خبرگزاری کار ایران

در ادامه دیدارهای رییس‌جمهور با اعضای کابینه؛

مونسان گزارشی از عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به روحانی ارئه کرد

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۴۲۹

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تشریح جزئیات دیدار خود با رییس‌جمهور گفت: ایشان ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام شده، بر لزوم توسعه زیرساخت‌های گردشگری و به تبع آن اشتغال‌زایی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، در ادامه دیدارهای حسن روحانی با اعضای کابینه، علی‌اصغر مونسان در دیدار با رییس‌جمهور ضمن ارائه گزارش عملکرد سازمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال ۹۷، به تشریح برنامه‌های این سازمان برای سال ۹۸ پرداخت.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این دیدار، اهم اقدامات سازمان را براساس ابلاغ ریاست جمهوری، در حوزه های توسعه گردشگری، رونق صنایع دستی و حفظ و صیانت از میراث فرهنگی، مطرح کرد.

رییس جمهور نیز پس از استماع این گزارش از تلاش‌های انجام شده در این سازمان تقدیر کرد و با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت های گردشگری و به تبع آن اشتغال‌زایی و ادامه روند رو به گسترش تعداد هتل‌ها، نقش سازمان میراث فرهنگی را در حوزه بازآفرینی بسیار حائز اهمیت دانست.

معاون رییس‌جمهور هم در این دیدار با بیان اینکه سیلاب ها بر حوزه میراث فرهنگی، خسارت هایی را به بار آورد، بر پیگیری برای مرمت آثار تخریب شده تاکید کرد.

وی در ادامه به تشریح عملکرد سازمان تحت امرش پرداخت و گفت: سالی که گذشت برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال تحول بود و اتفاقات ارزنده و تاثیرگذاری در سه حوزه داشتیم.

مونسان گفت: در حوزه میراث فرهنگی علاوه بر فرهنگ سازی برای جلب مشارکت عمومی در صیانت از آثار تاریخی، در تمامی شاخص های عملکردی این حوزه اعم از بخش های حفاظت و مرمت، حرائم و ثبت آثار، رشد خوبی را تجربه کردیم .

وی با اشاره به مشکلات کشور گفت: در شرایطی که از همه سو در تنگنا بودیم، برغم فشار سیاسی استکبار و ایادی آن توانستیم با تلاشی چشمگیر منظر باستانی ساسانیان در استان فارس را به عنوان بیست و سومین اثر ایران ثبت جهانی کنیم و پرونده ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران را نیز انشاء الله به نتیجه خواهیم رساند.

رییس سازمان میراث فرهنگی افزود: همچنین مانع تهدید و تخریب آثار تاریخی و خروج آثار شدیم و با موفقیت های حقوقی و با همکاری وزارت خارجه محموله های میراث فرهنگی و اشیاء تاریخی ما در حال بازگشت به کشور است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این با برگزاری نمایشگاه های متقابل و متعدد آثار تاریخی با کشورهای دیگر حضور جهانی فرهنگ و تمدن و میراث ایران را بیش از پیش تقویت و تثبیت کردیم.

مونسان با تاکید بر اینکه نهضت توسعه موزه ها را با قوت بیشتری ادامه دادیم، ادامه داد: هر هفته شاهد راه اندازی یک موزه بودیم و با ادامه مشارکت مردمی در تاسیس موزه و روند خوب فرهنگسازی برای بازدید از موزه ها، این مکان ها از محیط های سرد و خلوت خارج شده و نوروز امسال شاهد صف های طولانی برای تماشای موزه ها بودیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی در این دیدار توقف فروش فله ای و برندسازی و تجاری سازی صنایع دستی، از سر گیری بیمه هنرمندان، توسعه آموزش هنرمندان و صنعتگران، برگزاری نمایشگاه های متعدد داخلی و بین المللی با کمیت و کیفیتی متفاوت از گذشته، رونق فروش داخلی و رشد صادرات به رغم تحریم ها و دستیابی به مقام نخست جهان در ثبت شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی از شاخص ترین تحولات حوزه صنایع دستی در سال گذشته عنوان کرد.

وی اضافه کرد: افزایش بی سابقه شمار گردشگران ورودی و درآمد ارزی حاصل از آن، اقبال جهانی به صنعت گردشگری ایران در سایه رویدادهایی همچون همدان ۲۰۱۸ و اجلاس سازمان جهانی جهانگردی در ایران، حضور چشمگیر ایران در رویدادهای جهانی گردشگری، برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با کم و کیفی کاملا متفاوت از گذشته، تحقق عدالت توزیعی در جغرافیای گردشگری کشور، ارتقاء استانداردهای خدمات و تاسیسات گردشگری، گسترش حمایت های قانونی از بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری، همه و همه موجب بهبود شاخص های صنعت گردشگری کشور در ابعاد داخلی و جهانی شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری با اجرای ۲۲۰۰ پروژه که بخش قابل توجهی از آن در سال ۹۷ افتتاح یا کلید زده شد و هم چنین با توسعه بی سابقه بوم گردی ها نه تنها چهره زیرساخت های گردشگری کشور متحول شده، بلکه در سایه اجرای پروژه های گردشگری(درکنار اشتغالزایی صنایع دستی)، سهم سازمان در ایجاد بیش از ۱۷۰ هزار شغل عملیاتی شده است.

وی افزود: تمام این اتفاقات خوب در سایه همراهی و همگامی دولت و بخش خصوصی و هم چنین حمایت همکاری خوب مجلس در حوزه قانونگذاری و البته با تلاش و خدمات یکساله کارکنان خدوم سازمان رخ داد.

مونسان درباره برنامه های آتی سازمان میراث فرهنگی گفت: برای امسال نیز علاوه بر ادامه مسیر خوبی که در سال گذشته طی کردیم برنامه های موثری داریم تا بتوانیم سهم خود را در تحقق شعار استراتژیک امسال مبنی بر رونق تولید ایفا کنیم.

وی تشریح کرد: شتاب بخشی به واگذاری خانه ها و بناهای تاریخی با هدف حفظ و احیاء و بهره برداری هر چه بهتر از آنها، اجرای طرح میراث‌بانان افتخاری با هدف جلب مشارکت های اجتماعی برای حفاظت از آثار تاریخی در سراسر کشور، تلاش مضاعف برای بازگشت آثار تاریخی، تکمیل پرونده ها برای ثبت جهانی آثار، پیگیری برای اصلاح قوانین مربوط به میراث فرهنگی و شتاب بخشی به ثبت آثار، مواردی است که امسال به طور جدی پیگیری می کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی افزود: در حوزه صنایع دستی حمایت همه جانبه از هنرمندان و صنعتگران، برنامه های اشتغالزایی با توسعه کارگاه های تولیدی، استمرار برنامه تجاری سازی محصول، توسعه صادرات و ارتقاء جایگاه جهانی صنایع دستی ایران قاطعانه در دستورکار است.

مونسان با اشاره به موضوع بوم گردی ها در مناطق مختلف ایران تصریح کرد: در حوزه گردشگری نیز پاسخگویی بهتر به تقاضاهای بی شمار در حوزه تاسیس بوم گردی ها به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های توسعه اقتصاد گردشگری در تمام نقاط کشور، تمرکز روی کشورهای هدف گردشگری و تعریف و اجرای بسته های گردشگری خلاقانه جهت جذب هرچه بیشتر گردشگر، شتاب بخشی به روند اجرای پروژه های زیرساختی جهت بهره برداری هرچه سریع تر از آنها برای عقب نماندن از ارایه خدمات مناسب به روند رو به افزایش شمار گردشگران داخلی و خارجی، بیش از پیش دنبال خواهد شد.

وی در پایان با ابراز امیدواری در تحقق شعار سال از سوی این سازمان تصریح کرد: امیدوارم امسال با انسجام بیشتر درون سازمانی، انگیزه بخشی به بدنه سازمان، جوانگرایی و تحرک افزایی و هم چنین تعامل بهتر با سایر دستگاه‌ها برای توسعه همکاری های بین بخشی، بتوانیم سالی شایسته عنوان'رونق تولید' را برای سازمان رقم بزنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز