خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

هاشمی فریاد می‌زد به داد کارآفرینان برسید/ به خاطر شما در دولت می‌مانم/ انسجام امروز از نان شب واجب‌تر است

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۹۹۴

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: آقای هاشمی فریاد می‌زد که به داد کارآفرین‌ها و مردم برسید. عشق یک کارآفرین این است که تولید کند، کارگرش حقوق بگیرد و کالای خوب و ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد. آن وقت بعضی‌ها می‌گویند که این گروه به دنبال سود و رانت هستند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در همایش تجلیل از کارآفرینان برتر با اشاره به اینکه متولی برگزاری این همایش که اتاق بازرگانی تهران‌ آن را برعهده گرفته است، گفت: انتخاب کارآفرین برتر در بخش خصوصی آن هم توسط بخش خصوصی باعث ترغیب همه شهروندان به این موضوع است. امروز کارآفرینی یک نیاز کلی کشور است و این قشر می‌توانند با خلق فرصت‌های جدید کشور را از موانع پیش‌‌روی عبور دهند.

وی ادامه داد: حتی اگر کشور در شرایط سخت امروز و محدودیت‌های تحریم‌ نبود، باز هم نیازمند این بودیم که افق‌ها و راه‌های جدیدی برای نسل جوان ایجاد کنیم، چه رسد به اکنون که دشمن تلاش دارد که آینده تیره و تاری را در جلوی نسل جوان ما قرار دهد. ما مسئولیت داریم با همکاری شما در چنین شرایطی افق‌های جدیدی ایجاد کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به راهکارهای انجام شده تاکنون اظهار داشت: برخی از شیوه‌ها به خاطر فساد و ناکارآمدی دیگر جواب نمی‌دهد پس نیازمند خلاقیت و ایجاد فرصت‌های جدید برای برون‌رفت از وضعیت موجود هستیم. افرادی که امروز به عنوان کارآفرین برتر معرفی شدند نشان از این دارد که اگر میدان را برای جوانان و زنان باز کنیم آنها می‌توانند مثمرثمر واقع شوند.

جهانگیری با اشاره به تغییرات در سطوح مختلف تصریح کرد: امروز تغییرات مهمی در سطوح اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در حال شکل‌گیری است. ما باید با این واقعیت روبرو شویم در طول تاریخ افراد و بنگاه‌هایی ظهور و افول کرده‌اند. خیلی از برندهایی که قبلا بود، اکنون دیگر وجود ندارد. دانشمندان و محققان تحلیل‌های مختلفی از این فراز و فرودها ارائه کرده‌اند اما تحلیل مشترک همه آنها این بوده است که آنهایی که متناسب با تغییرات عوض نشدند و سعی کردند جلوی آن بایستند سقوط کردند. 

وی افزود: متاسفانه یا خوشبختانه تغییرات امروز پرشتاب است و ما امیدواریم چه در زندگی شخصی و چه در جامعه و بنگاه‌ها همگام با این تغییرات پیش رویم. ما باید با استفاده از نخبگان، مدیران و دانشمندان مراقب باشیم که قربانی این تغییرات نشویم همه ما امروز یک مسئولیت مشترک داریم و آن، این است که با شناسایی فرصت‌های کارآفرینی نگرانی از آینده کشور را کاهش دهیم. ما در مقطع فعلی به شدت نیازمند بالا بردن اعتماد به نفس و خلق فرصت‌های جدید هستیم.

معاون اول قوه مجریه با اشاره به تحریم‌های مختلف در یک دهه اخیر خاطرنشان کرد: من حرف می‌زنم و می‌شنوم اما این شما هستید که عمل می‌کنید. در دهه اخیر فعالان اقتصادی ما به طور خاص در حوزه تجارت شرایط سختی را پشت سر گذاشتند. تحریم‌های 90 تا 94 و تحریم‌هایی که امسال دوباره برگشته، فشار زیادی بر روی فعالان اقتصادی و مردم مظلوم ایران وارد کرده است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اقتصاد ما پیش از این تحریم‌ها با بیماری‌های مزمنی روبرو بود که در سال‌های گذشته تحت درمان قرار نگرفت و امروز همان‌ها تبدیل به ابرچالش شدند، ابراز داشت: چالش‌های بودجه، نقدینگی، زیست‌محیطی و ابرچالش آب زندگی مردم را تهدید می‌کند ما با وجود این چالش‌ها با تحریم روبرو شدیم.

وی با اشاره به استدلال‌های آمریکا برای تحریم ایران بیان کرد:‌ امریکایی‌ها در سال 90 با این استدلال که ایران به قوانین بین‌‌المللی پایبند نیست و به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای است، ما را تحریم کردند. استدلال مردم در آن زمان این بود که بنشینید با آنها مذاکره کنید و این مسائل را حل کنید.

معاون اول رئیس‌جمهور به توافق هسته‌ای اشاره و بیان کرد: دولت روحانی طی مذاکراتی سخت توافق کرد که دو طرف کارهایی را برای اعتمادسازی انجام دهند. این توافق نشان داد که با گفت‌وگو می‌شود مسائل را حل کرد اما این بار آمریکایی‌ها به جهان و مردم ایران چه می‌خواهند بگویند؟

جهانگیری اضافه کرد: استدلال امروز آمریکایی‌ها این است که ایران در برجام کلاه گشادی سر آنها گذاشته است. در برجامی که یک طرف میز ایران و طرف دیگر شش قدرت جهانی و سازمان‌های مختلف بین‌‌المللی بوده است اما حالا یک رئیس‌‌جمهور دیگر سرکار آمده و با این استدلال توافق را به هم زده است. ما مذاکره کردیم و توافقنامه را در شورای امنیت به تصویب رساندیم الان آمریکا دیگر بهانه‌ای ندارد غیر از اینکه می‌‌خواهد ما را نابود کند زیرا ما جلوی کارهای آنها در منطقه ایستاده‌ایم.

وی با بیان اقدامات آمریکا در منطقه یادآور شد: آنها القاعده و داعش را درست کردند اما ایران جلوی آنها را گرفت. وقتی ترامپ می‌گوید ما هفت میلیارد دلار هزینه کردیم و هیچ چیز به دست نیاوردیم. اگر هفتاد هزار میلیارد هم هزینه کنند، چیزی به دست نمی‌آورند چون برخلاف جریان مردم منطقه رفتار می‌کنند. ما باید از این شرایط عبور کنیم. من با اطمینانی که از مردم و بخش خصوصی دارم می‌گویم که این دوره طولانی نخواهد بود، چون استدلال آنها خیلی بی‌منطق و بی‌پشتوانه است.

معاون اول رئیس‌‌‌‌جمهور با تاکید بر اینکه آمریکا بر روی چند نکته دست گذاشته است یکی از آنها سخت‌تر کردن معیشت مردم است تا فروپاشی داخلی حاصل شود و اگر نشد حداقل اقتصاد فروبپاشد، عنوان کرد: ما می‌توانیم این دوره را کوتاه کنیم اما شرط آن، این است که مسئولان سیاسی در این شرایط وحدت ایجاد کند و خودشان را در اختیار تندروها قرار ندهند.

جهانگیری با بیان اینکه انسجام امروز از نان شب واجب‌تر است، گفت: یکسری زیر این فشارها له می‌شوند و یک عده به جای همدردی به فکر این هستند که چگونه رقیب سیاسی خود را از دور خارج کنند/ ملت این روزها را به خاطر می‌سپارند و روسیاهی برای ذغال می‌ماند.

وی در حالی که بغض کرده بود، اظهار داشت: آقای هاشمی فریاد می‌زد که به داد کارآفرین‌ها و مردم برسید. عشق یک کارآفرین این است که تولید کند، کارگرش حقوق بگیرد و کالای خوب و ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد. آن وقت بعضی‌ها می‌گویند که این گروه به دنبال سود و رانت هستند.

معاون اول رئیس‌‌‌جمهور با برشمردن اولویت‌ها در شرایط فعلی کشور تصریح کرد: بعد از انسجام و وحدت داخلی، اولویت دوم تامین مایحتاج اصلی مردم است. هر ارزی که وارد کشور می‌شود، باید اول برای تامین نیازهای ضروری مردم هزینه شود. من از تجار و صنوف خواهش می‌کنم که در این شرایط و برای توزیع نیازهای مردم به دولت کمک کنند.

جهانگیری ادامه داد: اولویت دیگر افزایش صادرات برای تامین نیازهای ارزی کشور است و دیگری، تامین نقدینگی و ارز مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی است. ما اگر این اولویت‌ها را تعیین کنیم از این شرایط سخت عبور خواهیم کرد.

وی خطاب به تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: من مطمئن هستم که شما می‌توانید این کار را انجام دهید. من هم قول می‌دهم با تمام وجود به خاطر شما بمانم تا بتوانم به شما کمک کنم تا با استفاده از خلاقیت و نوآوری کشور را از این شرایط بحران عبور دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز