خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپا می‌داند اگر SPV را اجرا نکند، عملا برجامی در کار نخواهد بود/ توافق هسته‌ای نقطه آغاز استقلال اروپا از آمریکا است

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۴۶۴

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: اروپا دیگر نمی‌تواند مانند قبل زیر چتر آمریکا عمل کند و همسو با آنها باشد. برجام می‌تواند نقطه آغاز استقلال سیاسی، اقتصادی و امنیتی اروپا باشد و اگر آنها در این موضوع به خواست امریکا گردن نهند، دیگر امکان استقلال از امریکا را ندارند.

مرتضی مکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که اختلافات حقوق‌بشری و موشکی ایران و غرب تا چه اندازه می‌تواند بر اجرای سازوکار ویژه مالی از سوی اتحادیه اروپا اثر بگذارد؟ گفت: زمانی که ایران با گروه ۱+۵ گفت‌وگو می‌کرد، تاکید ایران این بود که تنها درخصوص مسائل هسته‌ای گفت‌وگو می‌کند و در مورد مسائل دیگری همچون حقوق‌بشر، مسایل منطقه و توان موشکی حاضر به مذاکره نیست.

وی ادامه داد: پس از دستیابی به برجام، امریکا و اروپا هرکدام به صورت جداگانه خواستار مذاکره با ایران درخصوص مسایل دیگری بودند اما جمهوری اسلامی تاکید می‌کرد ابتدا شما برجام را اجرا کنید تا میزان صداقت شما روشن شود تا با این کار، بستر گفت‌وگو درخصوص مسائل دیگر فراهم شود. 

اروپا می‌داند اگر SPV را اجرا نکند، عملا دیگر برجامی در کار نخواهد بود

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با وجود آنکه محدودیت‌های زیادی را برای ایران در عرصخ موشکی برداشت اما با همین وجود، ایران پس از صدور این قطعنامه اعلام کرد ملاحظات درنظر گرفته شده را قبول ندارد، تصریح کرد: ایالات متحده به ویژه پس از خروج از برجام، تلاش می‌کند موضوعات مختلفی همچون مسایل منطقه‌ای، وضعیت حقوق‌بشر و بالاخص توان موشکی ایران را به توافق هسته‌ای ارتباط دهد و با بزرگنمایی آزمایش‌های موشک‌های بالستیک ایران، آن مساله را دلیل خروجش از برجام معرفی کند.

مکی با بیان اینکه هرچند اروپا با ایران درخصوص توان موشکی کشورمان اختلاف دارد ولی این مساله موجب خدشه بر رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به حفظ برجام نشده است، خاطرنشان کرد: اروپا هرچند درخصوص مسائل منطقه و موشکی با آمریکا نسبت به ایران هم‌سویی‌هایی دارد ولی اختلاف در این مسائل نمی‌تواند موجب شود تا آنها از برجام خارج شوند. در واقع، توافق برجام برای آنها یک دستاورد امنیتی و مرتبط با امنیت ملی‌شان محسوب می‌شود و اختلاف در این باره با ایران نمی‌تواند به نقض برجام از سوی آنها منجر شود. 

وی با تاکید بر اینکه اروپا می‌داند اگر SPV را اجرا نکند، عملا دیگر برجامی در کار نخواهد بود، ابراز داشت: دست ایران در چنین شرایطی بسته نیست و این کار، تبعاتی دارد که مطلوب اروپا نیست پس حتی اگر ظاهری هم باشد، اروپایی‌ها SPV را اجرایی می‌کنند. 

شما برادری‌تان را ثابت کنید آن وقت می‌توان درخصوص مسائل دیگر رایزنی کرد

این کارشناس مسائل اروپا در پاسخ به این سوال که ایران نمی‌تواند با گفت‌وگو درخصوص مسائل منطقه‌ای و موشکی از حجم اختلافات با اروپا بکاهد؟ بیان کرد: جمهوری اسلامی قبلا گفته حاضر است با همه کشورها و حتی با امریکا درخصوص مسائل مختلف صحبت کند ولی لازمه این کار، اجرای دقیق برجام است. در واقع ایران می‌گوید شما برادری‌تان را ثابت کنید آن وقت می‌توان درخصوص مسائل دیگر رایزنی کرد. 

مکی به سنگ‌اندازی‌ها در روابط ایران و اروپا اشاره کرد و یادآور شد: البته آمریکا و برخی جریان‌ها و کشورهایی هم در اروپا هستند که دوست ندارند ایران و اتحادیه اروپا دارای رابطه دوستانه و نزدیکی باشند و به همین خاطر، از هیچ سنگ‌اندازی‌ای فروگذار نیستند. 

برجام می‌تواند نقطه آغاز استقلال سیاسی، اقتصادی و امنیتی اروپا باشد

وی ادامه داد: اروپا دیگر نمی‌تواند مانند قبل زیر چتر آمریکا عمل کند و همسو با آنها باشد. برجام نقطه آغاز استقلال سیاسی، اقتصادی و امنیتی اروپا می‌تواند باشد و اگر آنها در این موضوع به خواست امریکا گردن نهند، دیگر امکان استقلال از امریکا را ندارند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز