خبرگزاری کار ایران

علوی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

نگذاریم بحران ما را مدیریت کند/ پیش‌بینی ادامه بارندگی‌ها تا خرداد ماه/ آب درحال نزدیک شدن به باند فرودگاه سنندج است/ ۶ سد کردستان سرریز شد

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۸۱۱

نماینده مردم سنندج خاطرنشان کرد:‌ باید یک مدیریت واحد و منسجم وجود داشته باشد و یک نفر فرماندهی را بر عهده بگیرد تا بتواند کارها را برنامه‌ریزی شده و دقیق پیش ببرد.

سید احسن علوی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،  درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده کردستان بیان کرد: توپوگرافی‌ها از منطقه کردستان نشان می‌دهد زمین‌های این منطقه شیب‌دار هستند بنابراین آب کمتری را در خود نگه می‌دارد.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بازدیدی که دیروز از مناطق کردستان داشتم به دلیل سیلاب و طغیان رودخانه‌ها آب کم کم درحال نزدیک شدن به باند فرودگاه سنندج است و از سوی دیگر از ۹ سدی که در این استان وجود دارد، ۶ سد سرریز کرده است.

وی افزود: باتوجه به سرریز شدن سدها مسئولان استان ناگزیر شدند برای اینکه بخش عمده‌ای از آب سد تخلیه شود، دریچه‌های این سدها را باز کنند که همین امر باعث شده طغیان رودخانه‌ها بیشتر شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به دلیل ساخت و سازها در حاشیه‌ رودخانه‌ها ظرفیت آن‌ها کاهش پیدا کرده است که همین اتفاق باعث فاجعه در استان‌های کشور شد و ما متاسفانه تعدادی از هموطنان خود را از دست دادیم. 

وی با تاکید بر اینکه اگر سیل به درستی مدیریت می‌شد شاید ما با خسارت‌های کمتری روبه‌رو می‌شدیم، بیان کرد: درست است که نمی‌توان با بلایای طبیعی مقابله کرد اما باید آن‌ها را مدیریت کرد. 

علوی یادآور شد: باید مجاری رودخانه و سیلاب‌ها را پاکسازی کرد و مواردی که مانع روند خروج آب می‌شود را از میان برداریم. 

وی افزود: مشاهده می‌کنیم در مناطقی ما پل می‌سازیم بدون اینکه کارشناسی شده باشد آیا این پل در مسیر سیلاب می‌تواند دوام داشته باشد؟ مانع از خروج آب نمی‌شود؟ گل و لای جمع نمی‌کند؟ این‌ها اشکالات بزرگی است که متاسفانه به وجود آمده است.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه گفته می‌شود موج جدیدی از بارش‌ها در راه است و مناطق کردستان بیشتر در معرض خطر قرار دارند و آیا تدابیری اندیشیده است یا خیر بیان کرد:‌ بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته گفته می‌شود تا خرداد ماه بارندگی‌ها در کردستان ادامه دارد و بی‌تردید دولت باید یک فکر اساسی نسبت به این موضوع داشته باشد.

وی با بیان اینکه مشکلی که امروز گربیان ما را گرفته است و در آینده هم مشکل خواهیم داشت، نبود یک مدیریت واحد در برخورد با بحران است، عنوان کرد:‌ خوشبختانه همه امروز از نیروهای امدادی و نظامی گرفته تا مردم حضور دارند اما این بودن بدون مدیریت و برنامه‌ریزی به درد نمی‌خورد.

علوی تاکید کرد: باید یک مدیریت واحد و منسجم وجود داشته باشد و یک نفر  فرماندهی را بر عهده بگیرد تا بتواند کارها را برنامه‌ریزی شده و دقیق  پیش ببرد و الا اینکه هرکسی در این بحران فرمانده شود، بی‌تردید می‌تواند گرفتاری ایجاد کند؛ کما اینکه این اتفاق در مناطق سیل‌زده در حال رخ دادن است.

وی خاطرنشان کرد: هواشناسی باید با پیش‌بینی دقیق اطلاعات لازم را می‌داد تا قبل از این حادثه سدها تا حدودی خالی می‌شدند و از ظرفیت‌شان کاسته می‌شد و حداقل بخشی از بارندگی درون سدها قرار می‌گرفت اما اینگونه نشد.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بی‌برنامگی ضررهای وسیعی به ما زده است،‌ یکی می‌آید و می‌‌گوید ۳۰ سال خشکسالی در کشور وجود دارد بعد هم با بارش‌های اخیر می‌گویند ترسالی آغاز شده است، خب اینگونه رفتار کردن بسیار غلط است زیرا شرایط جوی هیچ چیز را مشخص نمی‌کند، شاید سال آینده ما خشکسالی داشتیم بنابراین باید بر اساس شرایطی که پیش‌بینی می‌کنیم آمادگی داشته باشیم.

وی تاکید کرد:‌ اگر ۱۰ روز قبل از این بارندگی‌ها سدها را تا حدودی تخلیه می‌کردیم نه باعث طغیان رودخانه‌ها می‌شدیم و نه سرریزی داشتیم. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ می‌توانستیم کارهای بسیاری را انجام دهیم که خسارت‌ها به حداقل برسد اما متاسفانه کسی مسئول و دلسوز نیست که اجازه ندهند در مسیر رودخانه ساخت و ساز و کشاورزی کنند.

وی درباره اقداماتی درخصوص پیشگیری از حوادث بعدی در این استان بیان کرد:‌ مدیریت بحران کردستان فعال است و باید مسیر سیلاب را به‌گونه‌ای تغییر دهیم که خسارت‌ها را به حداقل برسانیم و از سوی دیگر باید زیرساخت‌ها را به گونه‌ای تعبیه کنیم که خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.

علوی در خاتمه تاکید کرد: باید یک مدیر، بحران را مدیریت کند نه اینکه بحران ما را مدیریت کند. تصمیم‌گیران باید با برنامه‌ریزی دقیق مشکلات را برطرف کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز