خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ستان هال در گفت‌وگو با ایلنا:

برجام گام مهمی برای کاهش تنش‌های بین‌المللی بود/ اینستکس اولین مخالفت جدی اروپا با سیاست‌های آمریکاست

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۹۲۲

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ستان هال با تاکید بر اهمیت اینستکس، این ساز و کار را اولین مخالفت جدی اروپا با آمریکا دانست.

برایان موزاس استاد روابط‌بین‌الملل و دیپلماسی دانشگاه ستان هال است. وی در زمینه امنیت بین‌المللی و سیستم‌های دفاعی تحقیقات وسیعی انجام داده‌ است.

برجام یک گام مهم در جهت کاهش تنش‌های بین‌المللی به حساب می‌آمد

برایان موزاس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره تحلیل خود از برجام گفت: اگرچه برجام تا یک توافق کامل فاصله داشت اما گام مهمی در جهت کاهش تنش بین‌المللی و افزایش صلح و امنیت در خلیج فارس و جهان محسوب می‌شد.

پیشبرد سیاست مورد نظر اسرائیل و عربستان سعودی دلیل مخالفت ترامپ با برجام بود

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما دلیل مخالفت ترامپ با برجام و خروج از این توافق چه بود، یادآور شد: ترامپ دو دلیل عمده برای این کار دارد؛ اول مخالفت با اوباما و نابودی دستاوردهای او و دوم حمایت از عربستان و اسرائیل و پیشبرد سیاست مورد علاقه این دو کشور.

ایران‌در مقابله با داعش در موقعیت پیچیده‌ای قرار دارد

استاد روابط‌بین‌الملل و دیپلماسی دانشگاه ستان هال درباره نقش ایران در مبارزه با داعش یاداور شد:  ایران در مقابله با داعش در موقعیت پارادوکس‌گونه‌ای قرار گرفته‌است. ازسویی در حال تلاش برای نابودی داعش است و از سوی دیگر با بشار اسد در حال همکاری است. بنابراین ایران در این نبرد در موقعیت پیچیده‌ای قرار گرفته‌است

خاورمیانه دچار بحران‌های مختلف است

وی در پاسخ به این سوال که برای ایجادصلح در خاورمیانه چه چیزی را ضروری می‌دانید، گفت: خاورمیانه یک منطقه وسیع و پیچیده است. انواع بحران‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و حتی نظامی در این منطقه دیده می‌شود. برای رسیدن به صلح باید عوامل تنش‌زا و حساسیت‌زا را شناخت و بر این اساس امکان گفت‌وگو را فراهم کرد.

موزاس افزود: باید سوءتفاهم‌ها را برطرف کرد و اعتماد را بین دولت‌های این منطقه ایجاد کرد. همیشه باید زندگی و آسایش مردمان این منطقه مورد توجه قرارگیرد. اشتراکات تقویت شود و از این طریق می‌توانیم یک خاورمیانه سرشار از صلح و ثبات را شاهد باشیم.

اینستکس می‌تواند شرایط تجارت ایران و اروپا را فراهم کند

استاد روابط‌ بین‌الملل و دیپلماسی دانشگاه ستان هال درباره ارزیابی خود از اینستکس و اینکه آیا این ساز و کار می‌تواند مشکلات اقتصاد ایران را حل کند، گفت: خیر، نمی‌تواند تمام مشکلات اقتصادی ایران را حل کند اما می‌تواند به ایران اجازه ادامه تجارت با اروپا را بدهد. هم‌چنین می‌تواند به عنوان ابزاری برای انتفال کمک‌های پزشکی و غذا و اقلام بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد.

اینستکس اولین مخالفت جدی اروپا با آمریکا است

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از آینده روابط اروپا و آمریکا با توجه به راه‌اندازی اینستکس چیست، خاطرنشان کرد: به نظر من اختلاف به وجود آمده بین آمریکا و اروپا نمی‌تواند تغییر فاحشی در روابط آن‌ها ایجاد کند. این اختلاف‌ها کوتاه‌مدت است

موازس تاکید کرد: من فکر می‌کنم اینستکس از دو جهت برای اروپا اهمیت دارد؛ یک اینکه با اجرایی شدن آن اروپا ایران را در برجام نگه می‌دارد. دوم این که اینستکس اولین مخالفت جدی اروپا با سیاست‌های آمریکاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز