خبرگزاری کار ایران

بیانیه مجمع روحانیون مبارز در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۱۸۹

مجمع روحانیون مبارز در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

چهل سال از پیروزی انقلاب باشکوه اسلامی می‌گذرد و عظمت این انقلاب نیاز به اثبات ندارد ولی برای فهم بهتر انقلاب اسلامی و نیز جستن راه برون‌رفت از مشکلات و احیانا بحران‌ها توجه به نکته‌های زیر را لازم می‌دانیم.

هرکس که با تاریخ آشنا باشد می‌داند که تقریبا همه مردم ایران خواهان انقلاب  و تغییر بنیادین حاکمیت استبدادی و وابسته و نظام فاسد بودند و این انقلاب به رهبری ممتاز امام خمینی(ره) رخ داد. اجتماعات بی‌نظیر مردم، راهپیمایی‌ها، اعتصابات، به‌همراهی نخبگان و فرهیختگان اعم از روحانی و غیر روحانی، اندیشمندان، هنرمندان، نویسندگان و همه قشرهای ملت نشانگر آن است که در آن شرایط انقلاب یک ضرورت و امری گریزناپذیر بوده است. و با عنایت به رهبری سیاسی- دینی و اکثریت مسلمان جامعه، نظریه انقلاب اسلامی فراگیر بود که تحقق یافت گرچه شرکت‌کنندگان در انقلاب نه فقط مسلمانان بلکه همه هم‌وطنان از هر آیین و گرایش بودند.

انقلاب اهداف بلندی داشت که از متن خواست تاریخی مردم برآمده بود. رهایی از استبداد و وابستگی، پاسداشت حق و حرمت مردم بخصوص حق حاکمیت آنان به سرنوشت، عدالت به معنی وسیع کلمه، حاکمیت ارزش‌های والای الهی دور از تحجر که عدالت و اخلاق برجسته‌ترین آن‌ها بود، این‌ها همه روح انقلابی بود که در سه شعار "استقلال"، "آزادی" و "جمهوری اسلامی" خود را نشان داد.

انقلاب اسلامی در مرحله نفی، باقی نماند و در مرحله اثبات نیز خواستار "جمهوریت" سازگار با موازین دین مبین اسلام، البته با قرائتی بدون تحجر از دین در عرصه حیات اجتماعی با محوریت مردم، پاسخگویی مسئولان، آزادی‌های سیاسی و... سازگار می‌باشد همان‌گونه که جمهوریت می‌بایست با موازین بنیادین دین در عرصه حیات اجتماعی که اخلاق و عدالت برجسته‌ترین آن‌هاست، ناسازگار نباشد.

خصوصیت ممتاز انقلاب در عرصه جهانی نفی وابستگی و در نتیجه رویارویی مظلومانه با دو قطب قدرت جهانی آن‌روز بود و شعار "نه شرقی و نه غربی" راه تازه‌ای برای همه مردمانی که از استبداد، استعمار، تحقیر، بیداد و فساد به تنگ آمده بودند پیشنهاد می‌کرد. در قبال این رویکرد استقلال‌طلبانه و عزت‌مدار، همه قدرت‌های جهانی و وابستگان منطقه‌ای آن‌ها به دشمنی با انقلاب اسلامی و نظام نوپای برآمده از آن برخاستند که پرهزینه‌ترین و سخت‌ترین نمونه آن ۸ سال جنگ تجاوزکارانه عراق صدام علیه ایران و همزمان با آن هجوم امواج سهمگین ترور و خشونت از سوی واماندگان انقلاب و آویختگان به دامن دشمن بود. این‌همه اما با ایثار و فداکاری و تحمل شگفت‌انگیز و همت والای شهیدان و جانبازان و آزادگان و ایثارگران پشت سر گذاشته شد.

خوشبختانه روح سلحشوری و استقلال‌خواهی و عزت‌طلبی به برکت مقاومت و شکیبایی مردم ایران و رهبری باصلابت حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنان پایدار است و نفوذ و قدرت کنونی ایران به‌خصوص در منطقه از ثمرات این سیاست و رویکرد است.

حاصل انقلاب اسلامی "جمهوری اسلامی" است که به عنوان نظام جانشین استبداد فاسد و وابسته، هنگامی مطرح شد و می‌شود که به نام اسلام سازمان‌ها و نظام‌های متحجر و انسان‌ستیز عرضه شده و می‌شود که فجایع بزرگی نیز به بار آورده است.

در واقع ما اعم از حاکمان و مسئولان و جناح‌ها و جریان‌ها، با ملاک‌هایی که انقلاب داشته و با خصوصیاتی که حاصل انقلاب یعنی جمهوری اسلامی دارد یا باید داشته باشد به ارزیابی کارنامه خود و دیگران بپردازیم و هیچگاه نباید کاستی‌ها و کمبودها را که در اثر مشکلات ساختاری، رفتاری و رویکردی بوده است، به حساب انقلاب بگذاریم.

انقلاب دستاوردهای مهمی داشته است و همه مسئولان از آغاز تاکنون زحمات فراوانی کشیده‌اند ولی به دلایلی که مجال ذکر آن‌ها در این مختصر نیست، در عمل شاهد کاستی‌ها و احیانا انحراف‌هایی بوده‌ایم.

محدود شدن آزادی‌های مشروع، کم شدن کیفی دامنه حضور مردم، خارج کردن بسیاری از دلسوزان از گردونه تصمیم‌گیری و حتی سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌ها علیه آنان، رواج رذیلت تملق و دورویی و گسترش فساد، ناتوانی از پاسخگویی به نیازهای مردم به‌خصوص خواست و نیاز طبقات  متوسط به پایین، ناکارایی در تحقق بخشیدن به عدالت و... نه تنها وحدت ملی را خدشه‌دار کرده بلکه زمینه بی‌اعتمادی و نارضایتی را فراهم آورده است و دشمن نیز با سوءاستفاده به این مشکلات دامن می‌زند.

مشکلات اقتصادی که بخشی از آن به علت فشارها و دشمنی‌های آمریکا و صهیونیسم و همراهان آنان و بخشی دیگر در اثر عدم انسجام در مدیریت و احیانا سوءتدبیر است، فشار سنگینی را بر دوش مردم، به‌خصوص طبقات محروم‌تر وارد آورده است.

عدم شفافیت، رانت‌های بی‌جا، فسادهای سازمان‌یافته و گسترده و... مشکلی است که در این عدم اهتمام به آرمان‌های والای انقلاب پدید آمده است.

مردم بزرگوار ایران شایسته زندگی بهتر بوده و هستند و زندگی خوب و امن و آبرومندانه وعده‌های مهم انقلاب ما بوده است.

دشمن نیز می‌کوشد از روزنه مشکلات معیشتی و دامن زدن به آن، به مردم و ملت آسیب برساند و بدبختانه بعضی تندروی‌ها در درون به موازات فشارهای بیرونی مزید بر علت شده و از بد روزگار شعارهای براندازان و ضدانقلاب با تندروی‌ها و کارشکنی‌های داخلی احیانا به نقطه مشترک می‌رسد.

اگر جداَ به سوی وحدت و انسجام ملی و پایبندی واقعی به قانون اساسی و اهتمام به وعده‌های انقلاب نرویم، خدای ناخواسته کیان انقلاب و سربلندی ملت و موفقیت ممتاز ایران، در معرض تهدید بیشتر خواهد بود.

ما بر این باوریم که با همدلی و وحدت‌نظر، اتکاء به همت والای ملت بزرگ و به‌خصوص نسل جوان و با تکیه بر ظرفیت و با اتکاء به سرمایه‌های مادی و معنوی کشورمان و قانونمند شدن نهادهای مختلف و قرار گرفتن هر کدام در جای خود، می‌توان امید و اعتماد را به مردم برگرداند و آینده روشن‌تری را ترسیم کرد.

در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب، با گرامی‌داشت یاد سلسله‌جنبان انقلاب حضرت امام (ره) و همه شهیدان و ایثارگران، مجمع روحانیون مبارز ضمن دعوت مردم به شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن، بازگشت به اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی، بهبود وضعیت مردم، همدلی همه نیروهای دلسوز، پاسداشت آزادی‌های سیاسی و حاکم شدن کامل قانون در همه سطوح و پاسخگویی همه مسئولان، مهار جریان‌های افراطی و متوهم و همکاری عزتمندانه با جهان را خواستار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز