خبرگزاری کار ایران

آیت الله مصباح یزدی:

امروز عذری برای تنبلی در زمینه پژوهش نداریم/ قدر انقلاب را بدانیم

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۸۶۰

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: نسبت به پژوهش قصورهایی داریم که باید اندیشید از کجا است؛ در گذشته شاید برا این قصور می توانستیم عذر قرار دهیم، اما امروز با وجود امکانات و موقعیت عذری پذیرفته نیست.

به گزارش ایلنا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی صبح امروز در همایش «حوزه علمیه، پژوهش، دستاوردها و ظرفیت ها» که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: علم یکی از بزرگ ترین ویژگی های انسان است.

وی گفت: از اشرف ترین و متقن‌ترین علومی که به بشر داده شده علومی است که از راه وحی رسیده شده و بهترین نمونه آن هم قرآن است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام  خمینی(ره) افزود: تحقق علوم تدریجی می باشد و تاریخ هم این را نشان می دهد که پیشرفت و ترفی و تکامل علوم تدریجی است.

وی با بیان اینکه علوم نوساناتی داشته و گاهی دچار علوم و افول و ضعف شده تصریح کرد: علم یک تکامل کمی دارد که تدریجا در طول زمان با دلایل مختلفی که دارد کثرت کمی مسائل و از عام به خاص آمدن را موجب می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه علم از لحاظ عمق مسائل نیز مراتب دارد گفت: یک رشد کمی و یک رشد کیفی علوم داریم که این دو را تکامل علوم می گوییم و اگر در جامعه ای مسائل علمی رشد می کند و کسانی درصدد پیداکردن جواب های صحیح برای ان هستند این جامعه از لحاظ علمی در حال رشد و تکامل است اما  اگر کمیت مسائل تقریبا ثابت باشد این علم در حال توقف و رکود است.

وی ابراز کرد: این مسئله که برای هر علمی مسائل جدیدی را کشف و تحقیق کنیم از لحاظ کمیت بر تعداد مسائل بیفزاییم و از لحاظ کیفیت جواب های متقن تری عرضه کنیم تولید علم کرده ایم.

* با رکود علم، انسان تنزل پیدا می کند

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: تحقیقات جدید و دادن جواب های متقن و عمیق فکری نشان از رشد علم و پژوهش دارد؛ اگر علم که موجب برتری انسان شده رشد نکند و راکد بماند و تنزل یابد، انسانیت تنزل می کند.

وی به نگاه تاریخی اشاره کرد و توضیح داد: با نگاه تاریخی به وضع علمی کشور و دنیا در همین معلومات اطمینان بخشی که در تاریخ به دست ما رسیده یا خود مشاهده کردیم حدس ما این است که تاریخ ما نوسان داشته و در مواقعی بوده که ایرانیان در بین مسلمانان برجسته بودند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: با این سابقه، کسانی که جزو بربرها و وحشی بودند میدان دار علم دنیا شدند و همین مسلمانان و حتی ایرانیان دست به طرف آنان دراز کردند؛ آن هم نه تنها در علوم تجربی؛ بلکه در بسیاری از مسائلی فلسفی و عقلی اینگونه شده است؛ شهید دکتر بهشتی می فرمود: اگر همین صورت پیش رویم طولی نمی کشد ما برای تحقیقات قرآنی احتیاج به پژوهش های اروپاییان پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح مسائل جدید از مهم ترین فعالیت های آنان بوده که از عوامل رشد علم نیز همین مسئله می باشد.

* نسبت به پژوهش قصور داریم

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام  خمینی(ره) با بیان اینکه آسیب شناسی پژوهش این است که باعث محرومیت حتی از میراث موجود و موهب الهی در قرآن شود، گفت: نسبت به پژوهش قصورهایی داریم که باید اندیشید از کجا است؛ در گذشته شاید برا این قصور می توانستیم عذر قرار دهیم، اما امروز با وجود امکانات و موقعیت عذری پذیرفته نیست.

وی ابراز کرد: خداوند بنده ای از بندگانش را برانگیخت که با انقلاب کاری کارستان کرد و کسی باور نمی کرد به نتیجه برسد؛ لذا باید قدر انقلاب را بدانیم و از برکاتی که به این واسطه نصیب ما شده به خوبی استفاده کنیم.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: طولی نکشید که برخی از افراد در حوزه مقالاتی به زبان خارجی نوشتند و موجب تحسین پروفسور های آنان شد؛ این برکتی بود که در ظرف یک دهه برای حوزه پیدا شد و هر روز آثار و برکات تولید علم و  پژوهش در حوزه بیشتر دیده می شود.

وی تأکید کرد: اگر در قبل انقلاب عذری می توانستیم داشته باشیم که نمی شود تحقیق و پژوهش کرد، اکنون عذری برای تنبلی نداریم؛ چه از لحاظ وسعت کمی علم و چه از لحاظ وسعت کیفی و عمق مسائل و ارائه راه های بهتر و روش های تحقیق متقنتر، جواب های مطمئن تر و قاطع به شبهات.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز