خبرگزاری کار ایران

ظریف:

تیم «ب» می‌خواهد ترامپ را اغوا کند/ تعامل با آمریکا، در ایران نتیجه‌ای به همراه نداشت

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۶۲۲

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه 'تیم ب' آمریکا را به سوی جنگ پیش می برد، گفت: پیام اقدامات دولت ترامپ این است که آمریکا قابل اعتماد نیست.

به گزارش ایلنا،‌ محمد جواد ظریف روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه خبری فاکس نیوز، این مطلب را در پاسخ به این سوال که گفته اید گروه کوچکی آمریکا را به سوی جنگ می برند، آنها چه کسانی هستند، این را مطرح کرد.

وی ادامه داد: اساس این نظرم، اظهارات خودشان است. نتانیاهو گفته است که او رئیس جمهوری ترامپ را برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروه تروریستی تشویق کرده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه درباره خروج از برجام همین اینگونه بوده است، اضافه کرد: او گفته است که مخالف سرسخت توافق هسته ای است و آمریکا را برای خروج از آن تشویق کرده است.

ظریف اظهار کرد: آقای بولتون پیش از اینکه مشاور امنیت ملی شود، در یک اجتماعی که از سوی مخالفان جمهوری اسلامی که در لیست گروه تروریستی وزارت خارجه آمریکا بوده اند، ترتیب داده شده بود، گفته است که او در جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران با این گروه تروریستی در تهران خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این ثبت شده بعد از اینکه او از این گروه ۵۰ هزار دلار دریافت کرده است. پس از انتصاب به عنوان مشاور امنیت ملی هم این را مطرح کرده است.

ظریف گفت حداقل خواسته تیم بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید تغییر نظام است و افزود: همه اینها نشان داده اند که علاقمند هستند آمریکا را به یک درگیری بکشانند. من باور ندارم که رئیس جمهوری ترامپ این را بخواهد. من معتقدم که رئیس جمهوری ترامپ، در مسیر وعده انتخاباتی خود در نکشاندن آمریکا به جنگی دیگر حرکت می کند.

وی تصریح کرد اما ترامپ قصد دارد که سیاست فشار حداکثری را علیه ایران به کار گیرد تا ایران را به آنچیزی که می خواهد بکشاند. اما این فشارها به شکست خواهد انجامید و من فکر می کنیم این افراد هم آن را می دانند.

**معافیت‌های نفتی

مجری برنامه پرسید:آمریکا اعلام کرده است که به تمدید معافیت ها برای پنچ کشور خریدار نفت ایران پایان داده شده است. می دانید که چین و ترکیه برای خرید نفت شمال آمریکا در حال رایزنی هستند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: قصد آمریکا این است که به هر اندازه بیشتر که بتوانند بر مردم ایران فشار وارد کنند. می دانید که ما سیل عظیمی در بخش های زیادی از ایران را داشتیم و آمریکا از طریق مقررات بانکی خود، حتی از کمک اتباع ایرانی در خارج به کشورشان هم جلوگیری کرد.

ظریف تصریح کرد: پس سیاست آنها این است که مردم ایران را در فشار قرار دهند. این موضوع را بولتون و پمپئو مطرح کرده اند که می خواهند بر مردم ایران فشار وارد کنند تا به دولت خود اعتراض کنند. آنها در تحلیل و امیدشان در اشتباه هستند.

وی ادامه داد: نتیجه و پیامد این فشار آن خواهد شد که ایرانی ها به مقاومت در برابر این فشار معطوف خواهند شد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران با بیان اینکه می دانید هیچ کسی به خاطر اعمال مقررات داخلی آمریکا بر بقیه جهان خشنود نیست، اضافه کرد: این یک اجبار است. چین، ترکیه، روسیه، فرانسه و حتی تحلیلگران آمریکایی هم از این موضوع خوشحال نیستند که این مساله اتفاق بیفتد.

ظریف تاکید کرد: آنها به دنبال راهی برای مقاومت در برابر آن هستند. اینکه چگونه این کار را انجام دهند به خودشان مربوط است. همچنین به آنها مربوط است که آیا می خواهند آینده حیات آنها با قوانین آمریکایی باشد یا خیر.

** موشک های بالستیک و قطعنامه ۲۲۳۱

مجری پرسید: شما می گویید که ایران مورد ستم واقع شده است اما رئیس جمهوری ترامپ می گوید ایران در چندین دهه یک بازیگر بد بوده است.

او بقیه سوال خود را با پخش سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل که ایران را یک کشور آشوب طلب، مرگ آفرین و غیر سازنده خواند و گفت آن به مرزها و حق حاکمیت کشورهای همسایه خود احترام نمی گذارد.

والاس در حالی که بخش هایی از عملیات نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که ضد تروریست ها انجام شده بود و همچنین اجتماع حزب الله لبنان پخش می شد، افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیش از ۶۰۰ سرباز آمریکایی را در عراق کشته است. ایران در سال حدود یک میلیارد دلار به (آنچه که او) سازمان های تروریستی همچون حزب الله و حماس (نامید)، پرداخته است.

وی افزود: آمریکا می گوید که شما قطعنامه ۲۲۳۱ را با ادامه آزمایش موشک های بالستیک نقض کرده است. چگونه شما قربانی خشونت بوده اید؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: آمریکا آن کشوری است که از توافق هسته ای خارج شد، قطعنامه ۲۲۳۱ دو پیوست دارد که پیوست نخست آن درباره برجام است که رئیس جمهوری ترامپ از آن خارج شد.

ظریف اضافه کرد: زبان قطعنامه ۲۲۳۱ درباره موشک های بالستیک بسیار روشن است که ایران توسعه نخواهد داد موشک هایی که برای توانایی حمل کلاهک های هسته ای طراحی شده باشد. ما هیچ موشک نظامی را برای این کار طراحی نکرده ایم.

مجری برنامه پرسید: شما اخیرا تلاش کردید که موشکی را برای قراردادن ماهواره در فضا شلیک کرده اید. آنها می گویند این موشکی است که ..یک موشک بالستیک است.

ظریف گفت: بله این موشکی است که برای قراردادن ماهواره را در فضا طراحی شده است. آن موشک بالستیکی نیست که برای حمل کلاهک هسته ای نیست. قطعنامه ۲۲۳۱ بسیار روشن است. ما درباره آن مذاکره کردیم و من می دانم که چیست. رئیس جمهوری ترامپ حتی آن را ندیده است.

**مبارزه سپاه با تروریست ها

وزیر امورخارجه در پاسخ به بخش مربوط به ادعای کشته شدن نزدیک به ۶۰۰ سرباز آمریکایی در عراق هم ، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هرگز آمریکایی ها را نکشته است.

ظریف خاطرنشان کرد: موجودیت سپاه برای مبارزه با تروریست ها است. دیروز در عراق، مراسم یادبودی برای ۳۰۰ تن از کارکنان سپاه برگزار شد که در کنار عراقی ها با داعش مبارزه کردند و کشته شدند.

وی یادآور شد: ترامپ نیز در مناظره (انتخاباتی خود) که گمان کنم مجری این مناظره خود شما (کریس والاس) بودید، در پاسخ به هیلاری کلینتون گفت ایران، داعش را می کشد.

والاس پرسید: آیا انکار می کنید که شما تسلیحات در اختیار شبه نظامیان هوادار ایران قرار داده اید که این به مرگ ۶۰۸ آمریکایی منجر شده است؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: این اتهام جدیدی است که آمریکا مطرح می کند و اتهام بسیار خطرناکی است؛ زیرا باور دارم که 'تیم ب' می خواهد ترامپ را اغوا کند و آمریکا را به سوی تقابلی بکشاند که ترامپ نمی خواهد.

ظریف یادآور شد: اکنون بگذارید به مساله دیگری بپردازیم: شما از پول صحبت کردید. شخص ترامپ گفته است که شما هفت تریلیون دلار در منطقه ما هزینه کردید. ما در منطقه خودمان هستیم. آمریکا به منطقه ما آمد و هفت تریلیون دلار هزینه کرد و تنها نتیجه اش این بود که ما تروریسم، ناامنی و بی ثباتی بیشتری داریم.

وی اظهار کرد: مردم در منطقه ما واقعیت حضور آمریکا در منطقه را توصیف خواهند کرد.

**آمریکا به امضای خود احترام بگذارد

مجری برنامه پرسید که شما و رئیس جمهوری روحانی به عنوان میانه رو شناخته می شوید. با خروج آمریکا از برجام منافع اقتصادی آن متوقف شد و به نظر می رسد شرایط به سمتی می رود که احتمال بازگشت تندروها در عرصه سیاست داخلی ایران زیاد است. اثرات بازگشت آنها به قدرت به خصوص درباره ارتباط با آمریکا چه خواهد بود؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: زمانی که رئیس‌جمهوری ترامپ به قدرت رسید، پاکسازی‌ای در ساختار امنیت ملی ایالات متحده صورت گرفت که بزرگتر از هر پاکسازی‌ای بود که تابحال در این صورت گرفته است.

ظریف با بیان اینکه در ایران، افراد دیدگاه‌های مختلفی دارند و مردم به این دیدگاه‌های عرضه شده رای می دهند، گفت: آن‌ها به میانه‌روها یا به افرادی با دیدگاه‌های متفاوت رای می‌دهند. این روندی سیاسی است که شما هم انجام می‌دهید.

وی تصریح کرد: مساله این است که تعامل با آمریکا ، در ایران نتیجه به همراه نداشته است. رئیس‌جمهوری ترامپ اطمینان حاصل کرده است که مردم ایران دیگر به تعامل باور ندارند. ما با حسن نیت با جامعه بین‌الملل روبرو شدیم و با جامعه بین‌الملل شامل ایالات متحده و ۶ قدرت دیگر، به توافقی رسیدیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد: رئیس‌جمهوری ترامپ بدون خواندن آن توافق، صرفا به این خاطر که رئیس‌جمهوری اوباما را دوست نداشت، از آن خارج شد.

ظریف با بیان این که این کار یک پیام بد نه فقط برای مرد ما بلکه برای جهان بود که آن ها نباید واقعا به امضای رئیس جمهوری آمریکا اعتماد داشته باشند، اضافه کرد: آن این پیام را ارسال کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست.

وی به شعار 'آمریکا اول' ترامپ هم اشاره کرد و گفت: شاید آنها به این شعار باور داشته باشند اما آن اول نخواهد بود مگر در یک محیط امن جهانی. شما تنها زمانی می‌توانید در یک محیط امن جهانی زندگی کنید که با احترام به امضای خود، به خود احترام بگذارید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز