خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه کلورادو در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ و پمپئو فاقد عقل و احمق هستند/ موقعیت سیاسی آمریکا در آینده تحلیل خواهد رفت/ باید از مردم بی‌گناه در مقابل تحریم‌ها حمایت کرد/ برجام قرارداد کاملی بود

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۷۷۸

اسوِن استینمو، استاد علوم سیاسی دانشگاه کلورادو آمریکا تاکید کرد:‌ پمپئو تبدیل به عروسک و وسیله‌بازی ترامپ شده است و فقط برای راضی نگه داشتن او صحبت می‌کند، فکر می‌کنم آنها هر دو فاقد عقل و احمق هستند.

اسوِن اِستینمو، استاد علوم سیاسی دانشگاه کلورادو است. وی مدت‌های طولانی را به بحث و بررسی در حوزه سیاست پرداخته‌است. حاصل تلاش‌ها و بررسی‌های وی در قالب چندین کتاب و مقاله منتشر شده‌است. از آثار وی می‌توان به «تکامل کشورهای مدرن: سوئد، ژاپن و ایالات متحده (۲۰۱۰)»، «دوری آمریکا و اروپا»، «مالیات و دموکراسی؛ رویکردهای سوئدی، انگلیس و آمریکا برای تامین مالی دولت مدرن» اشاره کرد.

متن مصاحبه ایلنا با این استاد علوم سیاسی به این شرح است:

                                                                   برجام قرارداد کاملی بود

ارزیابی شما از توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد، چیست؟

این توافق‌نامه یک قرارداد خوب و کامل بود و منافع هر دو طرف، یعنی ایران و آمریکا را پوشش می‌داد. من در مورد توافق هسته‌ای و برجام فکر می‌کنم این توافق‌نامه به نفع هر دو طرف بود هم منافع آمریکا و هم منافع ایران را پوشش می‌داد.

                                                ترامپ به دلیل نفرت از اوباما از برجام خارج شد

چرا علیرغم اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون چندین بار پایبندی ایران به مفاد برجام را تایید کرده است، ترامپ آن را بدترین توافق می‌نامد و از آن خارج شده‌ است؟

معتقدم ترامپ خروج از برجام را یک پیروزی برای خود به حساب می‌آورد و این توافقنامه را نشانه و رد حضوری از اوباما در دولت خود تلقی می‌کرد و برای این که این حضور در دولت ترامپ نباشد با برجام مخالفت کرد و این توافق را توافق‌نامه‌ای ناقص خواند.  وی در واقع با خروج از برجام نفرت خود از اوباما را به جهان نشان داد. به نظر من دولت ترامپ به طور کلی با برجام مخالفتی نداشت فقط از بین بردنش را راهی برای حمله به دولت اوباما تلقی می‌کردند.

       باید از مردم بی گناه در مقابل تحریم ها حمایت کرد

 مقام‌های کاخ سفید ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند و مدعی هستند که تحریم‌ها شامل فعالیت‌های بشردوستانه نیست درحالیکه به اعتراف جامعه بین‌المللی این تحریم‌ها مستقیما زندگی مردم ایران را هدف قرار داده‌است ارزیابی شما از این رفتار دوگانه چیست؟

در واقع با تمام نقدی که به ترامپ دارم بین این دو موضوع هیچ تضادی نمی‌بینم! و این موضوع را نشانه‌ای از رفتار دوگانه نمی‌دانم. اما حس می‌کنم باید از مردم ایران حمایت کرد. می‌شود از مردم بی‌گناه حمایت کرد از طرفی هم در جهت فشار به حاکمان برای تغییر رویه در منطقه گام برداشت!

 

                    اروپا برای حفظ رابطه تجاری با ایران با مشکلات زیادی رو به رو است

 

پیش‌بینی شما از تلاش اروپا برای حفظ تجارت با ایران چیست؟ آیا ساز و کار ویژه مالی با توجه به اینکه ایران بارها اعلام کرده منتظر گام عملی اروپا است، نهایتا عملیاتی خواهد‌ شد؟

اروپایی‌ها در این مسیر با اتفاقات زیای رو‌‌به‌رو هستند. اروپا با مسائل زیادی رو‌به‌رو است، من نمی‌دانم آنها چه می‌خواهند کنند و چقدر در این راه موفق خواهند شد.

      ایران به تقویت تجارت با روسیه و چین ‌می‌پردازد

تا چه اندازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند موجب شود که ایران به جای غرب به سمت شرق چرخش  داشته باشد؟

من فکر می‌کنم،  روابط تیره و تار ایران با غرب باعث می‌شود ایران به شرق روی بیاورد و کشورهای شرقی را جایگزین کشورهای غربی کند و به تقویت تجارت با روسیه و چین بپردازد.

ایران در روند صلح افغانستان می‌تواند تاثیر گذار باشد

نقش ایران را  چقدر برای ایجاد صلح در افغانستان موثر می‌دانید؟

خیلی به این موضوع واقف نیستم ولی اصولا ایران به دنبال منافع خودش است. اگر منافع ایران در صلح افغانستان تامین شود، حتما در روند صلح افغانستان تاثیرگذار خواهد بود. اصولا می‌دانم اگر ایران برای این روند، کاری انجام دهد تنها برای منافع خودش است.

                 ترامپ پیروز انتخابات بعدی نخواهد بود

ارزیابی شما از آینده سیاسی فردی همچون دونالد ترامپ که نشان داده به هیچ یک از تعهدات بین‌المللی پایبند نیست چیست؟

آینده را برای ترامپ بسیار سخت می‌دانم و آینده ترامپ بسیار پر افت و خیز خواهد بود. ترامپ با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد، موقعیت سیاسی ایالات متحده درآینده تحلیل خواهد رفت و با توجه به روند فعلی بعید می‌دانم که ترامپ بار دیگر در انتخابات ۲۰۲۰ بتواند به عنوان رییس‌جمهور برگزیده شود.

                                                                پمپئو وسیله بازی ترامپ شده است

پمپئو مدام کشورهای مختلف را علیه ایران تحریک می‌کند این رفتار وی را گونه ارزیابی می‌کنید؟

در واقع پمپئو تبدیل به عروسک و وسیله‌بازی ترامپ شده است و فقط برای راضی نگه داشتن او صحبت می‌کند، فکر می‌کنم آنها هر دو فاقد عقل و احمق هستند.

                                                      احتمال جنگ بین ایران و آمریکا بسیار کم است

پیش‌بینی شما از آینده روابط ایران و آمریکا چیست؟

آینده روابط ایران و آمریکا بسیار سخت و دشوار است. اما چیزی که به نظر من کاملا مشخص است اینجاست که احتمال جنگ و درگیری نظامی بسیار کم است. فکر نمی‌کنم احتمال جنگ وجود داشته‌باشد اما باز هم این مساله به ایران ربط دارد، اگر ایران بهانه‌ لازم را به ترامپ بدهد، ممکن است ترامپ به گزینه نظامی هم در مورد ایران فکر کند.

گفت‌وگو از نیلوفر ادیب‌نیا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز