خبرگزاری کار ایران

حیدری در گفت‌وگو با ایلنا:

مهمترین الزام تحقق شعار «رونق تولید» تعامل مثبت در داخل و خارج است/ مشکلات اقتصادی راهکار سیاسی دارد

asdasd
کد خبر : ۷۴۲۵۸۹

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید بدانیم تعامل مثبت به معنای تسلیم و خودباختگی و وادادگی نیست بلکه این رویکرد به معنای به کار بردن عقل و تدبیر و دوراندیشی و عملا احساس وحدت است. تعامل مثبت به معنای این است که ما می خواهیم نگاه ملی را جایگزین نگاه جناحی و گروهی کنیم.

غلامرضا حیدری در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره شعار سال ۹۸ مبنی بر «رونق تولید» که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌‌اند، گفت: همانطور که رهبر انقلاب در پیام امسال خود به پیام سال ۹۷ نیز اشاره داشتند - که در واقع سال «حمایت از کالای ایرانی» بود - باید توجه کرد که مفهوم این دو شعار به نوعی یکسان است. 

اگر در تعارض با دیگران باشیم، خواسته‌‌‌هایمان تحقق پیدا نمی‌‌کند 

وی با تاکید بر اینکه «رونق تولید» یکی از محوری‌‌‌ترین شعارها است که به صورت عقلی و منطقی هر کشور و ملتی باید در جهت توسعه و تقویت تولید ملی خود تلاش کند، اظهار داشت: رهبر انقلاب همچنین گفته‌‌اند که این شعارها آنچنان که باید تحقق پیدا نکرده است. اگر می‌‌‌خواهیم شعار سال ۹۸ عملیاتی و نتایج آن برای همگان از جمله دست‌‌‌‌اندرکاران اداره کشور ملموس شود این مهم نیازمند الزامات و زمینه‌‌هایی است که باید فراهم شود تا صرفا از حد یک شعار بیرون بیاید.

این نماینده اصلاح‌‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین الزام تحقق شعار «رونق تولید» تعامل مثبت چه در داخل و چه در خارج است، تصریح کرد: ما باید این را بدانیم اگر بخواهیم در تعارض با دیگران باشیم عملا خواسته‌‌‌هایمان تحقق پیدا نمی‌‌کند و منافع‌‌‌ ملی‌‌‌‌مان برآورده نمی‌‌شود. ما اگر بخواهیم همواره در فکر ضربه زدن دیگران باشیم آنها هم در کمین زدن ما خواهند بود و طبیعی است که هرچه زورشان بیشتر، ضربه‌‌شان هم محکم‌‌‌تر خواهد بود.

تعامل مثبت به معنای تسلیم، خودباختگی و وادادگی نیست

حیدری ادامه داد: باید بدانیم تعامل مثبت به معنای تسلیم، خودباختگی و وادادگی نیست بلکه این رویکرد به معنای به کار بردن عقل، تدبیر، دوراندیشی و عملا احساس وحدت است. تعامل مثبت به معنای این است که ما می‌‌‌خواهیم نگاه ملی را جایگزین نگاه جناحی و گروهی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که عملکردهای سیاسی ما چقدر بر کسب نتایج اقتصادی‌‌‌مان تاثیرگذار است؟ خاطرنشان کرد: بنده سالیان سال است که به این نتیجه رسیده‌‌‌ام که مشکلات اقتصادی ما علیرغم همه آن راهکارهای اقتصادی، راه‌‌حل سیاسی دارد و علت‌‌العلل مشکلات اقتصادی‌‌مان هم سیاسی است. همه اقتصاددان‌‌‌های ما هم اگر بخواهند راهکار بدهند، مشکلات اقتصادی ما آنطور که باید حل نمی‌‌شود چون راهکار سیاسی دارد.

ابزار زور و زبان اسلحه در دنیا منسوخ شده است

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: راهکار سیاسی هم این است که ما باید نوع نگاه خود را تغییر دهیم. تغییر نگاه هم باید در این جهت باشد که بتوانیم پذیرش دیگران، تحمل آرا و نظرات مخالف خود را داشته باشیم. تغییر نگاه ما باید به این صورت باشد که تا یک نفر را مخالف نظر خودمان دیدیم، بلافاصله اتهام برانداز به او نزنیم. کشورها و دولت‌های دیگر هم به دنبال منافع کشور و ملت خود هستند و در این راستا در ارتباط قرار می‌گیرند و از ابزارهای مختلف استفاده می‌کنند.

حیدری با تاکید بر اینکه مدت‌هاست که ابزار زور و زبان اسلحه در دنیا منسوخ شده است، ابراز داشت: راهکار اصلی ملت‌ها دیپلماسی، گفت‌وگو و مذاکره است. ما نیز برای این کار باید میزان توانمندی خود را تشخیص دهیم و براساس توانمندی خود گفت‌وگو و مذاکرات را انجام دهیم. در مذاکره هم طبیعی است که باید هم امتیاز بدهیم و در مقابل امتیاز هم بگیریم. اینکه بخواهیم یکطرفه امتیاز بگیریم، تجربه نشان داده نتیجه‌اش فقط امتیاز دادن می‌شود و نتیجه‌اش این می‌شود در دقیقه نود حتی آنچه را که به دست آورده‌ایم را هم از دست می‌دهیم.

ساختار کلان اداره کشور باید متناسب با پاسخگویی به نیازها تغییر کند

وی در پاسخ به این سوال که برای دستیابی به اهدافمان چقدر ضرورت دارد توجهی هم به اصلاح ساختارها داشته باشیم؟بیان کرد: واقعیت امر این است که بنده اواخر مجلس دوم و اوایل مجلس سوم زمانی که حضرت امام(ره) در قید حیات بودند، به عنوان نماینده مجلس به این مهم پی برده بودم و سپس در زمان رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در زمان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی بود که این موضوع را به صورت مکتوب نوشتم.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران اضافه کرد: ساختار کلان اداره کشور باید متناسب با پاسخگویی به نیازهای کشور و نیازهای بین‌المللی تغییر پیدا کند. به عنوان نمونه در عرصه خارجی باید مشخص باشد مسئول دیپلماسی کشور کیست؟ نمی‌‌‌‌توانیم از طرفی وزارت امور خارجه داشته باشیم و وزیر امور خارجه مسئول دیپلماسی کشور باشد و از طرف دیگر، عملا خودش هم بگوید هیچ اختیاری ندارم.

موازی‌کاری هرکجا که باشد بهره‌وری را شدیدا کاهش می‌دهد

حیدری با بیان اینکه مهمترین رویکرد و تغییر ساختار اداره کشور این است که باید اختیارات متناسب با مسئولیت‌ها باشد و موازی‌کاری‌ها نباید وجود داشته باشد، یادآور شد: این موارد حتی موضوعاتی علمی و از اصول بنیادین مباحث مدیریتی است که اولا اختیارات متناسب با مسئولیت وجود داشته باشد، دوم پاسخگو بودن کسانی که اختیار دارند، سوم هم اجتناب شدید از موازی‌کاری باید وجود داشته باشد.

این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه موازی‌کاری هرکجا که باشد بهره‌وری را شدیدا کاهش می‌دهد، عنوان کرد: موازی‌کاری  اصطکاک بین دستگاه‌ها را زیاد می‌کند، در آخر هم کسی مسئولیت نمی‌پذیرد و در نتیجه، باعث می‌شود آرای مردم هم زینت‌‌‌المجالس شود. آرای مردم زمانی ارزش واقعی دارد که به همان نسبتی که برای آرای مردم ارزش قائل هستیم به آحاد ملت پاسخگو هم باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز