خبرگزاری کار ایران

کشاورز در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تشریح آسیب‌هایی که باید در دوره جدید قوه قضاییه برطرف شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۰۷۱

یک حقوقدان در خصوص آینده دستگاه قضایی در زمان تصدی رئیس جدید دستگاه قضا با اشاره به لزوم مبارزه با فساد در تمامی سطوح گفت: حجت الاسلام و المسلمین رئیسی از کیفیت تحولات مختلف قوه قضاییه و نیازهای آن آگاه است و امکان اثرگذاری بیشتری دارد.

بهمن کشاورز، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تشریح آسیب هایی که باید در دوره جدید قوه قضاییه برطرف شود اظهار کرد: در این زمینه مبارزه بسیار شدید با فساد لازم است که در همه سطوح صورت گیرد و گمان می‌کنم یکی از نقاطی که باید به آن‌ها دقت فراوان شود مراحل ارجاع است؛ چرا که در مراحل ارجاع اگر سخت گیری فراوان شود مقدار زیادی از مشکلات شاید مرتفع گردد.

تشریح آسیب هایی که باید در دوره جدید قوه قضاییه برطرف شود

وی افزود: نکته دیگر اینکه به مسئله رفاه قضات و کارمندان دستگاه قضایی باید توجه خاصی شود که بعد از این توجه خاص و ایجاد موجبات رفاه آن‌ها می‌توان سخت گیری را افزایش داد.

کشاورز ادامه داد: ثالثا مسائل رفتاری قضات و نحوه برخورد آن‌ها با مراجعان به طور کلی با مردم باید مورد بازنگری قرار گیرد و نوعی آموزش در این مورد برقرار شود.

این حقوقدان در ادامه خاطرنشان کرد: رابعا باید به نحوی عمل شود که شائبه جهت گیری قوه قضاییه از هر جهت یعنی چه جهت گیری‌های سیاسی و چه اقتصادی و چه تبعیض در نحوه برخورد با افراد و گروه‌های مختلف، مرتفع شود.

رئیسی از کیفیت تحولات مختلف قوه قضاییه آگاه است

کشاورز در ادامه در خصوص نقش حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در برطرف کردن آسیب‌های مذکور بیان داشت: بنده معتقدم پس از سال‌ها کسی که در مسند این کار خواهد نشست از قوه قضاییه برآمده و مراحل مختلف ترقی را در قوه قضاییه را طی کرده است، بنابراین از کیفیت تحولات مختلف قوه قضاییه و نیازهای آن آگاه است و هم امکان اثرگذاری بیشتری دارد و هم باید توجه کرد که توجه جامعه حقوقدانان از ایشان بالاتر از موارد قبلی است که سال‌ها نیاز داشتند تا ببینند به کجا آمدند و چه کیفیتی حاکم است.

رابطه معقول و مبتنی بر احترام متقابل رئیسی با وکلا

وی ادامه داد: بنابراین به این جهت ایشان می‌تواند بهتر و موثرتر عمل کند و در زمینه خاص حق دفاع و ارتباط با وکلا و کانون های وکلا تا جایی که من به یاد دارم و از زمانی که افتخار تصدی کانون مرکز را داشتم و در ادامه نیز افتخار تصدی اتحادیه رابطه ایشان با این نهاد و این افراد رابطه ای معقول و مبتنی بر احترام متقابل بود که اگر وضعیت ادامه یاید و تعلیق و تشدید شود، بهترین همیار ایشان برای اینکه بتواند در دادگستری تحول ایجاد کند همین کانون وکلا هستند.

این حقوقدان تصریح کرد: باید توجه کرد که رئیس قوه قضاییه در زمینه مبارزه با فساد نقش مستقیم و کاملا مشهودی نمی تواند داشته باشد و از نظر بنده نباید داشته باشد و باید این‌ها را به مراجع قضایی به معنای اخص واگذار کرد و رئیس قوه قضاییه یکبار در این مورد بررسی و اقدام کرده است که همان کافی است و به نظر بنده حتی در آن مورد هم نیاز به این اندازه موضع گیری نبوده است؛ چراکه دادگاه‌ها آنگونه که باید کار خود را انجام می‌دادند و می‌دهند و رئیس قوه قضاییه باید از دور نظارت داشته باشد که با توجه به اینکه موارد مطروح در این دادگاه‌ها و این مسائل موارد بسیار سنگینی است و مابه ازای سنگین و موارد بسیار بزرگ باید هم به مساله فساد اشراف داشته باشد و نظارت کند و هم از طرف دیگر به این مساله توجه داشته باشد که ابعاد گسترده قضیه و انعکاس اجتماعی باعث نشود که در رسیدگی‌ها احیانا گرایش به سرعت بی مورد و یا خدایی نکرده بی عدالتی و کم عدالتی تحقق یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز