خبرگزاری کار ایران

پاک آیین در گفت‌وگو با ایلنا:

از کشورهای دوست خود بخواهیم با سنتکام کار نکنند/ بعید می‌دانم آمریکایی‌ها حرکت تندی انجام دهند/ سیاست‌های منطقه‌ای خود را دنبال می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۴۰۶

معاون امور بین‌الملل موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی گفت: اقدام ایالات متحده در خصوص سپاه مبنای حقوقی ندارد چرا که براساس موازین بین الملل ارتش هیچ کشوری نمی‌تواند از سوی کشور دیگر به عنوان گروه تروریستی قلمداد شود. سپاه پاسداران نیز ارتش رسمی و شناخته شده جمهوری اسلامی ایران بوده که براساس قانون اساسی، حافط امنیت و مرزهای کشور است.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به اقدام ایالات متحده آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی گفت: اقدامی که آمریکایی‌ها انجام داده‌اند، اقدامی است که می‌توان آن را در سلسه زنجیره‌وار اشتباهات ترامپ و حاکمیت فعلی آمریکا تلقی کرد که افرادی تندرو و بدون اطلاع از مقررات بین‌الملل و بی‌اعتنا به این موازین انجام می‌دهند و همانگونه که این سلسله اشتباهات تا به حال به شکست انجامیده، این حرکت هم به شکست خواهد انجامید. 

وی ادامه داد: در وهله اول عرض می‌کنم که این حرکت هیچ مبنای حقوقی ندارد؛‌ چرا که براساس موازین بین‌الملل ارتش هیچ کشوری نمی‌تواند از سوی کشور دیگر به عنوان گروه تروریستی قلمداد شود. سپاه پاسداران هم ارتش رسمی و شناخته شده جمهوری اسلامی ایران بوده که براساس قانون اساسی، حافظ امنیت و مرزهای کشور است و این مطلب مبنای حقوقی ندارد.

این دیپلمات پیشین همچنین با اشاره به توییت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به زبان عبری و خوشحالی از تصمیم ترامپ گفت: براساس توییتی که آقای نتانیاهو به زبان عبری گذاشته است مشخص است که مثلت نتانیاهو، بولتون و پمپئو یک دام دیگر را برای آقای ترامپ ایجاد کرده‌ که او را مجددا در ورطه‌ای از اشتباهات خود غوطه‌ور کنند.

وی افزود: همچنین این اقدام خصمانه در زمان برگزاری انتخابات در اسرائیل امتیازی به نتانیاهو بود که امروز به دلیل فسادهای متعدد در کشور خود تحت فشار است.

معاون امور بین‌الملل موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی گفت: اقدام ایالات متحده علیه سپاه پاسداران علاوه بر مغایرت با قوانین بین‌المللی چند بعد دارد. بعد اول بیشتر یک عملیات روانی به دنبال فشارهایی است که می‌خواستند بر جامعه ما تحمیل کنند تعریف می‌شود و این نگاه یک حرکت بر مبنای عملیات روانی است.  

وی ادامه داد: دومین هدف این است که با تروریستی خواندن سپاه تحریم‌ها علیه این نهاد و نظام تشدید شود که به نظر می‌آید همانطور که با موج نخست تحریم‌ها کشورهای منطقه و سایر کشورهای جهان که پیشتر با ما همکاری می‌کردند به همکاری خود ادامه دادند، با این موج هم همچنان به کار خود ادامه دهند.   

پاک‌آیین گفت: در داخل کشور نیز مسئولین متحدانه در صدد اتخاذ تصمیمات مقابله‌ای هستند و اقدام  شورای عالی امنیت ملی نیز که سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا) را به عنوان گروه تروریستی اعلام کرد حرکت درست و سنجید‌ای بود. 

وی ادامه داد: همه دنیا و کشورهای منطقه سپاه را می‌شناسند و نقش این گروه در مبارزه با تروریست‌ها بر کسی پوشیده نیست و اگر امروز در عراق و سوریه شاهد نابودی تروریست‌ها و به وجود آمدن آرامش هستیم، به دلیل حضور سپاه و همراهی و همکاری خالصانه این نهاد در حوزه مشاورتی در این کشورها بوده است.

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که تصمیم آمریکا تا چه میزان بر حضور مستشاری سپاه پاسداران در منطقه تاثیرگذار خواهد بود،‌ گفت: ما سیاست‌های منطقه‌ای خود را دنبال خواهیم کرد و بعید می‌دانم آمریکایی‌ها هم بخواهند حرکت تندی انجام دهند.

وی ادامه داد: ما همچنین می‌توانیم از کشورهای دوست خود بخواهیم که دیگر با سنتکام کار نکنند. حتی کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عمان،‌ قطر و کویت خواهان تنش در منطقه نیستند و کشورهای زیادی از این سیاست تبعیت نخواهند کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز