خبرگزاری کار ایران

مولایی در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد؛

ضمانت اجرای قرارداد الجزایر ماهیت روابط سیاسی ایران و عراق است/ به لحاظ مبانی نمی‌توانیم چیزی را در این قرارداد تغییر دهیم

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۲۳۶

یک استاد حقوق بین‌الملل گفت: بالاترین ضمانت اجرایی هر معاهده بین المللی سطح و ماهیت روابط سیاسی دو کشور است.

یوسف مولایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به دستاوردهای سفر رییس‌جمهور به عراق در خصوص امکان اجرایی شدن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر گفت: قرارداد الجزایر عمدتا در خصوص اروند‌رود و نحوه استفاده از آن برای کشتیرانی و غیره است و اینکه خط تالوگ چگونه تعیین شده و حاکمیت سرزمینی دو کشور در این زمینه چگونه است. 

وی ادامه داد:‌ همچنین مساله لایروبی و خسارت‌هایی که در حین کشتیرانی می‌تواند اتفاق بیفتد مجموعه‌ای است که نظام حقوقی اروندرود را تشکیل می‌دهد. 

این استاد حقوق بین‌الملل در خصوص میزان پاسخگویی قرارداد الجزایر به نیازهای امروز دو کشور هم گفت: ما به لحاظ مبانی نمی‌توانیم چیزی را در این قرارداد تغییر دهیم چراکه در خصوص مبانی آن به میزان کافی میان دو کشور بحث شده است.

وی افزود: در خصوص مسائل ریز فنی مثل هزینه لایروبی و اینکه مساله جزر و مد چگونه در این قرارداد قابلیت اجرایی دارد، باید مذاکراتی صورت بگیرد. 

مولایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به سابقه تاریخی می‌توان به اجرایی شدن قرارداد ۱۹۷۵ امیدوار بود، گفت: بالاترین ضمانت اجرایی هر معاهده بین‌المللی سطح و ماهیت روابط سیاسی دو کشور است.

وی ادامه داد: البته برای عدم اجرای این معاهدات سازوکار حل و فصل اختلافات پیش‌بینی شده اما ضمانت اجرای معاهده تنها سطح روابط دو کشور، منافع مشترک یا موازنه قدرت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز