خبرگزاری کار ایران

تحلیل‌گر مسائل پاکستان در گفت‌وگو با ایلنا:

تشریح محورها و اهداف گفت‌وگوی عمران‌خان با مقام‌های ایران/ انتقاد غرب از برنامه هسته‌ای تهران بی‌جاست

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۱۲۰

تحلیل‌گر مسائل پاکستان با تاکید بر اهمیت سفر عمران خان به ایران، یکی از اهداف نخست وزیر پاکستان از این سفر را میانجی‌گری میان ایران و عربستان دانست.

اشفق احمد، روزنامه‌نگار و معاون سردبیر گلف‌نیوز است. وی در گفت‌وگو با ایلنا درمورد محورهای سفر عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان به ایران نظرات خود را مطرح کرد .

تهران و اسلام آباد باید تمام بحران‌ها و عوامل بحران‌ساز را شناسایی و رفع کنند

اشفق احمد با اشاره به روابط ایران و پاکستان گفت: ایران و پاکستان از گذشته تاکنون روابط تاریخی، مذهبی و سیاسی زیادی با یکدیگر داشته و دارند و با توجه به تمام بالا و پایین‌هایی که در این مدت، دو کشور پشت سر گذاشته‌اند، مانند حوادث تروریستی اخیر، روابط این دو کشور مستحکم باقی مانده است.

وی افزود: باتوجه به شرایط حساس منطقه، تهران و اسلام‌آباد باید تمام بحران‌ها و عوامل بحران‌ساز را شناسایی و رفع کرده و برای تقویت روابط دو کشور تلاش کنند.

تشریح محورهای گفت‌وگوی عمران‌خان با مقام‌های ایران

این روزنامه‌نگار پاکستانی درباره محورهای گفت‌وگوی عمران‌خان با مقام‌های ایران گفت: موقعیت افغانستان، شرایط خاورمیانه، مسائل امنیت مرزهای دو کشور، خطوط نفتی ایران و پاکستان، محورهای اصلی مورد بحث میان ایران و پاکستان است. این دیدار باعث استحکام روابط تجاری بین دو کشور می‌شود.

عمران‌خان از سفر به ایران اهداف سیاسی مهمی را دنبال می‌کند

وی درمورد تاخیر سفر عمران‌خان به ایران هم گفت: عمران‌خان از مدت‌ها پیش برنامه سفر به ایران را داشته است اما به دلایلی که نامشخص است و تاکنون رسانه‌ای نشده این دیدار به تعویق افتاده است اما چیزی که مشخص است این است که عمران‌خان از این سفر اهداف سیاسی و مهمی را دنبال می‌کند.

نخست وزیر پاکستان به دنبال احیای روابط کشورش با ایران است

اشفق احمد تاکید کرد: عمران خان بعد از مشکلات اخیری که در روابط ایران و پاکستان رخ داده است، به دنبال احیای روابط با ایران و حل مشکلات و تقویت روابط سیاسی و تجاری با ایران به‌‌عنوان یک همسایه است. این دو کشور با توجه به روابط همسایگی خود نیازمند این هستند که با یکدیگر در صلح باشند.

عمران خان به دنبال میانجیگری بین تهران و ریاض است

وی در ادامه افزود: عمران خان در این سفر به دنبال تقویت روابط اسلام‌آباد و تهران است همچنین می‌خواهد به‌‌عنوان عاملی میانجی، برای حل اختلافات میان ایران و ریاض عمل کند.

انتقاد غرب از برنامه هسته‌ای ایران بی‌جاست

اشفق احمد در ادامه بر نقش ایران و پاکستان برای حل بحران‌های منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: ایران و پاکستان نیازمند همراهی و همکاری مشترک با یکدیگر هستند تا بتوانند در کنار یکدیگر با صلح، مشکلات منطقه‌ای را حل کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بر پایبندی ایران به برجام تاکید کرد و گفت: ایران بارها پایبندی خود به برجام را اثبات کرده است اما غرب نگاه غرض‌ورزانه‌ای به برنامه هسته‌ای ایران دارد. ایران دارای حق طبیعی برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است بنابراین انتقاد غرب از برنامه هسته‌ای ایران انتقادی بی‌جاست.

وی در پایان درمورد آغاز  سفر عمران‌خان از مشهد گفت: همان‌طورکه مشخص است عمران خان در نیمه شعبان به ایران سفر می‌کند. این روز، روز مقدسی برای شیعیان جهان و مردم ایران به حساب می‌آید، مشهد هم یک شهر زیارتی و شهری مقدس است بنابراین عمران خان سفر خود را از مشهد شروع می‌کند چراکه می‌خواهد احترام قلبی خود را به این مناسبت نشان دهد و از این کار هدف سیاسی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز