خبرگزاری کار ایران

بعیدی‌نژاد:

بی‌بی‌سی فارسی نمی‌تواند یک شبکه خبری مستقل باشد

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۴۵۳

سفیر ایران در لندن تاکید کرد: فعالیت رادیو بی‌بی‌سی فارسی ابتدا با هدف مقابله با نفوذ نازیسم آغاز گردید که بعدها برای مقابله با نفوذ کمونیسم ادامه یافت.اما برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی، ماموریت این رادیو در مسیر دخالت در امور داخلی ایران قرار گرفت که نمونه‌های روشنی در دوره‌های مختلف ایران دارد.

به گزارش ایلنا، حمید بعیدی‌نژاد در کانال تلگرامی خود در خصوص شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی نوشت: بی‌بی‌سی فارسی نمی‌تواند یک شبکه خبری مستقل باشد، چون بودجه آن از بودجه عمومی کشور و لذا فعالیت آن تحت نظارت دولت انگلیس است. کمیته‌ای از مجلس بریتانیا نیز سه سال قبل از تشکیل این شبکه، موکدا به شبکه بی‌‌‌بی‌‌سی توصیه کرده بود که برای ایجاد تغییرات سیاسی در ایران به ایجاد سرویس فارسی اقدام نماید.

وی ادامه داد: شبکه بی‌بی‌سی از حق اشتراک تامین می‌شود ولی حق اشتراکی که توسط هر انگلیسی دارنده تلویزیون باید پرداخت شود که فعلا برای هر شخص حدود صد و چهل و پنج پوند در سال است. بودجه بی‌‌بی‌‌‌سی توسط دولت تعیین، توسط مجلس تصویب و توسط عموم مردم پرداخت می‌شود.طبیعتا هزینه‌‌‌کرد بودجه بر اساس سیاست‌های کلان کشور تحت نظارت دولت است.

سفیر ایران در لندن افزود: از سال دو هزار و چهارده سرویس جهانی بی‌‌بی‌‌‌سی شامل شبکه زبان‌های خارجی از جمله فارسی نیز هزینه‌‌های خود را از همین بودجه دریافت می‌‌‌کنند. لذا مسئولیت نظارت بر هزینه‌‌‌کرد اموال عمومی برعهده دولت است که البته گزارشات نظارتی خود را به مجلس می‌‌‌فرستد. توصیه مجلس نمایندگان به ایجاد تلویزیون بی‌‌بی‌‌سی فارسی هم به همین علت بوده است.

بعیدی‌نژاد اضافه کرد: البته به غیر از این حق اشتراک همگانی که از هر دارنده تلویزیون دریافت می‌شود، منابع مالی دیگر شامل کمک مستقیم دولت انگلیس، کمک‌های حامیان و بنیادهای بین‌‌‌المللی و البته حق آگهی و دریافت‌های خاص دیگر هم به بودجه بی‌‌بی‌‌‌سی کمک می کند.

وی ادامه داد: در ایران، فعالیت رادیو بی‌‌بی‌‌‌سی فارسی ابتدا با هدف مقابله با نفوذ نازیسم آغاز گردید که بعدها برای مقابله با نفوذ کمونیسم ادامه یافت. اما برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی، ماموریت این رادیو در مسیر دخالت در امور داخلی ایران قرار گرفت که نمونه‌‌های روشنی در دوره‌‌‌های مختلف ایران دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: در اسناد محرمانه منتشره توسط بریتانیا، به بهره‌‌‌برداری مستقیم بولارد سفیر وقت انگلیس از این رادیو از یک طرف و نارضایتی مسئولین بی‌‌بی‌‌سی از دخالت‌های زیاد مستقیم نمایندگان وزارتخانه‌‌های دولتی در تنظیم مطالب در دوره‌‌های متفاوت تاریخی ایران از جمله سال‌های ملی شدن صنعت نفت اشاره شده است.

بعیدی‌نژاد اضافه کرد: بر اساس سندی که شبکه رادیو چهار بی‌‌بی‌‌سی پیرامون مداخله ی بی‌‌بی‌‌سی فارسی در امور داخلی ایران تحقیق و منتشر کرده است، این رادیو بی‌‌بی‌‌سی فارسی است که برای اطلاع شاه، اسم رمز شروع کودتا علیه مصدق را اعلام می‌کند. اسم رمز عملیات کلمه «دقیقا» می‌باشد که در جمله همیشگی «اینجا لندن است، الان ساعت دوازده نیمه شب به وقت تهران است» اضافه می‌شود.

وی  یادآور شد: علیرغم هزینه‌‌ها و بودجه سنگینی که بی‌‌بی‌‌‌سی دارد، بر اساس آخرین آمار رسانه‌‌ای در انگلیس، از هر شش نفر تنها یک نفر در انگلیس به اخبار و تحلیل‌های بی‌‌بی‌‌سی اعتماد دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز