خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آکسفورد در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ متوجه عواقب تروریستی اعلام کردن سپاه نیست/ افزایش تنش‌ها در روابط بین ایران و آمریکا جای نگرانی دارد/ سپاه قدرتمندترین نهاد نظامی در ایران است

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۲۵۵

مقاله‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست با تحلیل تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر تروریست خواندن سپاه پاسداران اسلامی ایران، این تصمیم را موجب افزایش تنش در روابط بین دو کشور دانست و گفت: اقدام متقابل ایران عاملی برای ترس از آینده است.

امیلی تمکین تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل و سیاست خارجه و استاد دانشگاه آکسفورد است. وی همچنین مقاله‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست است و سال‌ها به تحلیل در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل پرداخته ‌است.

ترامپ متوجه عواقب تروریستی اعلام کردن سپاه نیست

امیلی تمکین  در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، به بیان دلایل و نتایج تصمیم ترامپ مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی پرداخت و گفت: این اتفاق یک اتفاق بی‌سابقه است در واقع ترامپ مدعی حضور سپاه پاسداران ایران در فعالیت‌های تروریستی است. اما گویا متوجه  عواقب و نتایج این تصمیم نیست.

افزایش تنش‌ها در روابط بین ایران و آمریکا جای نگرانی دارد

وی افزود: از لحظه‌ای که این خبر رسانه‌ای شد مقام‌های ایرانی مدام به تهدید پرداختند. حال باید دید که چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد. در واقع می‌توان گفت که از این به بعد تنش‌ها در روابط بین ایران و آمریکا بیشتر خواهد شد که این جای نگرانی دارد.

سپاه قدرتمندترین نهاد نظامی در ایران است

مقاله‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست درباره دلایل این تصمیم خاطرنشان کرد: در واقع سپاه پاسداران اسلامی یک نهاد قدرتمند نظامی در ایران است. شاید بتوان گفت قدرتمندترین نهاد در زمینه نظامی در ایران است که از اختیارات زیادی برخوردار است. این موضوع این واهمه را ایجاد کرده است که قدرت سپاه افزایش یابد.

حضور سپاه در بازسازی عراق و سوریه، آمریکا و اسرائیل را نگران کرده است

وی افزود: حضور سپاه در عراق و سوریه و کمک به بازسازی این کشورها باعث طرح اتهام تروریست بودن علیه این سازمان‌ است. این حضور، آمریکا و اسرائیل را نگران کرده‌ و باعث شده است که ترامپ این سازمان را تروریستی دانسته و رضایت نتانیاهو هم به دست‌‌آورد.

دلیل قدرت سپاه وفاداری کامل این سازمان به رهبری ایران است

تمکین در ادامه گفت: در واقع به اعتقاد من دلیل قدرت سپاه این است که این سازمان وفاداری کامل به رهبری ایران دارد و همین موضوع اختیارات و امکانات زیادی را در اختیار این نهاد قرار داده است که باعث می‌شود سپاه ایران یک نهاد قدرتمند به حساب آید. حضور سپاه در ساخت و ساز، مسائل اقتصادی، مخابرات و صنایع و انرژی دیده می‌شود. بسیج هم یک شاخه از سپاه است که در واقع به قدرت بیشتر این سازمان کمک کرده‌ است و به فعالیت‌های زمینی و هوایی ارتش در کشورهای عراق و لبنان و سوریه کمک کرده‌ است.

حضور بسیج در کنار سپاه به قدرت بیشتر این نهاد کمک کرده‌ است

این تحلیل‌گر در ادامه به نقش بسیج اشاره کرد و گفت: سپاه پاسداران از نیروهای مسلح متعارف ایران جدا شده و واحدهای هوائی، زمینی و نیروی خود را دارد و به شبکه‌ای از سپاه پاسداران داخلی که تحت عنوان بسیج است، فرمان می دهد. در سراسر خاورمیانه، از طریق ارتش ویژه عملیات خود، که به عنوان نیروی قدس شناخته می شود، به ایجاد قدرت نظامی از طریق نیروهای نظامی در مکان هایی مانند عراق، لبنان و سوریه کمک کرده است.

تمکین در ادامه اظهار کرد: آمریکا مدعی حمایت مالی و نظامی سپاه از شبه‌نظامیان است. حضور ایران در سوریه جایی که آمریکا بارها مخالفت خود را با آن نشان داده است باعث شده است این ادعا شکل بگیرد.

تلاش نتانیاهو در تصمیم ترامپ بی‌تاثیر نبوده است

وی افزود: درگیری‌های نظامی بین ایران و اسرائیل در ارتفاعات جولان سوریه و تلاش نتانیاهو برای اقناع ترامپ در مورد حضور سپاه پاسداران ایران در این حملات باعث شده‌ وی در این تصمیم مصمم شود.

مقاله‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست با تاکید بر رضایت اطرافیان ترامپ از این تصمیم گفت: باید در نهایت بگویم این تصمیم باعث رضایت اعضای کابینه ترامپ مانند مایک پمپئو و دوستان ترامپ مانند نتانیاهو شده است.

اقدام متقابل ایران عاملی برای ترس از آینده است

این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی با ابراز نگرانی از آینده روابط ایران و آمریکا گفت: تهدیدها و اقدام متقابل  دولت ایران و سپاه پاسداران اسلامی ایران هنوز عاملی مهم و موضوعی برای ترس از آینده است. اتفاقی که شاید باعث تنش‌های بیشتر و نگرانی بیشتر در روابط بین دو کشور شود.

گفت‌وگو از نیلوفر ادیب‌نیا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز