خبرگزاری کار ایران

آصفی در گفت‌وگو با ایلنا:

منطق نشست ورشو دنیاپسند نبود/ لهستان در خصوص حضور منافقین پاسخ دهد/ دنیا دیگر آمریکا را در عرصه بین المللی جدی نمی‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۲۰۰

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: اتفاقی که در ورشو افتاد، شکست دیگری بود برای آمریکا و پرونده شکست‌های این کشور را قطورتر کرد. دنیا دیگر به جز معدودی از کشورها، آمریکا را در عرصه بین المللی جدی نمی‌گیرد و این اتفاق مبارکی است. این نشست حتی مورد حمایت متحدین سنتی آمریکا قرار نگرفت.

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص نتایج نشست ضد ایرانی در لهستان، گفت: پیش‌تر گفته بودم که نشست ورشو همانند نشستی خواهد بود که آمریکا در شورای امنیت برگزار کرد و ترامپ نیز شخصا ریاست آن را به عهده گرفته بود و در نهایت نیز چیزی عاید ایالات متحده نشد؛ در این نشست نیز دستاوردی نداشت. 

وی ادامه داد: دلیل این امر نیز مشخص است؛ دوره یک جانبه گرایی و اینکه کسی بخواهد با سیاست قلدرمآبانه بخواهد خود را به دنیا تحمیل کند، گذشته است و این البته حرفی بود که وزیر خارجه فرانسه و آلمان نیز بر آن تاکید کردند. آقای ترامپ سیاست را با برج سازی اشتباه گرفته است. در برج سازی شما عده‌ای کارگر دارید و به آنها دستور می‌دهید چه کاری انجام دهند و هرکسی که به دستور شما عمل نکرد را هم می‌توانید اخراج کنید. 

وی افزود: سیاست به این شکل نیست؛‌ سیاست آداب و اصولی دارد. کاری که ترامپ انجام می‌دهد نه تنها نسبت به ایران بلکه نسبت به سایر نقاط دنیا همچون اتفاقی که در ونزوئلا و پیش‌تر در سوریه افتاده است و همچنین رفتاری که با کشورهای اروپایی داشته خود زنی است که صدایش بعدا مشخص می‌شود که آمریکا دیگر در دنیا به جز رژیم صهیونیستی و چند کشور مرتجع عرب دوستی نخواهد داشت. 

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: مشخص بود که نشست ورشو نتیجه‌ای نخواهد داشت؛ به همین دلیل هم آمریکایی‌ها از حقه‌ای رسانه‌ای استفاده کرده و گفتند موضوع نشست تنها ایران نیست و مجموعه‌ای از موضوعات را در بر می‌گیرد تا بتوانند کشورها را در ورشو جمع کنند که البته مشخص بود هدف ایران است و این حقه هم موفق نبود چرا که براساس اطلاعاتی که منتشر شده است، کمتر از ۲۵ وزیر از کل جهان شرکت کرده‌اند و بیشتر در حد سفیر و مدیر کل بودند. 

وی افزود: اجلاس ورشو به این دلیل شکست خورد که منطق این نشست، منطق دنیاپسندی نبود. اگر آمریکا این اجلاس را با عنوانی همچون "مقابله با سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی" برگزار می‌کرد قطعا اجلاسی موفق می‌شد و به سرانجام می‌رسید. اگر موضوعی با منطق درست انتخاب می‌کرد، کشورها بدون توجه به میزبان در این نشست حضور می‌یافتند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه ادامه داد: در نهایت نیز بیانیه‌ای به معنای درست آن منتشر نشد و تنها پمپئو، پنس و نتانیاهو از این پلتفرم استفاده کرده و مواضع ضد ایرانی خود را تکرار کردند. البته اقدام زشتی در این نشست اتفاق افتاد که به نظر من لهستان باید در این خصوص پاسخ بدهد و آن تریبونی بود که در اختیار منافقین قرار گرفت.

وی افزود: منافقین مادر تروریسم در این منطقه هستند. آنهایی که سال‌های دهه ۶۰ را به یاد می‌آورند می‌دانند که این گروه چند ده هزار نفر را در این کشور به شهادت رساندند.  همچنین همزمان می‌بینید که آن حادثه تروریستی در زاهدان اتفاق می‌افتد و تعدادی از حافظان امنیت ایران ناجوانمردانه به شهادت می‌رسند و قطعا یک طراحی پشت این اتفاق نهفته است.

وی ادامه داد: در خصوص اجلاس ورشو، خود نشست یک مساله است که از قبل شکست خورده بود و در کنارش سعی کردند منافقین را جمع کنند و آقای جولیانی برای آنها سخنرانی کرد. زشت‌تر از همه کار لهستانی‌ها بود که این خوش خدمتی را انجام دادند که جمهوری اسلامی باید ورشو را پاسخگو کند. این هم در کنارش بود تا بتوانند یک آب و رنگی به این مساله بدهند. 

آصفی افزود: به نظر من اتفاقی که در ورشو افتاد، شکست دیگری بود برای آمریکا و پرونده شکست‌های این کشور را قطورتر کرد. دنیا دیگر به جز معدودی از کشورها، آمریکا را در عرصه بین المللی جدی نمی‌گیرد و این اتفاق مبارکی است. این نشست حتی مورد حمایت متحدین سنتی آمریکا قرار نگرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز