خبرگزاری کار ایران

جلالی مطرح کرد؛

افتتاح فاز نخست بانک گزارش‌های مرکز پژوهش‌های پارلمانی/ مرکز پژوهش‌ها بدون نگاه سیاسی مسائل کشور را می‌بیند

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۱۴۶

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: به دلیل اینکه دسترسی به گزارش ها برای ما کار دشواری بود تصمیم گرفتیم گزارش‌ها را به صورت الکترونیک جمع‌آوری کنیم و امروز می‌خواهم بگویم که فاز نخست راه‌اندازی بانک گزارش‌های مرکز پژوهشی پارلمانی افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، کاظم جلالی در هفتمین همایش سالانه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در آستانه پنجمین دهه انقلاب اسلامی هستیم، گفت: اگر بخواهیم که بی‌تعارف صحبت کنیم بزرگترین دغدغه ما باید کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. قوای سه‌گانه و ارگان‌ها یک آسیب‌شناسی باید در این زمینه انجام دهند تا بدانیم که دچار چه آسیب‌ها و ضعف‌هایی هستیم تا آنها را کاهش دهیم که کارآمدی نظام بالا برود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبیعی است که پارلمان به عنوان نهادی که در راس هرم سیاست‌گذاری کشور قرار دارد، نمی‌تواند از پژوهش و تحقیقات علمی بی‌نیاز باشد. چنانچه نمایندگان از منابع لازم برای انجام وظایف خود برخوردار نباشند، نمی‌توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. بنابراین پارلمانی کارآمد است که از ظرفیت‌های ضروری نظیر منابع مالی، انسانی، سازمانی و مهم‌تر از همه اطلاعاتی و پژوهشی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه در واقع اعضای مجالس قانونگذاری برای انجام وظایف خود به نحوی کارآمد و موثر نیازمند اطلاعات و پژوهش‌های مناسب، به موقع و دقیق هستند، گفت: کارآمدی قوه مقننه به مفهوم ارتقای کارایی وظایف نمایندگان است. ما باید به دو نکته کارآمدی قوه مقننه از دریچه ارتقای کارآیی وظایف نمایندگی و مقاوم‌سازی اقتصاد و امنیت کشور در برابر تهدیدها توجه کنیم.

جلالی خاطرنشان کرد: افزایش اهمیت دیپلماسی عمومی رکن دیگری از وظایف نمایندگان است که به آن دیپلماسی پارلمانی می‌گویند.

وی در ادامه با بیان اینکه نظام‌هایی که تحزب را پذیرفته‌اند خلاء اطلاع‌رسانی در آنها کمتر است، عنوان کرد: قانون اساسی و جمهوری اسلامی ایران اصل تحزب را پذیرفته‌اند اما احزاب ما فقط در موارد انتخابات یا تشکیل می‌شوند و یا فعالیت خود را بیشتر می‌کنند اما بعد از انتخابات دیگر فعالیتی ندارند. باید برای این کار چاره‌ای جست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها یکی از اولویت‌های مطالعاتی خود را کمک به ارتقای کارآیی و وظایف نمایندگی تعریف کرده است. ارتقای کارآیی نمایندگان باید منطبق با نیازهای واقعی کشور باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های قانونگذاری گفت: قانونی که ما تصویب می‌کنیم باید ابتدا از جامع‌شناختی مورد بررسی قرار گیرد. ما باید ببینیم بازخورد تصویب یک طرح یا لایحه در مولفه‌های هویتی و سرانه اعتماد عمومی چه تاثیری دارد. در مطالعات پارلمانی از این معقوله به عنوان سرمایه اجتماعی قانونگذاری نام می‌برند.

وی ادامه داد: به طور مثال قانون منع بکارگیری بازنشستگان تصویب شد، این قانون یک سرمایه اجتماعی برای ما به وجود آورد که حضرت آقا هم بر آن نظراتی داشتند.

جلالی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف راهبردی مرکز پژوهش‌ها ترغیب نمایندگان به سمت تصویب قوانین جامع مادر و چابک از طریق تعامل مستمر با صاحب‌اندیشان است. به طور مثال باید به چابک‌سازی و هوشمندی نظام بودجه‌ریزی اشاره کنم که در ماه‌های اولیه بودجه کشور رسیدگی می‌شود اما بعدها به حیطه فراموشی سپرده می‌شود.

جلالی تاکید کرد: یکی دیگر از مولفه‌هایی که رهبر فرزانه انقلاب بارها بر آن تاکید فرموده‌اند و نقش مستقیمی در ارتقای کارهای نهادهای حاکمیتی و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور برخوردار است تصویب قانون بودجه هوشمند و چابک‌سازی آن است که می‌تواند به واکسیانسیون امنیت ملی کشور در برابر تهدیدهای جاری و آتی کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: بنا به دستور رئیس مجلس قرار شد که با اولویت‌های مجلس را رصد و گزارشی تهیه کنیم که این کار در مجلس نهم اتفاق افتاد اما در مجلس دهم با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد این اولویت‌ها گسترش پیدا کرد.

وی در ادامه گفت: معتقدیم که باید یک رشته مطالعات پارلمانی شکل بگیرد و در دانشگاه‌ها کرسی مطالعات پارلمانی ایجاد شود. اهمیت این معقوله در حدی است که بسیاری از پارلمان‌های برجسته دنیا به ایجاد پژوهشگاه‌های پارلمانی یا ایجاد رشته مطالعات پارلمانی در دانشگاه‌های خود اقدام کرده‌اند.

جلالی با اشاره به ویژگی‌های یک قانون گفت: ما باید قانونی داشته باشیم که در آن بتوانیم سرمایه‌های اجتماعی را جمع کنیم و این نگاه باید فارغ از اندیشه سیاسی ما باشد. ما دم در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی کفش‌های سیاسی خود را در می‌آوریم، نگاه ما در این مرکز سیاسی نیست و در خدمت همه ارکان کشور برای تصمیم‌سازی است.

وی یادآور شد: یکی از بزرگان در دانشگاهی سخنرانی کردند و گفتند زمانی که ما در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردیم مرکز پژوهش‌ها هر روز علیه ما جزوه می‌داد، این سخنان ناصواب است. ما در مرکز پژوهش‌ها آمادگی کامل داریم که اگر جزوه‌ای علیه کسی منتشر شده رسانه‌ای شود. ما این اخلاق الهی و دینی را داریم که در صورت بروز چنین کاری عذرخواهی کنیم. در زمان انتخابات دو نکته وجود داشت که ما به آن پرداختیم، یک نامه‌ای بود که من به یکی از بزرگان نوشتم و دومی در خصوص پول‌پاشی بود که نکاتی در آن ذکر شده بود اما مرکز پژوهش‌ها بدون نگاه سیاسی به مسائل کشور نگاه می‌کند.

جلالی ادامه داد: به دلیل اینکه دسترسی به گزارش ها برای ما کار دشواری بود تصمیم گرفتیم گزارش‌ها را به صورت الکترونیک جمع‌آوری کنیم و امروز می‌خواهم بگویم که فاز نخست راه‌اندازی بانک گزارش‌های مرکز پژوهشی پارلمانی افتتاح خواهد شد.

وی در خصوص این بانک گفت: این بانک شامل حدود ۱۱ هزار گزارش منتشر شده از سال ۷۹ تا کنون است و از طریق جستجو در کلید واژه ها و فهرست مندرجات می‌توانیم دسترسی راحت به آن داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز