خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه بریگم یانگ:

توافق هسته‌ای یک سازش منطقی بود/ اگر حمایت‌های ترامپ نبود، عربستان دچار مشکلات زیادی می‌شد/ آینده روابط تهران و واشنگتن به انتخابات آینده آمریکا وابسته است

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۸۸۶

استاد علوم سیاسی و روابط‌بین‌الملل دانشگاه دانشگاه بریگم یانگ با تمجید از برجام رقابت ترامپ با اوباما و تلاش برای نابودی دستاوردهای دولت اوباما توسط ترامپ را علت خروج وی از برجام دانست و تاکید کرد: به آینده روابط تا زمانی که ترامپ بر قدرت است، خوش بین نیستم. اما فکر می‌کنم شانسی برای ترامپ برای برنده شدن در انتخابات بعدی وجود ندارد.

چاد ای نلسون استاد علوم سیاسی و روابط‌بین‌الملل دانشگاه دانشگاه بریگم یانگ ایالات‌متحده‌آمریکا است. حوزه تخصصی وی روابط بین‌الملل، انقلاب‌ها، ارتباط بین بی‌ثباتی داخلی و سیاست خارجی است.

وی در گفت‌و گو با ایلنا نظرات خود را در خصوص برجام و روابط ایران و آمریکا مطرح کرد.

توافق هسته‌ای یک سازش منطقی بود

چاد ای نلسون در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره تحلیلش از توافق  هسته‌ای ایران گفت: من با بسیاری از اندیشمندان  دانشگاهی آمریکا موافقم که توافق هسته‌ای ایران یک سازش منطقی بود  که منافع آمریکا را هم تامین می‌کرد.

ترامپ به دنبال نابودی دستاوردهای اوباما بود

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه تعهد ایران به برجام توسط سازمان‌های مختلف تایید شده است، چرا ترامپ آن را بدترین قرارداد نامید و از آن خارج شد، گفت: من فکر نمی‌کنم دونالد ترامپ اصلا دلیلی برای این کار داشته باشد هر چند که او دلایل سیاسی در داخل آمریکا را دلیل این تصمیم خود می‌دانست.

استاد علوم سیاسی و روابط‌بین‌الملل دانشگاه دانشگاه بریگم یانگ افزود: ترامپ فقط می‌خواست قراردادی که اوباما منعقد کرده را نابود کند تا خودش توافقی بهتر را به ثبت برساند اما هرگز روش این کار را بلد نبوده و نیست. او روش انعقاد چنین قراردادی را نمی‌داند.

 با روی کار آمدن رییس‌جمهور دیگری به جای ترامپ، امکان کاهش تنش بین ایران و آمریکا وجود دارد

وی درباره ارزیابی خود از آینده روابط ایران و آمریکا یادآور شد: من به آینده روابط تا زمانی که ترامپ بر قدرت است، خوش بین نیستم. اما فکر می‌کنم شانسی برای ترامپ برای برنده شدن در انتخابات بعدی وجود ندارد.

نلسون ادامه داد: اگر ترامپ پیروز انتخابات بعدی نشود و رییس‌جمهور دیگری با رویکرد متعادل‌تری مانند اوباما روی کار بیاید شرایط تغییر خواهد کرد. همانطور که اوباما و روحانی تمایل داشتند تنش‌های بین دو طرف کاهش یابد. آینده این روابط به انتخابات آینده آمریکا بستگی دارد.

بعد از حمله آمریکا به عراق، سعودی‌ها برای مقابله با قدرت ایران تنها شدند

استاد علوم سیاسی دانشگاه بریگم یانگ در پاسخ به این سوال که به نظر شما عامل اختلاف‌نظر عربستان سعودی و ایران چیست؟خاطرنشان کرد: من اختلاف را در توزیع قدرت در خلیج فارس می‌دانم. هرکدام به دنبال برتری در خلیج فارس هستند.

وی با اشاره به اینکه تا مدت‌ها عربستان در عراق قرار داشت و با هم در مقابل قدرت ایران مقابله می‌کردند، گفت: اما بعد از حمله آمریکا به عراق و اتحاد ایران و عراق، سعودی برای مقابله با قدرت ایران تنها شد. عربستان سعودی به دنبال مقابله با قدرت ایران در لبنان، سوریه و یمن و بحرین است.

آمریکا نمی‌تواند پشت حملات تروریستی در ایران باشد

نلسون در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نشست ورشو با حمله تروریستی در زاهدان ایران هم‌زمان شد آیا به نظر شما ارتباطی بین این دو واقعه وجود داشت؟، تاکید کرد:  نه. فکر نمی کنم آمریکایی‌ها پشت حملات تروریستی باشند. اما اسلام‌گرایان افراطی را  در پشت این حملات می‌دانم. فکر می‌کنم ایران و آمریکا می‌توانند با این حملات مقابله کنند.

پول و نفت عامل دوستی سعودی‌ها و آمریکایی‌هاست

وی درباره اینکه دلیل دوستی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها چیست؟ گفت:  از لحاظ تاریخی، دلایل استراتژیک کلیدی وجود داشت - آمریکایی‌ها به نفت عربستان نیاز دازند و هر دوی آنها  با ایران در تقابل هستند. اهمیت نفت و ثروت سعودی‌ها برای ترامپ آشکار است اگر حمایت‌های ترامپ نبود تا کنون عربستان سعودی دچار مشکلات زیادی می‌شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز