خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه بوستون در گفت‌وگو با ایلنا:

دموکرات‌ها در آینده نزدیک به جای ترامپ سر کار خواهند‌‌ آمد/ امیدوارم شاهد نبرد نظامی بین ایران و آمریکا نباشیم/ تهران نقش مهمی در مبارزه با داعش داشت/ به شدت از برجام حمایت می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۹۸۹

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون در آمریکا، ساز و کار مالی ایران و اروپا را اتفاق مهمی برای آغاز مخالفت با سیاست‌های واشنگتن دانست و تاکید کرد: اروپا با موانع و مشکلات زیادی از زمان انتخاب ترامپ مواجه شده است و برای حل آنها تلاش زیادی کرده است. این چالش ها در آینده بیشتر هم خواهد شد و انتظار می‌رود شاهد اختلاف و تنش بیشتری در روابط دو طرف باشیم.

ویلیام.آر.کیلور استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون است. وی سال‌ها در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجه آمریکا تحقیق و بررسی کرده است و حاصل این مطالعات در قالب ساعت‌ها تدریس و انتشار تعداد زیادی مقاله و کتاب در اختیار علاقمندان و دوستداران این حوزه قرار گرفته‌است. «افسانه جنگ بزرگ»، «جهان ملت‌ها»، «جهان قرن بیستم و ماورای آن» از جمله آثار این استاد علوم سیاسی است.

در ذیل متن گفت‌وگوی ویلیام.آر.کیلور با ایلنا را می‌خوانید:

                            اروپا با اجرایی کردن INSTEX مخالفت خود را با ایالات‌متحده نشان داد

***با اجرایی شدن ساز و کار مالی ایران و اروپا پیش‌بینی شما از تلاش‌های اروپا برای ادامه تجارت با ایران چیست؟

معتقدم اتحادیه اروپا به تجارت با ایران مصمم است و در این راه تلاش می‌کند. چیزی که الان مشخص است این است که اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی به ادامه تجارت با ایران با وجود تمام تهدیدهای ایالات متحده خواهند پرداخت.

این موضوع با تلاش اروپا برای اجرایی شدن INSTEX کاملا مشخص شد و اروپا مخالفت خود با ایالات متحده را با اجرایی کردن این طرح نشان داده است.

         اختلاف ترامپ و سازمان‌های اطلاعاتی عمیق و ریشه‌دار است

*** با وجود اینکه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا وفادارای ایران به برجام را تایید کرده‌اند اما ترامپ آنها را اخیرا مورد انتقاد قرار داده است و آنها را موجوداتی منفعل خوانده‌ است. ارزیابی شما از این رفتار ترامپ چیست؟

من از رفتار ترامپ اصلا حمایت نمی‌کنم و او را تایید نمی‌کنم. فکر می‌کنم اختلاف ترامپ و سازمان‌های اطلاعاتی خیلی عمیق‌تر و بیشتر از موضوع ایران باشد. بارها ترامپ سازمان‌های اطلاعاتی را مورد نقد قرار داده است و آنها را به چالش کشانده‌ است.

 این اختلاف برای ترامپ می‌تواند مشکل‌ساز باشد و در آینده ترامپ را با مشکلات بزرگی روبرو کند. معتقدم که ترامپ باید با دقت بیشتری به این نهاد توجه کند؛ چرا که آنها اطلاعات لازم را برای ترامپ فراهم می‌کنند.

 در آینده شاهد بیشتر شدن اختلافات اروپا و آمریکا خواهیم بود

اختلاف اروپا و آمریکا از زمان انتخاب ترامپ شکل گرفت

***ارزیابی شما از آینده روابط اروپا و آمریکا چیست؟

درست است که با نیت اروپا برای ادامه تجارت با ایران و راه‌اندازی ساز و کار مالی ایران و اروپا این اختلاف‌ها بیشتر شده است،‌ ولی من فکر می‌کنم اختلاف بین آمریکا و اروپا از زمان انتخاب ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا شروع شد و اکنون هم شدت گرفته‌است.

پس این اختلاف‌ها به آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ برمی‌گردد. طبیعتا این اختلاف‌ها با وجود مساله ایران بیشتر هم خواهد شد.

اروپا با موانع و مشکلات زیادی از زمان انتخاب ترامپ مواجه شده است و برای حل آنها تلاش زیادی کرده است.

این چالش ها در آینده بیشتر هم خواهد شد و انتظار می‌رود شاهد اختلاف و تنش بیشتری در روابط دو طرف باشیم.

 اروپا مصمم به ادامه تجارت با ایران است

تصمیم اروپا برای تجارت با ایران شروع اتفاق جدیدی در جهت مقابله با آمریکا است

***آیا ساز و کار مالی ایران و اروپا در نهایت می‌تواند مشکلات تجاری ایران را حل کند؟

چیزی که مشخص است تصمیم اروپا به ادامه تجارت با ایران است. اروپا مصمم است که با تحریم‌های آمریکا مقابله کند اما اینکه این طرح چقدر موفق می‌شود را نمی‌توانم پیش‌بینی کنم.

چیزی که مشخص است این است که اروپا تجارت با ایران را ادامه خواهد داد. این تصمیم شروع اتفاق جدیدی برای مقابله با آمریکا و تصمیم‌های آن است.

دموکرات‌ها در آینده نزدیک به جای ترامپ بر سر کار خواهند‌‌ آمد

تصمیمات ترامپ در حوزه سیاسی خارجی آینده وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

***با توجه به شرایط حاضر در سیاست خارجی دونالد ترامپ، چه آینده‌ای برای وی در سیاست پیش‌بینی می‌کنید؟

با سیاست خارجی ترامپ موافق نیستم و معتقدم با این روند فعلی، ترامپ قطعا در انتخابات آتی شکست خواهد خورد. دموکرات‌ها در آینده نزدیک به جای ترامپ بر سر کار خواهند‌‌ آمد.

به شدت از برجام حمایت می‌کنم و معتقدم برجام یک قرار داد کامل در خدمت منافع هر دو طرف بود. بزرگترین تاسف برای من خروج ترامپ از این قرار داد است؛ چراکه این توافق منافع آمریکا را هم تامین می‌کرد.

وقتی آژانس انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به این توافق را تایید کرده‌ است یعنی ایران به تعهدات خود عمل کرده است که نشان‌دهنده این است، این قرارداد جواب داده‌ است.

باعث تاسف است که ترامپ با یک تصمیم یکجانبه از این توافق خارج شده‌ است. این تصمیمات ترامپ در حوزه سیاست خارجه آینده وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ایران توانست نقش مهمی در مبارزه با داعش داشته باشد

***نقش ایران در مبارزه با تروریسم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

معتقدم ایران در قالب گروه‌هایی که با داعش مقابله می‌کردند توانست نقش مهمی در مبارزه با داعش داشته باشد اما از طرفی هم برخی از این اقدامات منجر به بی‌ثباتی در منطقه شده‌ است!

شاهد نبرد نظامی بین ایران و آمریکا نخواهیم بود

***در نهایت پیش‌بینی شما در مورد آینده روابط ایران و آمریکا چیست؟

شرایط پیچیده است و پیش‌بینی سخت است. اما می‌دانم اختلاف‌ها و درگیری‌های نظامی بین این دو کشور در منطقه یک فاجعه است، بنابراین امیدوارم در آینده نزدیک، شاهد گسترش اختلاف‌ها و بالطبع درگیری نظامی نباشیم. تصور هم نمی‌کنم این اتفاق در آینده نزدیک بیافتد.

گفت‌وگو از نیلوفر ادیب‌نیا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز