خبرگزاری کار ایران

واعظی در جمع خبرنگاران:

انتظار داریم دیگران در موضوع خدمت‌رسانی دولت به زائران اربعین تسویه حساب سیاسی نکنند

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۹۰۹

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اعتقاد ما این است که خودمان در ماجرای خدمت‌رسانی به زوار اربعین به عنوان دولت که وارد شدیم نه به عنوان کار اداری بلکه به عنوان یک کار اعتقادی وارد شدیم و انتظار از دیگران هم این است که تسویه حساب سیاسی نکنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمود واعظی ظهر امروز در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که برخی نسبت به اربعین موضع سیاسی دارند و یا سعی می‌کنند عملکرد دولت را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند و شورای اطلاع رسانی دولت هم بیانیه‌ای داده است حال موضع دولت در این زمینه چیست؟ گفت: همینطور که ما از قبل اعلام کرده بودیم ستاد اربعین را تشکیل دادیم و حدود هفت یا هشت ماه است که هم در تهران و هم در ایلام و هم خوزستان دارند کار می‌کنند و بیش از سی ارگان مختلف درگیر هستند و زیرساخت‌های لازم را فراهم کردند و همه کار انجام دادند نه برای اینکه ما بخواهیم گزارش کاری به مردم بدهیم بلکه ما وظیفه خود می‌دانیم که به عنوان اینکه همه ملت ایران و شیعیان وقتی بحث اربعین و زیارت امام حسین (ع)‌می‌شود با همه وجودشان در این راه گام برمی‌دارند این وظیفه دولت و وظیفه‌ ارگان‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه من خودم از شلمچه و چزابه بازدید داشتم، اظهار کرد: دیدم نسبت به سال‌های گذشته که رفته بودم چقدر تغییرات کرده بود هم موکب‌ها، هم جاده، هم جاهای مختلف و اینکه هم شهرداری‌ها و دولتی‌ها و هلال احمر و تمام ارگان‌ها با تمام وجود شبانه‌روز داشتند کار می‌کردند و لذا این افتخار دولت است که خادم‌الحسین باشد و با تمام وجود کار کند و البته ما هرسال وضعیت‌مان بهتر می‌شود. یک مشکلی در رابطه با ارز کمتر از ۴۸ ساعت به وجود آمد که بالافاصله با یک هواپیمای اختصاصی از کارکنان بانک به نجف و کربلا رفتند و ۵۰ تا ۶۰ نفر به شلمچه رفتند و ۴۰ نفر به چزابه و نزدیک به ۷۰ نفر به مهران رفتند و طوری شده بود که وقتی من در روز پنجشنبه رفتم دیدم که دیگر صف به آن معنا نیست و بلافاصله هرکسی که خروج می‌کند از مرزپولش را دریافت می‌کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ قبول دارم که روز سه‌شنبه و چهارشنبه اشکالی به وجود آمد ولی اینکه این همه فعالیت‌های گستره و کارهایی که انجام شده نادیده گرفته شود و فقط این کاری که ظرف ۴۰ ساعت مشکل به وجود آمده بخواهند اینقدر رویش تبلیغ کنند، درست نیست. سال گذشته هیچ ارزی به جایی تخصیص داده نشد امسال هم ما هماهنگ کردیم و علاقه‌مند بودیم و تلاش کردیم و رایزنی هم با بانک عراقی داشتیم که دینارهای خود را به ایران بیاوریم. اول بررسی کردیم که آیا این کار می‌شود؟ ولی روزهای آخر گفتند که نمی‌توانیم این کار را بکنیم ما هماهنگ کردیم که مثل سال گذشته کسی ارز دریافت نکند یا کسانی که می‌خواهند ارز دریافت کنند نام‌نویسی انجام دهند و ما آن‌طرف به آن‌ها ارز بدهیم.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم که این حجم وسیع از زیرساخت‌هایی که آماده شد و خدمت‌رسانی‌هایی که شد  و یک اشکالی هم برای ۴۰ ساعت بود را نباید اینقدر بزرگ کنند و گروه‌های سیاسی وارد شوند و سخنرانی‌ کنند. اعتقاد ما این است که خودمان به عنوان دولت که وارد شدیم نه به عنوان کار اداری بلکه به عنوان یک کار اعتقادی وارد شدیم و انتظار از دیگران هم این است که تسویه حساب سیاسی نکنند. 

واعظی افزود: باز هم جا دارد که هم از دولت عراق و هم مردم عراق برای مهمان‌نوازی تشکر کنم و اینکه ما یک اربعین امن داشتیم. کسانی که این نوع کارها را کردند می‌بینند که جابه‌جایی دومیلیون نفر در یک زمان کوتاه که با امنیت بروند و برگردند کار بسیار بزرگی است و خداوند را هم شاکریم که این کار انجام شد و از مردم عزیزمان هم تشکر می‌کنیم که خودشان همکاری کردند چه در داخل ایران و جه در عراق و از طرف دیگر از مردم عزیزمان در استان ایلام و خوزستان برای اینکه هزاران موکب فراهم کردند برای اینکه خدمت‌ ‌سانی بکنند از آن‌ها هم تشکر می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که اخیرا دولت مصوبه‌ای برای ترمیم یا پرداخت مبلغی به کارمندانی که زیر سه میلیون تومان حقوق می‌گیرند داشت، جزئیات این طرح چیست، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان برنامه‌وبودجه مسئول شدند که جزئیات این طرح را تنظیم کنند و این‌ها در قالب بسته‌هایی که برای کمک و جبران نیازمندی‌ها و مواد غذایی برای کسانی که فکر می‌کنیم نیازمند هستند داده می‌شود و فکر می‌کنم بتوانیم توزیع آن به نیمی از مردم کشورمان را در هفته آینده شروع کنیم و از اوایل هفته آینده شروع می‌کنیم و به تدریج این کار را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که بحث افزایش حقوق کارمندان مطرح نیست؟، گفت: افزایش حقوق کارمندان نیاز به قانون دارد و نیاز به این دارد که ما بتوانیم در قانون بودجه که به مجلس تقدیم می‌کنیم اجازه آن را بگیریم و طبق روال همیشه در فروردین ماه این کار انجام می‌شده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به این اظهارنظر که ما شاهد این هستیم که سفارت دانمارک سفیر خودش را به اتهام واهی ترور یک مخالف در آن کشور فرا خوانده است و آیا دولت در این باره موضعی اتخاذ کرده است؟، گفت:‌ طبیعی است، بلافاصله همین روز گذشته آقای رئیس‌جمهور دستور دادند که دقیقا بررسی شود که موضوع چیست. الان آن چیزی که در خبر هست این است که به هیچ وجه این موضوع نمی‌تواند قابل قبول باشد و خیلی مشکوک است و اینکه در آستانه ۱۳ آبان (که این تحریم‌های جدید ادعایی که از نظر ما اتفاقی نمی‌افتاد هست) برخی به دنبال این هستند که فضا را تغییر دهند  و اینکه روابط ایران و اروپا دارد به خوبی پیش می‌رود  و مذاکرات برجام دارد به خوبی انجام می‌شود به گونه‌ای که می‌خواهند خللی وارد کنند. بر این اساس ما به جد دنبال این هستیم و به محض اینکه تحقیقات‌مان انجام شد جزئیات آن اعلام خواهد شد.

واعظی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید پیام مشخص ۱۳ آبان سال ۵۸ برای سال ۹۷ چیست؟، گفت: پیام مشخص این است که ما ۱۳ آبان‌هایی که داشتیم طرفش آمریکا و دشمنی‌اش علیه ملت بزرگ ایران بوده است. به نظر من آنچه امریکا امروز هم دنبال می‌کند هیچ فرقی با سال ۵۸ ندارد و این بار هم تحریم یعنی فشار بر مردم و اینکه تحریم در بخش‌های مختلف انجام شود یعنی قطعا تلاش امریکا در راستای فشار بر مردم ایران، فشار بر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مقابله با ایران است و ما معتقد هستیم که ما راه‌های مختلفی را پیدا کردیم و برای هرکدام از فشارها و برنامه‌ریزی‌هایی که شده در رابطه با تجارت، نفت، جابه‌جایی پول و همه بخش‌های‌مان کمیته‌های مختلفی در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مختلف تشکیل شده و دارند برنامه‌ریزی می‌کنند و به همین دلیل هم هست که آقای رئیس‌جمهور گفتند که عملا آنچه که قرار بود در ۱۳ آبان از چندماه قبل اتفاق بیفتد، افتاده است و در سیزده آبان شاهد هیچ اتفاق جدیدی نخواهیم بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که رسانه‌های غربی در پی این هستند و این خبر را منتشر کرده‌اند که اس پی وی به نتیجه نمی‌رسد و تحریم‌های امریکا اثر بدی روی ایران خواهد داشت، ولی رئیس بانک مرکزی گفته که اس پی وی به زودی به نتیجه خواهد رسید و ما کارگروه اقدام مالی را با اروپا خواهیم داشت و نظر شما چیست و مذاکرات ما با اروپا تا کجا پیش رفته است؟، گفت:‌ بحث اس پی وی بحثی است که قطعا در هفته آینده شروع خواهد شد و مقدمات آن فراهم شده و مذاکراتش انجام شده و آخرین مذاکرات هم روز پنج‌شنبه در آلمان انجام شد و دارد خوب پیش می‌رود و درباره مذاکرات ما با اروپا هم مسیر خوبی طی می‌شود و به هیچ‌وجه نگران نیستیم.

وی ادامه داد: طبیعی است که آنچه که ما در این ۵ یا ۶ ماه گذشته شاهد بودیم بحث واقعیت‌ها نبود بلکه بحث جنگ روانی بود و الان هم ما روابط‌مان با اروپا پیش می‌رود با بحث جنگ روانی و تبلیغات می‌خواهند مانع این شوند و خوشبختانه مردم ما الان عکس‌العملشان نسبت به گذشته خیلی فرق کرده و اگر در گذشته با اینگونه خبرها التهابی در جامعه پیش می‌آمد الان متوجه شدند که این‌ها خبرسازی است و واقعیت ندارد.

واعظی درباره مازاد ارز بر ریال که قرار بود در بحث بسته‌های حمایتی در اختیار کارمندان قرار بگیرد،گفت:‌ از هفته آینده شروع می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز