خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دانشگاه شهید باهنر:

برخی مسئولان فقط شنونده‌های خوبی هستند/ در هر مجازاتی ممکن است قاضی دچار اشتباه شده باشد

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۰۲۰

دبیر ستاد حقوق بشر به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شهید باهنر کرمان حاضر شد و به تبیین حقوق بشر اسلامی پرداخته و به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، لاریجانی در ابتدای این نشست صمیمی ضمن اظهار خوشحالی از حضور در جمع دانشجویی گفت: از اینکه در بین شما دانشجویان عزیز که مثل فرزندان من هستید حضور دارم بسیار خوشحال هستم، بنده در سال‌های جنگ چندین نوبت به اینجا آمده‌ام و با دانشجویان صحبت‌های فراوانی داشته‌ام لذا به این دانشگاه علاقه خاصی دارم.

وی در مقدمه سخنان خود به جایگاه نعمت‌های الهی اشاره کرد و گفت: این یک روش است که نعمت‌های الهی را دائما با خود مرور کنیم و و یک روش است که ائمه اطهار (ع) به ما یاد داده اند تا نعم الهی توجه داشته باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: شهید ثانی حدود ۱۵۰ سال پس از شهید اول زندگی می‌کرده و کتاب‌هایی از شهید اول را شرح داده است.

وی در ادامه درباره اینکه اهدنا الصراط المستقیم به چه معنا است، گفت: شهید ثانی درباره تئوری هدایت می‌گوید هدایت دارای ۴ مرحله است که مرحله اول آن این است که ما بتوانیم وضعیتی که درآن هستیم را با عقل خود بشناسیم؛ یعنی قدرت نطق خود را به درستی به کار ببریم و اولین هدایت این است که عقلمان خوب کار کند تا وضعیت خود را به خوبی بشناسیم.

لاریجانی افزود: مرحله دوم نشانه‌ها است، در عالم وجودی دو نگاه و جود دارد یکی اینکه دنیا بی معنی است و یکی اینکه دنیا معنا دارد. خداوند می‌فرماید که در عالم هستی همیشه، نشانه وجود دارد و ما باید دنبال آن نشانه‌ها باشیم؛ اما برعکس این تعریف تفکر سکولار است که می‌گوید در هستی معنا وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هدایت الهی به این معنی است که ما به دنبال این نشانه‌ها باشیم و اعتقاد داشته باشیم که هستی دارای معنا است واین معنی از معنویت ریشه می‌گیرد، معنویت هم یعنی اینکه ما طرفدار این موضوع باشیم که عالم هستی دارای معنا است و مبتنی بر آن زندگی خود را شکل دهیم.

دبیرستاد حقوق بشر بیان کرد: فهم درست شریعت و دین الهی مرحله سوم هدایت است و شهید ثانی معتقد است که این مراحل هدایت به ترتیب هستند.

وی اظهارکرد: ما در طول روز کار‌های روزانه تکراری و فراوانی انجام می‌دهیم، اما چه میزان وقت برای سهم دین می‌گذاریم، چون سهم دین زحمت دارد و باید برای آن بسیار زحمت کشید.

لاریجانی گفت: مرحله چهارم هدایت، هدایت مستقیم همانند حضور پیامبران، نزول جبرئیل و وحی و یا حتی خواب‌های صادقانه است و اینگونه نیست که هرکسی بیاید و بگوید که به من الهام شده است، لذا وقتی می‌گوییم که خدایا ما را هدایت کن یعنی هر ۴ مرحله هدایت را به ما عنایت بنما.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و خطاب به دانشجویان تصریح کرد: شما دانشجویان عزیز شاید سنتان به ابتدای انقلاب قد ندهد یا آن زمان نوجوان بوده اید واکنون بگویید جمهوری اسلامی چیست و چه معنایی دارد که درپاسخ به این سوال باید گفت: انقلاب ما یک تجربه بزرگ است که براساس عقلانیت اسلامی شکل گرفته است. غربی‌ها بر اساس تفکر سکولار – لیبرال که عمری حدود ۳۰۰ سال دارد درحال ساخت یک جامعه مدنی هستند. همین کار را هم شوروی سابق با تفکر سکولار - سوسیالیستی حدود یک قرن سعی کرد انجام دهد که البته دیگر شوروی وجود ندارد واکنون جریان دیگری به اسم بیداری اسلامی وجود دارد که البته به خارج از مرز‌ها مربوط است.

دبیرستاد حقوق بشرافزود: انقلاب اسلامی ما که یک تجربه عظیم به شمار می‌رود با چندین چالش مواجه بوده است. این چالش‌ها نظری و عملیاتی و خصمانه هستند. درخصوص این چالش‌ها باید گفت: چالش‌های عملی با وقوع تردید‌هایی شروع شد مثلا پرسیده می‌شد که آیا اسلام می‌تواند یک جامعه معتدل و مقبول بسازد. شبهه کنندگان معتقد بودند که اسلام یک دین مندرس و کهنه است و اکنون عصر ودوران تکنولوژی و پیشرفت است. تردید دیگری که شده وباز هم می‌شود این است که اسلام مربوط به حوزه خصوصی زندگی مردم است که البته این چالش با مکتب اهل بیت (ع) همخوانی ندارد.

وی در ادامه به برخی چالش‌ها و شبهه‌های دوران دانشجویی خود در دهه ۴۰ و ۵۰ اشاره کرد و گفت: دوران دانشجویی ما دورانی بود که بسیار می‌توان از آن درس و عبرت گرفت آن زمان امپراطوری شوروی وجود داشت که یک ابرقدرت بود، در آن دوران استکبار می‌خواست که بر دنیا مسلط شود وامپراطوری شوروی هم همین قصد را داشت، استکبار می‌خواست شعار‌های خود را تحمیل کند و شعارش علمیت، مساوات و عدالت بود. این‌ها شعار‌هایی بود که آن زمان گفته می‌شد و پیروان این مکتب معتقد بودند که دین اسلام دین خرافه‌ها است؛ لذا در آن زمان تفاوت نظر و آراء بین دانشجویان زیاد وجود داشت؛ یعنی برخی حتی به خاطر شعار‌های قشنگ دیگر تفکر‌ها منحرف می‌شدند.

دبیرستاد حقوق بشربیان کرد: امپراطوری شرقی به دنبال شکار بود و در دانشگاه‌ها از این روش استفاده می‌کرد و توانست بسیاری از دانشجویان را به سمت خود جلب کند لذا بسیاری از دانشجویان خوب ما یا منافق و یا مارکسیست شدند.

وی افزود: البته دیگر امپراطوری شوروی وجود ندارد. درحال حاضر یک امپراطوری دیگری وجود دارد به اسم امپراطوری غرب که موتورش صهیونیستی است و پرچم آن دست آمریکا است. این امپراطوری تهاجم شدیدی را به ما وارد کرده و نگاهش بر اساس سکولار – لیبرال چیده شده است.

لاریجانی خطاب به دانشجویان گفت: شما باید این تفکر را کاملا بشناسید تا بتوانید آن را نقد کنید. طبیعتا انسان هر حرفی را که می‌شنود باید آن را کامل درک کند و آن را با حق بسنجد واگر در مدار حق بود آن را بپذیریم و در غیر این صورت آن را به دیوار بکوبیم لذا توصیه من به شما دانشجویان عزیز این است که تفکر سکولار – لیبرال را کاملا بشناسید وبه خاطر مد بودن وشعار‌های قشنگش آن را قبول نکنید در غیر این صورت مانند اوایل انقلاب ممکن است مانند افرادی از مسیر درست منحرف شوید.

وی افزود: شعار این امپراطوری غربی شعار‌هایی همچون آزادی، دموکراسی و عقلانیت است. البته تعریف عقل در مکتب اهل بیت (ع) با تفکر سکولار – لیبرال متفاوت است. عقل در لسان اهل بیت (ع) یعنی بدانیم درکجا هستیم و شرایط را به درستی درک کنیم و نفع و ضرر و وظایف خود را بدانیم، اما مارکس می‌گوید هر کسی خدای خود را داشته باشد، چون خدای مشترک داشتن دردسر دارد او می‌گوید هر کسی هر گونه که می‌خواهد عمل کند منتهی ما یک چرتکه داریم و براساس آن کار‌ها را حساب می‌کنیم این چرتکه، اقتصاد است و هر کس هر کاری می‌کند باید پولش را بدهد.

دبیرستاد حقوق بشر عنوان کرد: بر اساس این تفکر آدم عاقل آدمی است که برای کارهایش حساب وکتاب دارد و چرتکه انداز است و مهم نیست که کارش کار خوب یا بد باشد.

وی در ادامه به ۵ محور تفکر سکولار- لیبرال اشاره کرد و افزود: تفکر سکولار- لیبرال چند محوراصلی دارد. درامر حقوق بشر یک مسئله مهمی که با استکبار داریم این است که آیا ملت ایران حق دارد زندگی مدنی خود را بر اساس عقلانیت اسلامی شکل دهد یا خیر که آن‌ها پاسخ می‌دهند شما حق ندارید چنین چارچوبی داشته باشید و باید زندگی‌تان بر اساس اسناد حقوق بشری تنظیم شود.

لاریجانی اظهار کرد: خوب است بدانید که اسناد حقوق بشری سه دوره داشته است. نسل اول شامل بیانیه جهانی، میثاقین و ... است که توسط کمیته‌هایی نوشته شد که از جهان اسلام کسی در آن کمیته‌ها حضور نداشت که البته یک فرد مسیحی لبنانی در آن کمیته‌ها بود که مثلا نماینده اسلام بوده است. نسل دوم این اسناد نسل تعریف این مفاهیم بوده است و نسل سوم هم نسل بازنگری مفاهیمی همچون حق حیات است.

وی گفت: اکنون آن‌ها در بازنگری مفاهیم می‌گویند که هر فردی حق دارد درزندگی پارتنر خود را انتخاب کند این در حالی است که در اسناد اولیه گفته شده بود هر کسی حق دارد همسر خود را انتخاب کند. این موضوع اکنون در راستای همان همجنس بازی در حال تبلیغ شدن است. یا می‌گویند که اعدام نباید وجود داشته باشد و دلیل حرفشان هم که خنده داراست و می‌گویند ممکن است قاضی در حکمش اشتباه کند و با اعدام فرد دیگر فرصت جبران اشتباه نیست.

لاریجانی افزود: اگر بخواهیم این نگاه را دنبال کنیم پس باید هیچ مجازاتی وجود نداشته باشد چراکه ممکن است در هر مجازاتی حتی حبس هم قاضی دچار اشتباه شده باشد.

دبیرستاد حقوق بشر عنوان کرد: پس دعوای اصلی ما با جهان غرب این است که ما معتقدیم هر ملتی حق دارد جامعه مدنی خود را بر اساس عقلانیت اسلامی شکل دهد.

وی در ادامه به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد. دانشجویی در اولین سوال نسبت به گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی گلایه کرد که لاریجانی در پاسخ به این گلایه بیان داشت: مشکلات اقتصادی کنونی ناشی از دو پدیده است، یکی فتنه اقتصادی که به نظرم مدیریت آن در خارج از کشور است و دیگری عدم کارآمدی که این دو به هم متصل شده اند.

لاریجانی اظهار کرد: در برخورد با فتنه اقتصادی در حال حاضر مسئولان مثل دستگاه قضایی در حال مقابله با آن هستند؛ اما برای مقابله با عدم کارآمدی که مربوط به یک دولت نیست نیازمند مدیریت جهادی هستیم.

دبیرستاد حقوق بشر با اشاره به برخی اعتراضات صنفی شکل گرفته در کشور هم گفت: با ترتیبات اتخاذ شده بسیاری از اعتراضات صنفی توسط تشکیلات قضایی و دولت شنیده شده و حل وفصل گردیده است، البته دشمن قصد سوار شدن بر موج این اعتراض‌ها را داشت. به نظر بنده اگر کارنامه مسئولان را در خصوص نحوه برخورد با معترضین مقایسه کنیم می‌بینیم که مسئولان نسبت به دیگر کشور‌ها کارنامه قابل قبول تری دارند مثلا دربحث کامیون داران با گفتگو مشکلات آن‌ها حل وفصل شد.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه برخی مسئولین ما فقط شنونده‌های خوبی هستند، اما هیچ کاری نمی‌کنند، بیان کرد: باید بدانید که در خصوص این مشکلات مسئولین در برج عاج ننشسته اند و دربین مردم هستند تا پاسخگوی مردم باشند. به عنوان مثال در رابطه با مشکلات هپکو و کارخانه نیشکر پای حرف کارگران و معترضین نشستند تا مشکلات آن‌ها حل و فصل شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال دانشجویی درباره امید به آینده اظهار کرد: ما قبول داریم که کمبود‌های زیادی وجود دارد، اما باید بدانیم که دانش، موتور قدرت است. ما باید در علم ودانش پیشرفت کنیم حتی اگر علم زیر سنگ باشد و این تلاش هم باید بدون شرط باشد، ما باید کشور را از این مرحله عبور دهیم. دانشی که باعث قدرت شود و صرفا به دنبال پول نباشد دانشی ارزشمند است شما دانشجویان عزیز هم کتاب‌ها را شخم می‌زنید، چون شما آینده این کشور هستید و باید پرچم کشور را در دست بگیرید.

وی درباره مشکلات مردم زلزله زده کرمانشاه هم گفت: زلزله کرمانشاه یک رخداد عظیم بود که اتفاق افتاد و حاکمیت و نظام همگی بسیج شدند تا این مشکل رفع شود. دراین خصوص حتی مقام معظم رهبری پیگیری کردند تا مشکلات مردم هر چه سریع‌تر رفع شود ولازم است همه با هم دست به دست هم دهیم تا مشکلات آن‌ها برطرف شود.

لاریجانی به عنوان ختم سخنان خود به موضوع بصیرت اشاره کرد و گفت: تدین ما باید بر اساس بصیرت باشد. ما در تبعیت از خدا و اعتقاد به خداوند باید بصیرت داشته باشیم. امام کاظم (ع) فرمودند: تفقه کلید بصیرت است و تفقه هم باید مبتنی بر بصیرت باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز