خبرگزاری کار ایران

تویسرکانی:

به محض ایجاد یک شخصیت حقوقی باید ساز و کار نظارت بر آن هم ایجاد شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۴۹۶

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: بنده بار‌ها تذکر داده ام که چیزی تحت عنوان شرکت‌های صوری یا کاغذی نداریم و از منظر قانون به محض اینکه یک شخصیت حقوقی ایجاد شد باید ساز و کار نظارت آن نیز ایجاد گردد.

به گزارش ایلنا، احمد تویسرکانی در مراسم رونمایی از پنجره واحد کسب و کار گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با قدمت بیش از صدسال و دارا بودن سابقه عظیمی از پرونده‌ها که همیشه در جریان می‌باشد نیاز به استفاده از فناوری ها، زیرساخت‌های مناسب و مهیا شدن زمینه برای استفاده آسان از سوابق موجود در سیستم‌های مدرن داشت که طی سنوات اخیر این تلاش‌ها به خوبی به نتیجه رسیده و شاهد ارائه خدمات گسترده الکترونیکی به مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی هستیم.

وی با اشاره به سابقه ثبت شرکت‌ها و موسسات از سال ۱۳۰۴ در کشور افزود: در گذشته شاید سالانه بیش از یکصد میلیون اوراق بهادار چاپ می‌شد، اما الکترونیکی شدن ساختارها، به تسهیل خدمات، حذف کاغذ و شفاف سازی فرآیند‌ها منجر شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: هم اکنون این آمادگی در سازمان ثبت وجود دارد که در صورت همراهی و هماهنگی دستگاه‌هایی که در زمینه تشکیل شخصیت حقوقی و ایجاد فضای کسب و کار مسئولیت دارند، آنچه که برعهده اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری قرار می‌گیرد، تنها ظرف مدت یک روز انجام شود.

تویسرکانی با اشاره به فرآیند‌ها و مجوز‌های عدیده‌ای که دستگاه‌های مختلف برای ثبت یک شرکت باید صادر نمایند و ضرورت ایجاد پنجره واحد کسب و کار در این خصوص عنوان کرد: بخشی از این فرآیند ناشی از تکالیف قانونی است که متاسفانه دارای خلاء‌ها و نقص‌های فراوانی است از جمله قانون تجارت که نیازمند اصلاح و تغییر اساسی است لذا باید در این زمینه آسیب شناسی و تصمیم گیری شود.

معاون رئیس قوه قضائیه افزود: بنده بار‌ها تذکر داده ام که چیزی تحت عنوان شرکت‌های صوری یا کاغذی نداریم و از منظر قانون به محض اینکه یک شخصیت حقوقی ایجاد شد باید ساز و کار نظارت آن نیز ایجاد گردد.

وی گفت: امروز به محض تولد یک شخصیت حقوقی یا ثبت شرکت اطلاعات دقیق آن به چندین دستگاه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، سازمان امور مالیاتی، بورس، نیروی انتظامی و دستگاه‌های دیگر اعلام می‌شود و هر کدام طبق قانون وظایفی برای اعتبارسنجی و نظارت بر آن‌ها بر عهده دارند و در قوانین نیز به طور مناسب ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده و این اختیار داده شده که فعالیت شرکت‌های متخلف از سوی نهاد‌های ناظر متوقف گردد و لذا نباید همه از سازمان ثبت که وظیفه دارد شرایط راه اندازی فضای کسب و کار و ثبت شرکت و موسسه را در زمان کوتاه مهیا کند مسئولیت‌های نظارتی و اعتبارسنجی سایر دستگاه‌ها را مطالبه کنند.

تویسرکانی افزود: این سازمان علیرغم اینکه وظیفه قانونی در برخی از این زمینه‌ها بر عهده نداشته، پیگیری‌های زیادی را جهت ساماندهی این بخش انجام داده که از جمله می‌توان به دریافت برخط گواهی عدم سوء پیشینه و الکترونیکی کردن این فرآیند اشاره کرد و معتقدیم در رابطه با بخش‌های دیگر نیز می‌توان چنین ساز و کار‌هایی را ایجاد نمود.

در پایان این مراسم از پنجره واحد کسب و کار رونمایی شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز