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها و تعاملات قانونی هم مورد تاکید ما برای انتخابات پیش رو است. آموزش مجریان و برگزارکنندگان از دیگر محورهای مورد بحث است که این موضوع از رهگذر آموزش دقیق مجریان است و در سطح استان‌ها آغاز شده است.

وی گفت: منابع مالی برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده است و در زمان‌های مختلف با تخصیص‌ها مشکلی در برگزاری انتخابات نخواهیم داشت. مانند ادوار قبل تعداد شعبات اخذ رای را افزایش خواهیم داد. امنیت انتخابات موضوع بسیار مهمی است؛ شوراهای تامین موظف شده‌اند تدابیر لازم را برای فضای امن و بانشاط انتخابات اخذ کنند.

سامانی با اشاره به اینکه برنامه زمانبندی را با هماهنگی شورای نگهبان تهیه کردیم که به فرمانداری‌ها ابلاغ خواهد شد،‌ گفت: این برنامه از طریق سایت وزارت کشور در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: زمان ثبت نام انتخابات ١٠ تا ١٦ آذرماه است. موضوع مهم دیگر بحث استعفاهایی است که پیش‌بینی شده متصدیان برخی مشاغل ٦ ماه قبل ثبت نام انتخابات استعفای آنها پذیرفته شده باشد و این مهلت تا ١٦ خردادماه است.

سخنگوی وزارت کشور یادآور شد: افرادی که می‌خواهند به عنوان نامزد انتخابات ثبت‌نام کنند باید حائز شرایطی باشند که بنده با توجه به قانون انتخابات، این ویژگی‌ها را بیان می‌کنم. اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام به نظام جمهوری اسلامی، تابعیت جمهوری اسلامی، التزام به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه، داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن، نداشتن سوء شهرت، داشتن نعمت بینایی شنوایی و گویایی و داشتن حداقل سن ٣٠ سال و حداکثر سن ٧٠ سال از شرایط نامزدهای انتخابات است.

وی در خصوص بحث الکترونیکی شدن فرآیند انتخابات گفت: ما باید به این سمت برویم و وزارت کشور براساس وظایف قانونی خود باید با هماهنگی شورای نگهبان این اقدام را صورت دهد. جلسات هماهنگی در حال انجام است. البته ما معتقد هستیم احراز هویت رای‌دهنده‌ها حتما باید بصورت الکترونیکی انجام شود که بسیار مهم است.

سامانی در خصوص اینکه بررسی صلاحیت‌ها در وزارت کشور بسیار ساده انجام شده و کل کار به عهده شورای نگهبان است، گفت: هیات‌های اجرایی معتمدین منطقه هستند و وزارت کشور نقشی در بررسی صلاحیت‌ها ندارد و در نهایت بررسی صلاحیت به عهده هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان است.

وی همچنین در خصوص انتقاد به تعداد بالای ثبت نام کنندگان گفت: وظیفه ما رعایت حق مردم است و موظف هستیم هرکس بتواند مدارک و شرایط را مهیا کند، ثبت نام کنیم.

سامانی در خصوص امکان بروز مخاطرات طبیعی در زمان انتخابات گفت: پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و ما در تاریخ ٢ اسفند در این حوزه هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز