خبرگزاری کار ایران

واعظی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

ادامه جلسات فشرده دولت و مجلس برای بررسی لایحه بودجه/ SPV حداکثر تا دو، سه هفته آینده اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۴۴۲

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: رئیس‌جمهور بحث مفصلی را درباره بودجه باز کردند و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دادند که ما چگونه می‌توانیم در بودجه ابعاد مختلف را ببینیم. در این میان تاکید داشتند که وزرا و اعضای کابینه خود را با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سید محمود واعظی ظهر امروز در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، درباره طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: این طرح آماده شده و ما قبل از پایان امسال، برای اجرا در سطح کشور آن را ابلاغ خواهیم کرد و آن هم باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های آموزش عالی می‌شود و هم ارتقای کیفی آموزش عالی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: با این طرح مجموعه دانشگاه‌های کوچک در ارتباط با دانشگاه‌های بزرگ قرار خواهند گرفت که به صورت همکاری با هم در ارتباط باشند یا اینکه مجموعه دانشگاه‌های کوچک می‌توانند با قرار گرفتن در زیرمجموعه آنها خدماتی را ارائه دهند.

ادامه جلسات فشرده دولت و مجلس برای بررسی لایحه بودجه

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اظهار داشت: با توجه به رهنمودی که مقام معظم رهبری در ارتباط با بودجه سال آینده داشتند، رئیس‌‌‌جمهور یک بحث مفصلی را راجع به بودجه باز کردند و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دادند که ما چگونه می‌توانیم در بودجه ابعاد مختلف را ببینیم. در این میان تاکید داشتند که وزرا و اعضای کابینه خود را با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ کنند.

واعظی افزود: به همین جهت یک جلسه مشترکی هم بعد از این رهنمود با توافق رئیس‌جمهور و رئیس مجلس دیروز تشکیل شد که مفصل بین نمایندگان دولت و مجلس جلساتی برگزار شد. امروز هم ادامه دارد و فردا هم جلسه بسیار مهمی داریم که ما امیدواریم بتوانیم آنچه در مورد بودجه مورد نظر است را ببینیم. امیدواریم بتوانیم بودجه‌ای بسیار خوب که هم امورات کشور پیش برود و هم رسیدگی به طبقه کارمند و بازنشستگان در آن دیده شود را ارائه دهیم.

تلاش برای جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه

وی در پاسخ به سوالی درباره ابعاد مختلف لایحه بودجه درخصوص افزایش یارانه‌ها تصریح کرد: بودجه چهارچوبی دارد. شرایط تحریمی شرایط بسیار سختی است. طبق سبکی که ما الان داریم وقتی نزدیک به ۷۸ میلیون نفر را یارانه می‌دهیم، چیزی به کسی نمی‌رسد. در این راستا ممکن است این روشی که ما در دولت یازدهم و دوازدهم پیش گرفته‌ایم که به افراد زیرمجموعه کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی و حتی کسانی در نوبت هستند و شناسایی شده‌اند، کمک کنیم و پرداختی‌های آنان را اضافه کنیم، بهتر جواب می‌دهد تا اینکه ما یک رقم کمی را بخواهیم به همه ملت بدهیم. 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره اخباری که درباره دو نرخی شدن بنزین به گوش می‌رسد، خاطرنشان کرد: آنچه که امروز به دنبال آن هستیم، این است که همه کسانی که خودرو دارند، کارت سوخت داشته باشند که این روشی برای جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه است و این مهمترین کار ما است.

در برخی از کشورهای همسایه تا ده‌هزار تومان بنزین را خریداری می‌کنند

واعظی با بیان اینکه اینکه بنزین در ایران لیتری هزار تومان است و در برخی از کشورهای همسایه تا ده‌هزار تومان بنزین را خریداری می‌کنند، ابراز داشت: این مسئله نشان می‌دهد که ما باید مقداری هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنیم که هم از آلودگی هوا جلوگیری شود و هم به این دلیل که بنزین ثروت ملی است.

وی با بیان اینکه اگر ما صرفه‌جویی داشته باشیم، کشور سود می‌برد، عنوان کرد: اگر بنزین کالایی بود که مثل نان به قدر مساوی همه مردم ایران استفاده می‌کردند، طبیعی بود که هر چقدر ما آن را پایین نگه می‌داشتیم، پول مردم در جیب مردم بود اما اینکه درصدی از مردم دارند از بنزین استفاده می‌کنند و درصدی استفاده نمی‌کنند، ما باید بتوانیم یک یارانه‌ای که از بنزین کسر می‌شود را در حدی که عرض کردم (کسانی که پرداختی‌های جبرانی دارند، یا بسته‌های غذایی دارند، یا کسانی که وابسته به کمیته امداد امام خمینی هستند، کسانی که وابسته به بهزیستی هستند، کسانی هستند که در روستاهایی زندگی می‌کنند که خشکسالیاست) ما باید به اینها رسیدگی بیشتری کنیم. 

SPV حداکثر تا دو، سه هفته آینده اجرا می‌شود

این عضو دولت تدبیر و امید در واکنش به صحبت‌های موگرینی که برقراری خط مالی را به هفته‌های آینده و حداکثر تا پایان سال میلادی موکول کرده است، یادآور شد: کشورهای اروپایی هم رهبران‌شان و هم وزرای امور خارجه آنها و حتی مقامات اقتصادی‌شان در تمام تماس‌هایی که با سفرا و مقامات ما و همچنین با وزیر امور خارجه داشتند، در اراده اینکه باید اس‌‌‌پی‌‌‌وی باید برقرار شود، تردیدی ندارند و مکانیزم آن را دارند، طراحی می‌کنند و به ما هم گفته‌اند که حداکثر تا دو یا سه هفته آینده انجام می‌شود.

واعظی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر نمی‌آید که اروپا در حال تعلل است؟ بیان کرد: از نظر مذاکرات و بحث‌هایی که بوده مشکلات‌شان را به ما منتقل کرده‌اند و فشارهایی که امریکا دارد به آنها وارد می‌کند، اینها را به ما منتقل کردند ولی ما هیچ اراده‌ای که دارند عمدی عقب می‌اندازند را ندیدیم.

هر کس می‌تواند نظراتش را بیان کند

وی در پاسخ به این سوال که در مجلس از طرف برخی از نمایندگان مطرح شده که دولت قصد دارد آب و برق مسکونی را برای سال آینده به صورت مجانی عرضه کند، گفت: بالاخره افراد نظرات خودشان را می‌گویند. نمایندگان مجلس هم مثل افراد دیگری که در جامعه نظر و بحث دارند، نظرات خود را بیان می‌کنند ولی وقتی که به تصویب مجلس می‌رسد، قصه آن فرق می‌کند. ما چنین چیزی را در بودجه ندیدیم و اگر کسی هم بخواهد این را در بودجه بگذارد، باید مشخص کند آن چیزی که می‌خواهد از بودجه کم شود از کجا باید جبران شود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: بودجه‌ای که ما امروز داریم طراحی و بررسی می‌کنیم، توانایی اینکه یک رقم بزرگ اینچنینی از آن کم شود را ندارد. ضمن اینکه در هر کشوری از دنیا هرچه که رایگان شد دیگر چه کسی می‌تواند در مصرف آن کنترل کند؟

قیمت ارز برای کالاهای اساسی تغییر نکرده است

واعظی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شنیده شده قرار است به کسانی که خودرو ندارند، بنزین پرداخت شود و آیا این بازار بنزین را اشفته نمی‌کند؟ گفت: این طرح در دولت کاملا مورد بررسی قرار گرفته است. نقاط قوتی دارد و آن نقطه قوت این است که همه به اندازه هم استفاده می‌کنند و نقاط ضعفی دارد که فعلا این نقاط ضعف بر نقاط قوت آن می‌چربد و دولت هنوز وارد این بحث نشده است.

وی در پاسخ به سوالی که گفته شده کالاها قرار است با نرخ دولتی وارد شود، حال آیا این کالاها بر تعدادش افزوده شده یا نه؟ و اینکه نرخ ارز دولتی همان چهار هزار و ۲۰۰ تومان است یا تغییر کرده؟ اظهار داشت: کمیته‌ای یک بار حدود یک هفته بحث کرد و از میان همه آنچه که مورد نیاز همه مردم هست از جمله دارو و... که همان بیست و پنج قلم را تشکیل می‌دهد و امسال همان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تمان به آن اختصاص یافته و با دستور رئیس‌‌‌‌جمهور در بودجه سال ۹۸ هم همان چهار هزار و ۲۰۰ تومان دیده شده است. از نظر دولت فعلا نه رقم و نه تعداد آنها افزایش پیدا نخواهد کرد چون برای ما بسیار مهم است که نیازمندی‌های مردم ارزان به دستشان برسد.

دستور روحانی به وزارت صمت برای پایین آمدن قیمت کالاها

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه رئیس‌‌جمهور، وزارت صمت را مسئول کرده است، تصریح کرد: دولت از جیب خود بین ۴۲۰۰ تومان تا ۷۵۰۰ تومان که ارز نیما هست، سوبسید می‌دهد که این اقلام ارزان به دست همه مردم برسد. دو اتفاق دارد می‌افتد، یکی اینکه در شهرهای مرزی به دلیل اینکه این قیمت ارزان است، به شدت قاچاق انجام می‌شود که باید جلوی این کار گرفته شود و از طرف دیگر، به این دلیل که دارد دست به دست می‌شود، الان یک مقدار بیشتر از آن چیزی که انتظار ما در دولت بوده، در حال فروش است که آن هم باید پایین بیاید.

واعظی اضافه کرد: ما امیدواریم نه فقط برای این بیست و پنج قلم کالا بلکه کالاها زمانی که ارز ۱۷، ۱۸ یا ۱۹ هزار تومان بود یک مقدار قیمت کالاهای کشور بالا رفت، الان این تبدیل به نصف شده است یعنی دیروز به غیر از ارز نیمایی به زیر ۱۰ هزار تومان خرید و فروش شد و این طبیعی هست که کالاها باید پایین بیاید. رئیس‌‌‌جمهور دستور به وزارت صمت دادند که این وزارتخانه دنبال کند و اصناف و تجار و مردم هم در خرید‌هایشان کمک کنند تا اینکه قیمت کالاها پایین بیاید.

مردم از سفر به گرجستان پرهیز کنند

وی درباره استاندارانی که امروز منصوب شدند، خاطرنشان کرد: سه استاندار منصوب شدند. استاندار تهران مهم بود و استاندار البرز و سمنان هم منصوب شدند. تنها چهار استاندار دیگر باقی مانده که ان‌شاالله وزارت کشور تلاش می‌کند که استانداران جدید هم معرفی شوند که هیچ استانی بدون استاندار نباشد. 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به این سول که چرا گرجستان با مردم ما رفتارهای اینچنینی دارد و گفته می‌شود که به دلیل مبارزه با پولشویی این کار انجام می‌شود؟ ابراز داشت:‌ این مسئله از سوی وزارت امور خارجه با قوت بررسی شد. هم سفیر را خواست و هم سفیر ما در تفلیس تذکر داد و هم اینکه ما از مردم عزیزمان خواستیم تا وقتی که اینها روش‌شان را اصلاح نکنند، قطعا از سفر مقداری پرهیز کنند. 

نامه جهانگیری را ندیدم

واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود جهانگیری در دی ماه سال گذشته در مورد اوضاع کشور و رفع حصر به مقام معظم رهبری نامه نوشتند. عبدالله ناصری گفته بودند که این نامه وجود داشته است. حال آیا شما این نامه را تایید می‌کنید و چه جزئیاتی دارد؟ بیان کرد: من این نامه را ندیدم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دولت عملا با بحث پذیرش افزایش قیمت بعضی خودروهایی که مشمول سازمان حمایت نیستند، چراغ سبز نشان داده که بعضی محصولات داخلی قیمتش آزاد شود. در دو، سه هفته اخیر هم دیدیم فروش کارخانه‌های ایران خودرو در بازار با این روش تاثیری در کاهش قیمت‌ها نداشت. حال آیا این موضوع صحت دارد؟ یادآور شد:‌ شریعتمداری زمانی که وزیر صنعت بود، در دو جلسه ستاد اقتصادی دولت طرحی را آوردند. ابعاد این طرح در آن جلسه کاملا بررسی شد. آن طرح این گونه بود که با عدد و رقم مشخص کردند که الان درب کارخانه مجبورند با این نرخ بفروشند و در بازار آزاد توسط کسانی که به مردم می‌فروشند، یک قیمت بسیار بالاتر می‌فرشند.

طرح اولیه شریعتمداری برای متعادل کردن قیمت خودرو

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه حقوق کارمند و کارگر افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است و عملا اگر بخواهد که با این روش و این قیمت خودرو فروش برود، ما در یک سال آینده هم قطعه‌‌‌‌‌سازان‌مان و هم خودروسازن‌مان ورشکست خواهند شد. عدد و رقم و تحویل و آنچه که ایشان ارائه دادند، در ستاد اقتصادی مورد توجه قرار گرفت و قرار شد ایشان پیشنهاد بیاورند.

واعظی ادامه داد: پیشنهاد این بود که ما باید قیمت خودرو را متعادل کنیم و اینطور باشد که هرچه قیمت بازار هست کارخانه به صورت شناور پنج درصد زیر قیمت بفروشد تا اینکه مردم مجبور نباشند که بروند از آن واسطه‌ها بخرند. این پیشنهادی بود که در ستاد اقتصادی مطرح شد و این کار را هم ما برای پتروشیمی و فولاد کردیم و نتیجه آن تصمیمات باعث شد قیمت محصولات پتروشیمی و فولاد پایین بیاید. این طرح درخصوص خودرو به روزهای آخر وزارت شریعتمداری در وزارت صمت خورد لذا این مورد اجرا نشد. 

هدف دولت، ستاد اقتصادی و وزیر صنعت، تعادل قیمت خودرو است

وی افزود: وزیر جدید آمد و وزیر جدید هم تا توجیه شود، این مسئله به روزهای اخیر خورد. ان‌شاالله همه با هم همکاری کنیم. هدف دولت، ستاد اقتصادی و وزیر صنعت، این است که قیمت خودرو را متعادل شود به طوری که کارخانجات، قطعه‌‌سازی و خودروسازی هم بتوانند به کار خود ادامه بدهند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که مردم توقع دارند حالا که قیمت دلار کم شده، قیمت کالاها هم کاهش پیدا کند، گفت: این حرف درستی است و ما این حق را به مردم می‌دهیم و خودمان هم بر این باور هستیم. رئیس‌‌‌جمهور هفته گذشته وزیر صمت را مامور کرد برای اینکه بروند و این کار را دنبال کنند. سازمان حمایت مسئول است که این کار را دنبال کند و اگر هم توجه کرده باشید از هفته گذشته تاکنون هم از طریق مردم و هم از طریق اصناف می‌شنویم که قیمت‌ها آرام آرام دارد، پایین می‌آید.

واعظی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما وقتی جنسی می‌خواهد گران شود، به این دلیل که مردم برای خرید هجوم می‌برند، در نتیجه شیب آن خیلی زیاد است. در نتیجه با سرعت بالا می‌‌‌رود و وقتی می‌خواهد پایین بیاید این آرام آرام صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، چهار تولیدکننده لوازم خانگی اعلام کردند که ما پانزده درصد کاهش می‌دهیم و خشکبار هم گفت ما داریم کاهش می‌دهیم. ما فکر می‌کنیم که در بسیاری از اقلامی که بی‌‌جهت بالا رفته، حتما باید پایین بیاید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز