خبرگزاری کار ایران

/چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی/

سلامتی: مردم، «نداری» را بهتر از بی‌عدالتی تحمل می‌کنند/ برای جلوگیری از صدمه به تولید ملی اقدامی خارج از چارچوب بوروکراتیک اداری انجام دهیم

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۳۳۰

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مبارز سال‌های پیش از انقلاب گفت: مردم از بی‌عدالتی و فسادی که وجود دارد و از انحراف انقلاب ناراضی ونگران هستند. ازسوی دیگر مشکلات اقتصادی سخت گریبان مردم راگرفته است. مردم انتظار نداشتند که این چنین درفشار اقتصادی قرار بگیرند.

محمد سلامتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که شرایط امروز تا چه میزان با تصویر آرمان‌های شما در زمان مبارزات انقلابی تطابق دارد، گفت: قبل از انقلاب، رژیم شاهنشاهی، ایران را به آمریکا وابسته کرده بود؛ لذا هر اقدامی را در هر زمینه‌ای که میخواست انجام دهد با اجازه آمریکا بود. بی تردید این تحقیر ملتی بزرگ با سابقه چند هزارساله بود.

وی ادامه داد: در آن زمان بی‌عدالتی حاکم بود؛ فساد در دستگاه‌های حکومتی بیداد میکرد. برای ادامه این وضع و جلوگیری از اعتراضات مردمی گسترش آن‌ها، رژیم شاهنشاهی ناگزیر ازاعمال دیکتاتوری و استبداد بود. بنابراین آرمان‌های مبارزین در آن زمان نقطه مقابل چنین سیاست‌ها و اقداماتی بود و عبارت بود از استقلال، عدالت و آزادی که در قالب یک نظامی مثل جمهوری اسلامی می‌توانست تحقق پیدا کند.

انقلاب اسلامی ترمزی بر روند صدور پست‌مدرنیسم در کشورهای اسلامی شد

سلامتی افزود: اکنون که چهل سال ازانقلاب اسلامی می‌گذرد، می‌توان ادعا کرد که به استقلال سیاسی موردنظر رسیده‌ایم؛ به این معنی که اکنون تصمیم‌گیری در مورد مسائل کشور در داخل انجام می‌شود و این دستاورد کوچکی نیست. مردم بسیاری از کشورها همین آرزو را دارند. علاوه براین اکنون ایران به عنوان قدرت برتر منطقه و تاثیرگذار در سطح جهانی مطرح می‌شود که این خود دستاورد بسیار مهمی است. البته ممکن است گفته شود که ایران درزمان شاه هم قدرت برتر منطقه بود اماباید توجه کرد که این جنبه از قدرت ایران درآن زمان کاملا خواست آمریکا بود و لذا هرزمان که اراده می‌ کرد می‌‌توانست ورق را برگرداند و این جنبه را تغییر دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به همین علت شاه را ژاندارم منطقه می‌نامیدند اما اکنون قدرت برتر و منطقه‌ای ایران ناشی از نفوذی معنوی، فرهنگی، سیاسی، ساختاری و امنیتی است که هیچ قدرتی حداقل در میان‌مدت توان تغییر آن را ندارد. این امر برای امنیت ایران و منطقه حیاتی است. به این نکته مهم نیز باید اشاره کنم که انقلاب اسلامی در زمانی رخ داد که در غرب، پست‌مدرنیسم مراحل ویرانگری فرهنگی خود را با شدت هرچه تمام‌تر طی می‌کرد و آن را به اقصی نقاط عالم نیز صادر می‌کرد اما انقلاب اسلامی تاحدودی ترمزی برای آن به خصوص در کشورهای اسلامی شد. انقلاب اسلامی موجب شد که حتی برخی ازرهبران پست مدرنیسم مثل هابرماس که قبلا ضدمذهب بوده و دنبال حذف دین از صحنه اجتماعی بودند، با ۱۸۰درجه تغییر جهت، بر اهمیت وضرورت حضور دین درعرصه اجتماعی، تاکید کنند.

وضعیت بی‌عدالتی در کشور در خور شأن و ظرفیت انقلاب اسلامی و مردم نیست

این مبارز سال‌های پیشین انقلاب ادامه داد: در مورد آزادی که شعار دیگر مردم بود و در قانون اساسی نیز بارها تاکید شده است، به شکل نسبی به آن رسیده‌ایم و تا مرحله ایده‌آل هنوز خیلی فاصله است. در مورد حاکم کردن عدالت اما باید گفت گرچه کارهای عظیمی چه درسطح روستاها و چه در شهرها برای کاهش فاصله طبقاتی انجام شده، اما این همه در خور شأن و ظرفیت انقلاب اسلامی و مردم نیست. در مورد از بین بردن بی‌عدالتی در عرصه‌های دیگر و نیز فساد، گرچه در سال‌های اوایل انقلاب موفقیت‌های ارزنده‌ای کسب شد اما متاسفانه مدتی است که فساد به طرق مختلف نهادینه شده است و این می‌تواند به نظام ضربه وارد کند. از این رو لازم است مسئولان برنامه‌ای جامع برای حل این مساله داشته باشند.

سلامتی در خصوص دشمنی‌ها و فعالیت ضدانقلاب با توجه به اینکه می‌گفتند چهل سالگی پایان عمر انقلاب اسلامی است گفت: این دشمنی‌ها از همان ابتدای انقلاب وجود داشت و اتفاقا هر از چند گاهی برای عمر انقلاب زمان تعیین می‌کردند. گاهی شش ماه، گاهی یک سال و گاهی هم بیشتر. این آرزوی ضد انقلاب وحامیان خارجی آن‌ها بوده و هست اما همین آرزوها و به دنبال آن تهدیدها همواره موجب همبستگی بیش‌تر مردم و به تبع آن حمایت از انقلاب شده است.

مردم از اعمال سلیقه‌ها، ناراضی و نگران هستند

وزیر کشاورزی دولت‌های شهید رجایی و مهندس موسوی در پاسخ به این سوال که انتظارات مردم در این چهل سال تا چه میزان محقق شده است، گفت: انتظارات مردم در شعارهایشان در آستانه انقلاب و بعد در قانون اساسی انعکاس پیدا کرده است. این انتظارات تقریبا همان آرمان‌های مبارزان علیه نظام شاهنشاهی است؛ بنابراین مردم هم از اینکه کشور به استقلال کامل سیاسی رسیده وتصمیم‌گیری برای سرنوشت مردم و کشور در داخل انجام می‌شود خوشحال هستند اما از این که سلیقه‌هایی اعمال می‌شود که آزادی‌ها را مخدوش می‌کند راضی نیستند.

وی ادامه داد: علاوه براین مردم از بی عدالتی و فسادی که وجود دارد ناراضی و نگران هستند. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی سخت گریبان مردم را گرفته است. مردم انتظار نداشتند که این چنین درفشار اقتصادی قرار بگیرند. البته بخشی از این فشار ناشی از خارج است که می‌توان آن را بهای استقلال به حساب آورد اما بخش عمده آن ناشی از ضعف مدیریتی، بی‌تدبیری و بهانه دادن بی‌مورد به دشمنان است.

مسئولان زمینه‌های ایجاد وحدت را با باز کردن باب گفت‌وگو فراهم کنند

سلامتی در خصوص لزوم وجود وحدت و آغاز گفت‌وگوی ملی در چهلمین سال انقلاب نیز گفت: استحکام هر نظام و هر کشوری رابطه مستقیم با همبستگی و وحدت قشرهای مختلف مردم آن نظام یا کشور دارد. برای ایران که اکنون تحت فشار تحریم‌های مختلف آمریکا و در درجه کمتر اروپا قرار دارد و نیز مواجه با توطئه برخی از کشورهای مرتجع منطقه و رژیم صهیونیستی است، تاکید بر وحدت امری حیاتی است. بنابراین مسئولان باید هر مصلحتی را ذیل این ضرورت تلقی کرده و زمینه‌های ایجاد وحدت را با باز کردن باب گفت‌وگو فراهم کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با نقش احزاب و جناح‌های سیاسی برای حفظ امید مردم به آرمان‌های انقلاب گفت:  احزاب و جناح‌های سیاسی نماینده اقشار مختلف مردم هستند. آن‌ها باید خواسته‌های مردم را به شکل جدی دنبال کنند؛ یعنی همان‌ها که در قانون اساسی مندرج است. اگر این وظیفه به خوبی انجام شود، مردم برای حل مسائل و مشکلات نگاهشان فقط به درون خواهد بود. این خود وظیفه مسئولان را مضاعف می‌کند. به این معنی که باید درجهت تقویت احزاب قدم بردارند.

برای جلوگیری از صدمه به تولید ملی باید اقدامی خارج از چارچوب بوروکراتیک اداری انجام داد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اهمیت توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در این برهه زمانی ادامه داد: به نظر من در شرایطی که اکنون به سر می‌بریم توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باید دراولویت قرارگیرد. لبه تیز تحریم‌ها متوجه تولیدات و نیز درآمد اقشار مختلف جامعه به خصوص اقشار متوسط و کم درآمد که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند است؛ لذا برای جلوگیری از صدمه به تولید ملی و این اقشار باید اقدامی خارج از چارچوب بوروکراتیک اداری انجام داد.

برخی با ناامید کردن مردم در کنار دشمن خارجی قرار گرفته‌اند

عضو موسس سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که در چهلمین سال پیروزی انقلاب، فقدان کدام مولفه این انقلاب را بیش از پیش احساس می‌کنید، گفت: ما هنوز تا نیل به اهداف انقلاب خیلی فاصله داریم اما به نظر من درحال حاضر فقدان عدالت بیش ازسایر مؤلفه‌ها محسوس است. مردم معمولا نداری را بهتر و بیش‌تر از تبعیض و بی‌عدالتی تحمل می‌کنند.

وی با اشاره به این موضوع که امروز برخی به دنبال ایجاد ناامیدی در میان مردم هستند و این چنین در کنار دشمن خارجی قرار گرفته‌اند، گفت: دراوایل انقلاب هم دشمن داخلی حتی قوی ‌ر و متنوع‌تر از امروز وجود داشت اما مردم که صاحب انقلاب هستند ازپس توطئه آن‌ها برآمدند و اکنون هم این کار ازمردم ساخته است. این مسئولان هستند که با تاکید بر اهداف انقلاب و حرکت جدی در مسیر آن می‌توانند و باید امید را در مردم برای این کار تقویت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز