خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در جلسه مدیریت بحران استان لرستان:

امسال برای ما سال پرنعمت و پرزحمتی است/ شب سیل پلدختر تا صبح چند بار از خواب بیدار شدم/ مردم مطمئن باشند که خسارت‌ها داده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۰۶۶

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ۱۲ فروردین که با استاندار درباره پلدختر صحبت کردم گفت ارتباط ما قطع است خبری نداریم احساس خطر می‌کنیم خیلی نگران شدم بعد از تلفنش کمی قرآن خواندم و دعا کردم تا صبح چند بار بیدار شدم تا اینکه صبح گفتند تلفات جانی نداشته است و خبر خوشحال‌کننده بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان لرستان گفت: بسیار روز مبارکی است در شب میلاد منجی عالم بشریت هستیم که همه امیدها برای آینده جهان و کشور همه مسلمانان در سایه ظهور خواهد بود.

وی افزود: هر قدمی بر می‌داریم باید زمینه را برای آن ظهور آماده‌تر کنیم یک ساختمان بزرگی اگر به ما بگویند باید ساخته شود که زندگی مرد را متحول می‌کند ما همه تلاش می‌کنیم زمینش و مصالحش را آماده کنیم نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم بگوییم روزی توسط یک شخصیت استثنائی این ساختمان درست می‌شود باید مقدمات را فراهم کنیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: خدا توفیق دهد گامی را برای آن روز ظهور فراهم کنیم، امسال یک حادثه ویژه و خاصی بود من یادم می‌آید حضرت امام(ره) در همان هفته‌های اول انقلاب فرمود امسال سال پرنعمت و زحمتی بود. سال ۵۷ را از یک نظر شما نگاه کنید آن همه کشتار و زندان و ۱۷ شهریور و تاسوعا و عاشورا و حوادث سخت و دلهره‌آور داشت.

روحانی با اشاره به اینکه هر لحظه معلوم نبود چه می‌شود، گفت: سال سختی بود از لحاظ نعمت خدا بهترین سال تاریخ ایران بود. اعتصاب بود تظاهرات بود اقتصاد و زندگی و جان مردم در خطر بود، برخی شهید و جانباز شدند. امسال هم به تعبیری سال پرنعمت و پرزحمتی است نعمت خدا امسال بالا است آب را وقتی خدا نازل می‌کند یعنی حیاط و بقای ما را اعلام می‌کند.

وی تاکید کرد: رقم بالایی نسبت به سال‌های قبل آب وارد سرزمین ایران شد ۴۸۰ میلیارد متر مکعب آب وارد ایران شده است، به متوسط ۵۰ سال نگاه کنیم رقم متفاوت است. یک متر مکعب آن را اگر بخواهیم از دریا شیرین کنیم و در فلات ایران بیاوریم چقدر برای ما تمام می‌شود؟ این ۴۸۰ میلیارد آب را در هزار ضرب کنید و ببینید که چقدر خدا به ما سرمایه و نعمت داده است.

روحانی یادآور شد: برای این پرآبی خدا را شکر می‌کنیم اما در عین حال سال پرزحمتی بود برای استان‌های سیل‌زده، ۱۲ فروردین که با استاندار درباره پلدختر صحبت کردم گفت ارتباط ما قطع است خبری نداریم احساس خطر می‌کنیم خیلی نگران شدم بعد از تلفنش کمی قرآن خواندم و دعا کردم تا صبح چند بار بیدار شدم تا اینکه صبح گفتند تلفات جانی نداشته است و خبر خوشحال‌کننده بود.

وی افزود: جان مردم حفظ شد اما خسارات زیادی به آنها وارد شده اینکه چه کار می‌کردیم خسارت کمتر می‌شد مقوله دوم است از متخصیصن خواستم مساله سیل را بررسی کنند و اقدامات قبلی و کاستی‌ها را ظرف ۶ ماه در قالب گزارش ملی بدهند ربطی به دولت هم ندارد همه کارشناسان نظر می‌دهند حتما اگر کارهایی می‌شد خسارات کمتر می‌شد اینکه چقدر توان مالی داشتیم و اولویت‌ها چه بوده بحث دیگری است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: حضرت نوح کشتی ساخت، کشتی منجی همه مومنین و حتی موجودات زنده غیرانسان شد، حالا اگر بیست سال پیش رودخانه‌ها را توسعه می‌دادیم، همین شماها نمی‌گفتید که چه دولت بیکاری،‌ مردم آب ندارند،‌ نان ندارند بعد رودخانه توسعه می‌دهند؟ همان کشتی نجات مردم می‌شد.

وی ادامه داد: همیشه با کسری بودجه همراه بوده‌ایم،‌ روزگاری در کویر پل می‌ساختند. برنامه‌ریزی می‌شود برای شرایطی که شاید آنی نباشد. چندسال پیش همه ایراد می‌گرفتند که چرا سد می‌سازید،‌ روشن‌فکرها و محیط زیستی‌ها می‌گفتند چرا سد می‌سازید؟ پشت سدها خیلی آب نبود ایراد می‌گرفتند که چرا می‌سازید. امروز به یک بارندگی بی‌نظیر رسیدیم که در طول عمر خود ندیدم آن هم بارندگی که همه استان‌ها گرفتار شدند.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ چندروز پیش که با استاندار سیستان و بلوچستان صحبت می‌کردم می‌گفت ما معین استان‌های دیگر شدیم اما حالا دستور دهید که وسایل ما را بازگرداند. جواز دادن برای ساخت و ساز کنار رودخانه‌ها کار غلطی بوده است ما اگر حریم رودخانه‌ها را رعایت می‌کردیم خسارات ما کمتر می‌شد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: همه از قوه قضائیه و شهرداری‌ها گرفته باید دست به دست هم بدهیم که این اتفاقات نیفتد. پیش‌بینی می‌شود این بارندگی تا سه سال آینده در فصل بهار ادامه داشته باشد حال ما مبنا را بر این بگذاریم که سال آینده هم چنین سیلی داریم. برنامه‌ریزی‌ها را بر این بگذاریم و درس‌های لازم از این تجربه بگیریم.

وی گفت: کار بزرگی در بحث امدادرسانی شد و مردم کار بزرگی کردند سازمان هلال احمر باید آموزش دهد که اول خود مردم باید چه کنند زیرا تا نیم ساعت اول کسی به کمک نمی‌رسد،‌ ما باید آموزش لازم را دهیم جدیدا صدا و سیما یک آموزشی را آغاز کرده است اما باید بیشتر شود.

روحانی تاکید کرد: استاندارها و فرماندارها بعداز مردم به صحنه آمدند و بعد هم نیروهای مسلح به میدان آمدند،‌ همان شب‌های اول ستاد کل نیروهای مسلح،‌ سپاه و ارتش وارد میدان شدند؛‌ قدم به قدم نیروها همه آمدند و تلاش کردند چه سپاه، چه ارتش، چه نیروی انتطامی و چه بسیج هیچ کس هم نگفت درجه من چیست. البته در همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد ارتش به کمک مردم می‌آید اما در ایران متفاوت است آن خلوصی که در ایران داریم در کشورهای دیگر نیست این در قانون اساسی است که ارتش در این موارد باید به کمک بیاید اما یک محبت،‌ برادری و همدلی خاصی در مردم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کاری که بخش‌های دولتی در ترمیم زیرساخت‌ها انجام دادند در دنیا بی‌نظیر بود، گفت: امروز یک ماه است که درگیر سیل هستیم،‌ اینکه ما در ایران بیماری مسری و اپیدمی نداریم مورد تعجب بهداشت جهانی است. بهداشت جهانی در حیرت است که با این همه تلفات دام و سیلاب چطور بیماری وجود ندارد،‌ چون گندزدایی انجام شده است.

روحانی عنوان کرد: اینکه می‌بینیم در استان لرستان برق هزار و ۱۴۵ روستا قطع می‌شود و امروز فقط ۶ روستا برق ندارد کار عظیمی است، شما به آمریکا نگاه کنید سیل می‌آید تا یک سال بعد برق ندارند،‌ این ۹۶۱ روستا شبکه آب رسانی‌اش دچار اختلال می‌شود و امروز فقط ۶۰ روستا آب ندارد و این نشان می‌دهد این کار، کار عظیمی است.

وی با اشاره به اینکه راه ۸۷۰ روستا مسدود شده بود اما امروز این عدد به ۴۶ رسیده است که انصافا کار عظیم  و بزرگی انجام شده است، گفت: هزاران کیلومتر جاده دچار اشکال شده است که همه باید برای ترمیم آن کمک کنیم، برای این ترمیم‌ها سپاه،‌ ارتش، نیروهای مسلح و همه مردم کار کردند.

روحانی افزود: از مقام معظم رهبری درخواست کردیم که از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم ایشان پاسخ دقیق و مفصلی دادند که دولت باید چه کاری انجام دهد و در توضیحات گفتند که برداشت شود. در یک دستور فوری به وزیر کشور گفتم که این کار را انجام دهند که نظر خود آقا هم این بود که یک نفر این کار را انجام دهد.

وی گفت: وزیر کشور یک قرارگاه را تشکیل دادند و ما خوشحال شدیم که زود می‌خواهد این کار را تمام کند،‌ اما اگر می‌گفت ستاد بازسازی می‌ترسیدیم که ترمیم‌ها چند سال می‌خواهد طول بکشد. روزگاری مردم در خانه خودشان کار می‌کردند اما امروز آب همه چیز را برده است و یا مردم رنج روحی دیده‌اند و خدا را شکر تعداد تلفات جانی بسیار کم بوده است و حدود ۷۶ نفر بوده است اما خب در این حوادث یک نفر هم زیاد است.اما تلفات مالی زیاد بوده،‌ بنیاد مسکن کار زیادی دارد برای بعضی از خانه‌ها باید زمینی در نظر گرفته شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اثاثیه منزل حتی الامکان باید به مردم تحویل داده شود پولی که داده می‌شود طرف نمی‌داند یخچال درست کند یا تلویزیون،‌ باید اجناس را به مردم تحویل دهیم و قیمت کمتر از کارخانه داده شود. باید کاری کنیم که مردم یک زندگی حداقلی داشته باشند. همه باید در این زمینه تلاش کنیم خسارت‌ها  هرچه سریعتر باید برآورد و پرداخت کنیم.

روحانی گفت:‌ ان‌شاالله مردم، نیروهای مسلح و علما و طلاب هرچه سریعتر تلاش کنیم. هنگامی که من در منطقه حاضر می‌شوم یعنی همه ما در دولت کنار شما هستیم و می‌دانیم شما چه مشکلی دارید و در تلاش هستیم. کار ما امروز تسریع در عمل است،‌ یعنی بنیاد مسکن و وزارت کشور کاری کنند در این چندماه مردم بتوانند یک زندگی قابل تحمل داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید همه ورزشگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها و همه ساختمان‌های دولتی در اختیار مردم قرار گیرند، گفت: حال اگر مردم توانستند جایی را اجاره کنند دولت باید اجازه را دهد. در بخش کشاورزی هم هرچه سریعتر باید به کمک مردم برسیم.

روحانی یادآور شد: امسال علیرغم همه مشکلات محصولات ما بیشتر خواهد بود و ما بازهم خودکفا هستیم و امروز چهار سال است که ما در گندم خود کفا هستیم. باید به کشاورزان کمک کنیم  و وام در اختیارشان بگذاریم. قولی که می‌توانم به مردم بدهم این است دولت یادش نمی‌رود،‌ همه ما مسئولان هستیم و حتما جبران می‌کنیم. به یکی از روستاهای شمال رفتم پیرمردی دست من را گرفت و گفت نمی‌گذارم بروی. گفتم چرا؟ گفت خسارت‌های مرا بده برو گفتم استاندار و فرماندار هستند؛‌ گفت اگر بروی این‌ها خسارت من را نمی‌دهند. مردم مطمئن باشند که خسارت‌ها داده می‌شود. باید به جنگل‌ها بها دهیم زیرا از سیل جلوگیری می‌کند. ان‌شاالله بتوانیم با کمک مردم و همه کسانی که در صحنه بودند خسارت‌ها را جبران کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز