خبرگزاری کار ایران

حجم ویدیو: ۱۰.۹۶M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۰۰ دانلود ویدیو

شریعت‌نژاد در صحن علنی تاکید کرد؛

لزوم افزایش اختیارات وزارت نیرو برای جلوگیری از خسارات سیل

کد خبر : ۷۵۰۷۰۰

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بر افزایش اختیارات وزارت نیرو جهت جلوگیری از خسارات سیل و مدیریت بحران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، شمس الله شریعت‌نژاد در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث سیل اخیر، گفت: مدت، شدت و حجم بارش ها و شکل حوزه های آبخیزداری موجب شد تا حجم بارندگی بیش از ظرفیت نفوذپذیری خاک و رودخانه ها به مناطق دیگر نفوذ کند البته تخریب جنگل ها و مراتع و حجم گل و لای رودها، قدرت تخریب سیل را افزایش داد.

نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به سهولت می توان شرایط رودخانه ها را در نظر گرفت و با توجه به ظرفیت آن ها در زمان افزایش حجم آب حریم و بستر رود را تعیین و مکان ساخت و سازها را مشخص کرد.

وی با تاکید بر اینکه ستاد پیشگیری از بحران مورد نیاز بیشتر نسبت به ستاد رفع بحران است، گفت: این ستاد باید از متخصصین استفاده کند، متاسفانه بی دقتی‌ها در ساخت و سازها و تعیین بستر و حریم رودخانه‌ها سبب شده حجم خسارات سیل افزایش یابد.

شریعت نژاد یادآور شد: مازندران از استان‌های پربارش کشور است که به تبعات شاهد سیل بوده اما سیل امسال در حوزه گسترده و وسیع‌تر رخ داد، لذا لازم است دولتمردان پاسخ دهند که آیا عوامل بروز سیل در کشور شناسایی و طبقه‌بندی شده‌اند؟ آیا اقدامات برای جلوگیری از افزایش خسارات صورت گرفته؟ آیا اقدامات آبخیزداری برای تاخیر روان آب ها انجام گرفته است؟

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: در سال گذشته فقط ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری به ریال تبدیل و تخصیص داده شد اما آیا این اقدامات مانع بروز سیل یا مدیریت بحران شده است، آیا وزارت نیرو برای مهندسی رودخانه‌ها اقدامی انجام داده است؟

وی با بیان اینکه هیچ اقدامی از سوی وزارت نیرو انجام نگرفته است، افزود: رودهای شمال به دلیل شیب تند به دفعات سیل خیز و مملو از شن و ماسه می شود بنابراین لایروبی رودها باید مورد توجه قرار گیرد، مجلس در این زمینه باید اختیارات بیشتری را به وزارت نیرو دهد تا با کمترین تاخیر اقدامات انجام شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: پیشگیری برای عدم تکرار خسارات ضروری است، شهرستان تنکابن نیز که ۷ ماه پیش شاهد سیل بود همچنان به دلیل عدم لایروبی ممکن است درگیر سیل شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز