خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در جلسه بررسی مسائل و مشکلات استان سیستان:

خالی کردن دل مردم هنر نیست/حل مساله کم آبی راهی جز انتقال آب از دریای عمان ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۴۸۳

معاون اول رییس جمهور با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور و تحریم‌های آمریکا، گفت: در این شرایط حساس، پیچیده و دشوار، گفتگو و تفاهم میان ملت و دولت می‌تواند به یکی از نقاط برجسته سربلندی ملت ایران تبدیل شود.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری شامگاه سه شنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات استان سیستان و بلوچستان هدف از سفر خود به این استان را دیدار و گفتگو با نخبگان، صاحبنظران و نمایندگان اقشار مختلف و اطلاع از دغدغه های آنان عنوان کرد و افزود: استان سیستان و بلوچستان از ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی برخوردار است که باید از این ظرفیت پنهان به بهترین نحو استفاده شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: محرومیت های استان سیستان و بلوچستان مانند خاری در چشم دولت است و این وضعیت قابل قبول نیست. البته در مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی و اوایل انقلاب، کارها و اقدامات بزرگی در بخش عمرانی در این استان صورت گرفته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و باید کارهای جدی تری انجام شود.

وی با بیان اینکه امروز کشور در شرایط حساسی قرار گرفته است، تصریح کرد: مردم ایران باید نسبت به این شرایط حساس باشند. جمهوری اسلامی ایران به بهانه اینکه وارد چرخه هسته ای شده و به قول برخی کشورها به دنبال ساخت سلاح هسته ای است، مورد تهاجم برخی قدرت ها قرار گرفته و تلاش ما همواره این بوده است که به دنیا ثابت کنیم که ما دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای هستیم و حرف آنها بی حساب است.

جهانگیری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از حقوق قانونی خود عدول نکرده است اما آنها حرف باطلی را بهانه کردند و تحریم های وحشتناکی علیه ایران وضع کرده اند. مهمترین سیاست دولت تدبیر وامید از ابتدا این بود که با زبان گفتگو و تعامل به دنیا ثابت کند که ایران انحرافی از قوانین و اصول نداشته که در این زمینه با دنیا به توافقی دست یافته ایم اما در آمریکا اتفاقاتی رخ داد و رییس جمهوری روی کار آمد که دست به کارهای غیرعادی می زند که نه با عرف و نه با حقوق بین المللی و دیپلماسی سازگار است.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: یکی از اقدامات غیرعادی رییس جمهور آمریکا خروج از توافق برجام بود که به دنبال آن تحریم های جدیدی علیه ملت ایران وضع کرد.

وی با تاکید بر اینکه چه در شرایط تحریم و چه در شرایط عادی، اقتصاد مقاومتی یک نسخه بسیار مناسب برای اقتصاد ایران است، افزود: مهمترین ویژگی اقتصاد مقاومتی این است که مورد اجماع همه صاحب نظران است و به دلیل آنکه از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است همه دستگاه ها پای اجرای آن ایستاده اند.

جهانگیری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از نظر اخلاق و سیاست در دنیا سرافراز است خاطرنشان کرد: ایران کشوری است که طرفدار منطق و قانون است و از حدود قانونی تجاوز نمی کند و در نقطه مقابل آمریکا کشوری است که در ارتباط با ایران از همه اصول تجاوز کرده و هم پیمانان درجه یک آمریکا حداقل در بخش سیاسی و دیپلماسی اعلام کردند که ما پشتیبان ایران هستیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه شرایط اخیر این مطلب را در دنیا به اثبات رساند که کشورهایی که گفته می شود مستقل هستند و خودشان برای خودشان تصمیم گیری می کنند، متاسفانه در مقابل آمریکا ضعف جدی دارند، ادامه داد: اتحادیه اروپا مجموعه ای از ۲۸ کشور است که برخی از آنها عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و از حق وتو برخوردارند و کشورهایی بزرگ و قوی هستند و روسای جمهور، نخست وزیران و مقامات بلند پایه آنان در مذاکره با ایران اعلام می کنند که ما به دنبال راهکارهایی برای تأمین خواسته های ایران در چارچوب برجام هستیم اما ناتوانی، بی شخصیتی و عدم استقلال در برخی از این کشورها دیده می شود که می گویند ما می خواهیم برجام را اجرا کنیم اما بخش خصوصی و نظام بانکی ما از ما حرف شنوی ندارند و از آمریکا می ترسند.

وی خاطرنشان کرد: فضای حاکم بر دنیا فضای غیرقابل اطمینانی است. در این فضا مشخص نیست که با چه کشوری می توان پای مذاکره نشست که تفاهم با آنها قابل اجرا باشد. آمریکاییها تبدیل به گروهی شده اند که کشور به کشور و شرکت به شرکت راه می افتند که ببینند ایران با چه کشوری مذاکره کرده است تا آنها را از همکاری با ایران منع کند.

جهانگیری اظهار داشت: به فضل الهی و با همت مردم توانسته ایم از شوکی که آمریکا تصور می کرد با آن می تواند نظام جمهوری اسلامی ایران را بلرزاند عبور کنیم. آنها به تعبیر خودشان قرار بود تا فصل تابستان تکلیف جمهوری را مشخص کنند؛ اگرچه ممکن است در ابتدا تلاطم هایی در اقتصاد کشور ایجاد شد اما امروز قادر هستیم که نفت خود را به میزان لازم بفروشیم و کالای مورد نیاز کشور را وارد کنیم و در تلاش هستیم تا ثبات را به اقتصاد کشور بازگردانیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه دل مردم را خالی کردن و یک سره آیه یأس خواندن هنر نیست، گفت: در بدترین شرایط درآمد نفتی، بودجه ای که دولت به مجلس ارائه داد ۴۳۳ هزار میلیارد تومان است و بودجه کل کشور رقمی در حدود ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط کشور به خوبی برای مردم تبیین شود،‌خاطر نشان کرد: نباید به مردم دروغ و خلاف واقع بگوییم و عبور از شرایط سخت پیش رو نیازمند انسجام و وحدت میان همه جریان های سیاسی، اقوام و طوایف مختلف است و خوشبختانه در استان سیستان و بلوچستان از هر منطقه که بازدید شد، انسجام و وحدت میان شیعه و سنی و طوایف مختلف به چشم می خورد که این موضوع دشمنان را مأیوس می کند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه وزرای همراه در سفر به استان سیستان و بلوچستان برنامه های خوبی برای توسعه این استان تدوین کرده اند، افزود: سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری برنامه مناسبی برای توسعه گردشگری در استان سیستان و بلوچستان تدوین کرده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برنامه های مناسبی برای اجرا در این استان آماده کرده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گلخانه ای در این استان، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم برنامه ریزی دقیقی برای اعطای تسهیلات و توسعه اشتغال در این استان تدوین کرده است و دولت برنامه های زیربنایی که می تواند منجر به توسعه استان شود را در اولویت امور قرار خواهد داد و از نخبگان استان نیز انتظار می رود موضوع توسعه استان را با حساسیت دنبال کنند.

وی خاطرنشان کرد: وزیر راه و شهرسازی بعنوان وزیر معین و جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان سیستان و بلوچستان است و وزارت کشور نیز در طی هفته های گذشته طرح جامعی را برای حل مسائل استان در بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت تدوین کرده و سازمان برنامه و بودجه نیز برنامه منسجمی در این زمینه دارد که مجموع این برنامه های در قالب یک طرح جامع برای توسعه استان ظرف هفته آینده در یکی از جلسات هیات وزیران مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

جهانگیری یکی از برنامه های تدوین شده برای توسعه استان را برنامه حمل و نقل عنوان کرد و گفت: طرح ها و پروژه هایی برای توسعه حمل و نقل استان، بهسازی راه ها و رفع نقاط حادثه خیز پیش بینی شده که باید به سرعت موانع تأمین اعتبار آنها برطرف شود.

معاون اول رییس جمهور یکی از تصمیمات قطعی دولت در خصوص آب استان را جلوگیری از خارج شدن آب به سمت دریا و سایر کشورها دانست و افزود: حل مسئله آب استان سیستان و بلوچستان موضوعی بلند مدت است و راهی جز انتقال آب از دریای عمان وجود ندارد و دولت در این زمینه تصمیم دارد که آب انتقال یافته به استان را با نرخ آب شرب خرید تضمینی کند و این موضوع در مصوبه دولت تاکید خواهد شد تا بخش خصوصی بتواند در این زمینه سرمایه گذای کند.

وی ادامه داد: دولت از این موضوع که به برخی روستاهای استان ۱۵ لیتر آب با تانکر توزیع می شود زجر می کشد و تلاش خواهد کرد که این موضوع در کوتاه مدت ساماندهی شود.

جهانگیری موضوع حقابه موضوعی پراهمیت برای استان سیستان و بلوچستان برشمرد و تصریح کرد: دولت افغانستان دولت دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران است که موضوع حقابه از هیرمند را باید با گفتگو حل و فصل کنیم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود مراتب تأسف دولت از حادثه آتش سوزی در یکی از مدارس استان و جان باختن ۴ نفر از فرزندان عزیزمان را اعلام کرد و گفت: حادثه سوزناک جان دادن این عزیزان قلب ملت ایران را به آتش کشید و من به خانواده های آنان و مردم استان تسلیت می گویم.

وی در خصوص موضوع گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان، از اهتمام دولت برای برخورداری همه شهرها و روستاهای استان از نعمت گاز خبر داد و افزود: کارهای مهمی در این زمینه صورت گرفته و براساس گزارش وزیر نفت تا کنون برای گاز رسانی به همه مناطق استان ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و سرمایه گذاری برای طرح های در دست اجرا در زمینه گاز رسانی در استان نیز ۴۵۰۰ میلیارد تومان است.

جهانگیری همچنین با اشاره به اعلام مسئولین استان مبنی بر اینکه مردم توان مالی برای برخورداری از انشعاب گاز در منازل خود را ندارند، گفت: تا پیش از این برای هر خانواده ۲ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفته شده بود که با برنامه ریزی بانک مرکزی این مبلغ به سقف ۵ میلیون تومان افزایش یافت و این موضوع به نظام بانکی کشور ابلاغ شده و قابل اجرا است.

معاون اول رییس جمهور افزود: البته باید توجه داشت که گاز رسانی به همه شهرها و نقاط استان نمی تواند یک باره انجام شود چرا که حفاری و عملیات گاز رسانی به طور همزمان در همه خیابان ها عبور و مرور و رفت و آمد ها را با مشکل مواجه می کند بنابراین این برنامه به صورت اولویت بندی و به نوبت در دستور کار قرار دارد تا همه شهرستان های استان از نعمت گاز برخوردار شوند و قطعاً هیچ منطقه ای از استان از برنامه گاز رسانی حذف نشده است.

وی شن های روان را یکی از معضلات استان سیستان و بلوچستان دانست و با بیان اینکه در برخی از مقاطع شن های روان مردم استان را آزار می دهد، افزود: در بودجه سال ۹۷ و ۹۸ پیش بینی های لازم صورت گرفته تا قیر در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد و عملیات مالچ پاشی در سطحی وسیع آغاز گردد.

جهانگیری با اشاره به انتخاب یک زن از استان سیستان و بلوچستان بعنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در یکی از کشورها، گفت: نخستین سفیر زن سه سال پیش برای فعالیت در کشور مالزی انتخاب شد و دومین زن سفیر از استان سیستان و بلوچستان و از اهل سنت است که به زودی به کشور محل ماموریت خود اعزام خواهد شد.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه عزم و اراده جدی دولت این است که مشکلات استان سیستان و بلوچستان به سرعت برطرف شود و دغدغه ای برای مسائل و نیازهای اولیه توسعه استان وجود نداشته باشد، گفت: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کارهای خوبی با محوریت استان سیستان و بلوچستان انجام داده و سه نقطه زهک، قصر قند و دلگان را در استان مشخص کرده که به کانون توسعه با تکیه بر ظرفیت های داخلی تبدیل شوند.

وی اظهار داشت: براساس گزارش های ارائه شده برای اعطای تسهیلات روستایی، در سال جاری۲۲۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زا در استان سیستان و بلوچستان پرداخت شده است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم پذیرفته اند که به هر میزان که زمینه جذب تسهیلات اشتغال در استان سیستان و بلوچستان وجود داشته باشد، پرداخت کنند.

جهانگیری با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان فرصت های بینظیر برای توسعه دارد، گفت: هم مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان یکی از ظرفیت های این استان است ضمن آنکه پتانسیل معدنی بسیار خوبی در استان وجود دارد و طرح های بسیار بزرگی در قالب طرح جامع توسعه سواحل مکران پیش بینی شده که می تواند منجر به توسعه استان سیستان و بلوچستان شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در این طرح ها همه جوانب و مسائل اجتماعی و زیست محیطی به طور کامل دیده شده است، خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری برای طرح هایی که تا همین الان در سواحل مکران در دست اجرا است رقمی بالغ بر ۶۳ هزار میلیارد تومان است.

وزیر نیرو نیز در این جلسه با بیان اینکه تا کنون ۳۷۰ مگاوات به ظرفیت نصب شده برق استان سیستان و بلوچستان اضافه شده است، گفت: ۱۳۷۵ مگاوات تا پایان دولت تدبیر و امید به این ظرفیت افزوده خواهد شد و این یعنی تا سال ۱۳۹۹ ظرفیت برق استان به دو برابر افزایش خواهد یافت.

اردکانیان از اهتمام این وزارتخانه برای استیفای حقوق استان در بخش آب هیرمند خبر داد و گفت: هفته آینده مذاکراتی با طرف افغان در تهران صورت خواهد گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با بیان اینکه اولویت نخست این وزارتخانه حفظ وضع موجود تولید و اشتغال است، به بازدید خود از کارخانه بافت بلوچ اشاره و خاطر نشان کرد: تجهیزات لازم برای احیاء این کارخانه تهیه شده و بخش ریسندگی، چاپ و بافندگی نوسازی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی هم با تاکید بر اینکه توسعه زیرساخت های حمل و نقل و پروژه های این وزارتخانه هیچگاه در استان سیستان و بلوچستان متوقف نبوده است، گفت: پروژه راه آهن، بندر و فرودگاه در دستور کار قرار دارد و منابع متنوعی برای آن پیش بینی شده تا تحرکی جدی در پیشبرد این پروژه ها انجام شود.

در این جلسه استاندار سیستان و بلوچستان نیز گزارشی از شاخص های استان در بخش های مختلف ارائه کرد و سپس نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان، تعدادی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان و فعالان اقتصادی استان در بخش های مختلف نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کردند و خواستار توجه هر چه بیشتر دولت به توسعه استان و رفع محرومیت های شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز