خبرگزاری کار ایران

میرزاده در گفت‌وگو با ایلنا:

چاره‌ای جز کوچک‌سازی دولت نداریم/ شهرستان‌ها نباید برای آب خوردن هم از تهران اجازه بگیرند/ مجلس در قانون‌گذاری سنگ تمام گذاشته است

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۷۵۶

یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اولویت‌های پیش روی دولت در سال جدید، گفت: هیچ موضوعی مهم‌تر از معیشت مردم نیست و تمامی قوا در سال جدید باید به فکر باشند که از دوش مردم مشکلات را بردارند و مردم هم باید این را حس کنند.

میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی در یکسال گذشته و این آیا نمایندگان مردم توانسته‌اند در بحث قانون‌گذاری به نحوی عمل کنند که مشکلات مردم رفع شود، گفت: درست است که در برخی از موارد و قوانین ابهاماتی وجود داشته اما با این وجود  مجلس شورای اسلامی در سالی که گذشت در بحث قانون‌گذاری سنگ‌تمام گذاشته است.

مجلس همواره سعی داشته گره‌ای از مشکلات مردم باز کند

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وکلای ملت سعی کردند چه لایحه‌هایی که از طرف دولت می‌آید و چه طرح‌هایی که توسط همکاران‌شان در صحن مطرح می‌شود را به گونه‌ای مورد ارزیابی قرار دهند و در موردشان تصمیم بگیرند که گره‌ای از مشکلات و معضلات مردم حل کند.

وی با بیان اینکه انتقاد برخی‌ها مبنی بر اینکه ما در بحث قانونگذاری مشکلاتی را داریم تا حدودی درست است،‌ اظهار داشت: وجود چنین نقدی به این دلیل است که حجم قوانینی که از سوی مجلس وضع شده آن قدر زیاد است که نمی‌شود تک تک‌شان را مورد ارزیابی و نظارت قرار دارد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که مسائل منطقه‌ای و کلان کشور به حدی زیاد است که فرصت نمی‌شود همه قوانین مصوب مجلس را به طور دقیق رصد کرد.

وی ادامه داد: تصویب قوانین از سوی مجلس یک طرف نقش نظارتی سازمان‌هایی که در رابطه با آن مسئول هستند، سوی دیگر قرار دارد زیرا آن‌ها بهتر از هرکسی می‌دانند که چگونه باید اجرایی شود بنابراین امیدواریم در سال ۹۸ این کاستی جبران کنند.

این نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ضعف دیگر این است که در برخی از حوزه‌ها قوانین بسیار خوبی وضع شده اما متاسفانه اجرایی نشده است و یا دستورالعمل‌هایی که دولت در خصوص اجرایی شدنش داده با وجود اینکه سال تمام شده هنوز تدوین نشده است که خود یک مشکل در بحث نظارتی است و معتقدم باید هرچه زودتر حل شود و پرونده‌اش بسته شود.

 مشکلات اقتصادی و معیشتی کلی و جدا از قانون‌گذاری است

وی تاکید کرد: البته باید گفت قوانینی که در تاریخ مجلس وضع شده است باید آنقدر قوی باشد و ابهاماتش برطرف شود که نیازی به دستورالعمل از سوی دولت نباشد. متاسفانه گاهی اوقات ناچاراً شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که برای اجرایی شدن کاری جز این که دولت یک دستورالعمل اجرایی ابلاغ کند، وجود ندارد.

میرزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سال ۹۷ از نظر معیشتی و مشکلات اقتصادی سال سختی بود و بسیاری بر این باور بودند که مجلس باید به صورت ویژه در این مورد ورود کند،‌ مجموع اقدامات خانه ملت در رابطه با این مطالبه عمومی چه بود و چه خروجی حاصل شد،‌ بیان کرد: مجلس شورای اسلامی کاری را که باید در بررسی مسائل اقتصادی انجام می‌داد، صورت داد، اما در نظر داشته باشید مشکلات اقتصادی و معیشتی کلی و جدا از قانون‌گذاری است.

وی تاکید بر اینکه ما در قانون‌گذاری شاگرد اول دنیا هستیم، بیان کرد: اگر امروز مشکل گرانی و معیشتی وجود دارد این‌گونه نیست که بگوییم به قانون‌گذاری بازمی‌گردد و نیاز است که قانون بگذاریم بلکه همان بخش نظارتی است که مغفول مانده است و ما باید این مهم را پررنگ کنیم و از سوی دیگر باید وضع قوانین را نسبت به گذشته کمتر کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه معقتدم بخشی از شرایط امروز کشور ناشی داخلی و بخشی از آن خارجی است و برای رفع نیاز به عزم عمومی نظام است و تصمیم‌گیران در سطح کلان باید تکلیف این موضوع را روشن کنند.

تصمیم‌گیران نظام دست در دست یکدیگر یک تصمیم تاریخی بگیرند

وی تاکید کرد: قوای سه گانه و مسئولان نظام باید دست در دست یکدیگر و هماهنگ یک تصمیم تاریخی بگیرند زیرا شرایطی که امروز داریم به گونه‌ای نیست که مجلس بخواهد به تنهایی تصمیم بگیرد و قطعا هم این کار از اختیار خانه ملت خارج است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی حیات انقلاب بیانیه گام دوم را ابلاغ کردند، قوای سه گانه به چه صورتی می‌توانند منویات ایشان را که در این مطرح کردند اجرایی کنند،‌ گفت: برای اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری اجرایی شود، نیاز است که قوا یک اهتمام جدی داشته باشند.

وی افزود: در وهله نخست دولت باید ببیند نیاز به وضع قوانین جدید دارد یا اینکه همین  قوانین موجود  اصلاح شوند؟ البته معتقدم در کنار این دو  باید بررسی انجام دهد و قانونی که مانع کارش می‌شود شناسایی کند، زیرا قوه مجریه بهتر از هر شخص و فردی می‌داند که چه گام‌هایی باید برداشته شود .

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصمیم‌گیران در قوه مجریه باید توجه داشته باشند که در همکاری متقابل با قوای دیگر بسیاری از مشکلات از سر راه کنار خواهند رفت و این را هم در نظر داشته باشد که مردم خروجی کارها را از طریق دستگاه‌های اجرایی مشاهده می‌کنند.

وی تاکید کرد: برای اینکه مشکلات کشور رفع شود نیاز به یک عزم جدید داریم و همه باید آستین‌ها رابالا بزنیم تا آن‌ها حل کنیم. قوای مجریه،‌ مقننه و قضائیه باید باهم چاره‌اندیشی کنند زیرا مشکلات برای کل کشور است.

هیچ موضوعی مهم‌تر از مسائل معیشتی مردم نیست

میرزاده درباره چالش‌های پیش روی دولت در سال ۹۸ گفت: از قدیم گفته‌اند سالی که نکوست از بهارش پیداست،‌ به این دلیل که شرایط ما خاص است و شاید هم تشدید شود و ما باید به گونه‌ای اقدام کنیم که مشکلات و معضلات از دوش مردم برداشته شود؛‌ در شرایط فعلی هیچ موضوعی مهم‌تر از مسائل معیشتی مردم نیست.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین کاری که دولت در سال ۹۸ باید انجام دهد این است که تفویض اختیار کند و تمرکز‌ را از روی مرکز بردارد و بخشی از کارها را به شهرستان‌ها و استان‌ها واگذار کند؛‌ لزومی ندارد در مراکز استان هر کاری که صورت می‌گیرد ولو برای آب خوردن از تهران اجازه بگیرند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شاید اگر تصمیم‌گیری‌ها را به استان‌ها می‌دادیم بسیاری از مشکلات حل شده بود و نیازی نبود قسمت کلان تصمیم‌گیران درگیرش شوند ، شاید اگر بودجه‌ای که در کشور وجود دارد به خود استان‌ها می‌دادیم که تصمیم بگیرند مشکلات امروز کم‌تر بود.

وی خاطرنشان کرد: چاره‌ای جز کوچک‌سازی دولت نداریم و باید تصمیم‌گیری را برعهده مردم،‌ سمن‌ها و تشکل‌ها واگذار کنیم .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز