خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست خبری با نخست‌وزیر ارمنستان:

آماده‌ایم گاز بیشتری به ارمنستان صادر کنیم/ کشور ثالثی نباید بر روابط صمیمی ما اثر بگذارد

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۸۱۱

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در زمینه گاز اعلام کردیم که آماده‌ایم گاز بیشتری به ارمنستان صادر کنیم و در زمینه صادرات گاز به گرجستان از طریق ارمنستان مذاکره کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی ظهر امروز در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ارمنستان گفت: به آقای پاشینیان و هیات همراه ایشان خیر مقدم می‌گویم. در این سفر، توافقات و تفاهم‌های خوبی برای همکاری‌های مشترک داشتیم. از ابتدای استقلال کشور ارمنستان روابط بسیار نزدیک و خوبی میان دو کشور وجود داشت و امیدواریم در دولت جدید نیز شاهد تفاهمات و توافقات بیشتری میان دو طرف باشیم.

وی با بیان اینکه هم در جلسه خصوصی و هم در جلسه عمومی درباره مسائل مربوط به دو کشور، منطقه و تحولات جهانی صحبت کردیم، اظهار داشت: همانطور که در مذاکره با آقای نخست‌وزیر گفتم، از مواضع دولت ارمنستان نسبت به تحریم‌های غیرمنطقی و غیرقانونی خرسند هستم. اراده دو کشور این است که بر مبنای منافع ملی دو کشور حرکت خود را ادامه بدهند و کشور ثالثی نتواند بر روابط صمیمی ما اثر بگذارد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: روابط بسیار خوبی میان دو کشور در زمینه مسائل سیاسی، فرهنگی، گردشگری و دانشگاهی وجود دارد و می‌خواهیم این روابط در همه زمینه‌ها توسعه بدهیم. اما در زمینه اقتصادی هنوز ظرفیت‌های بسیاری داریم که این ظرفیت‌ها را باید به فعلیت و اجرا دربیاوریم.

روحانی با بیان اینکه مهمترین رابطه اقتصادی ما گاز و برق و تبادل این دو با یکدیگر است، تصریح کرد: همچنین در این مذاکرات درباره تکمیل سد خداآفرین و نیروگاه‌ها صحبت کردیم. علاقه ایران برای حضور در جاده شمال و جنوب در ارمنستان از موارد دیگری بود که در این دیدار مورد بحث قرار گرفت. تسهیل در روابط دو کشور در حوزه حمل و نقل، چه سواری و چه کامیون، مورد تاکید دو کشور است.

وی با بیان اینکه فعال‌تر شدن روابط دو کشور در زمینه کشاورزی و حضور ایران در ارمنستان با تشکیل شرکت کشت و صنعت و توسعه دامپروری و توسعه کشتارگاه‌هایی که در آن داریم، مورد تاکید طرفین بود، خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات خوبی که در زمینه اتصال فیبر نوری و تبادل دیتا صورت گرفته، دو کشور علاقه‌مند هستند در مزینه صنعت آی‌تی‌سی همکاری داشته باشند و آمادگی لازم را در مورد همکاری و صادرات در این زمینه را داریم.

رئیس‌‌جمهور افزود: علاوه بر مسئله روابط دوجانبه اقتصادی، در زمینه اتصال برق بین ایران و ارمنستان و گرجستان به صورت سهجانبه و سپس با روسیه به صورت چهارجانبه مورد توافق دو طرف بود.

روحانی با اشاره به همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان در حوزه گاز نیز ابراز داشت: در زمینه گاز اعلام کردیم که آماده‌ایم گاز بیشتری به ارمنستان صادر کنیم و در زمینه صادرات گاز به گرجستان از طریق ارمنستان مذاکره کنیم. اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و گرجستان از دیگر موارد بحث امروز ما بود.

وی اضافه کرد: من اگر بخواهم مباحث امروز را در یک جمله خلاصه کنم، این است که دو دولت اراده و انگیزه کافی را برای توسعه همه‌جانبه میان دو کشور را دارند و کمیسیون مشترک دو کشور مامور شدند مقدمات لازم را تا تابستان آینده فراهم کرده و جزییات تفاهمات امروز را تا تابستان سال آینده نهایی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز