خبرگزاری کار ایران

ظریف در کنفرانس بین‌المللی افغانستان در ژنو:

زمان برای آشتی ملی در افغانستان فرارسیده است/ هشدار به گسترش نفوذ داعش

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۹۹۳

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی بر این قرار دارد که راه‌حل نظامی در افغانستان راه به جایی نبرده و زمان برای آشتی ملی و راه‌حل سیاسی فراگیر با حضور و رهبری دولت و مردم افغانستان فرارسیده است.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف عصر امروز در کنفرانس بین‌المللی افغانستان در ژنو گفت: این نشست وزارتی بسیار به موقع بوده و در زمانی صورت می‌گیرد که با فرصت‌ها و چالش‌های فراوانی در افغانستان مواجه هستیم. از تلاش‌های هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) و رئیس‌جمهور غنی و نیز عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی این کشور برای رهبری شجاعانه و ارائه روشنگری قدردانی می‌کنیم. رویکرد آشتی‌طلبانه آنها ما را دلگرم می‌کند.

راه‌حل نظامی در افغانستان راه به جایی نبرده است

وی با بیان اینکه اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی بر این قرار دارد که راه‌حل نظامی در افغانستان راه به جایی نبرده و زمان برای آشتی ملی و راه‌حل سیاسی فراگیر با حضور و رهبری دولت و مردم افغانستان فرارسیده است، اظهار داشت: این نشست وزیران و نشست‌های تکمیلیِ آن در کابل، تاشکند و مسکو، موید فضایی است که باید از آن بهره جست.

حضور نیروهای خارجی در منطقه زمینه را برای جذب افراط‌گرایان فراهم کرده است

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه چالش‌ها به دو نوع قدیم و جدید تقسیم می‌شود، تصریح کرد: حضور نیروهای خارجی هرگز در منطقه ما ایجاد ثبات نکرده و از لحاظ تاریخی زمینه را برای جذب افراط‌گرایان فراهم کرده است. یکی از چالش‌های تازه، حضور داعش در افغانستان است که به خونریزی بیشتر منجر شده و گرایش‌های فرقه‌ای خطرناکی را سبب شده است.

حضور نیروهای خارجی در منطقه گروه‌های مسلح محلی را در رقابت برای جذب افراد افراطی‌تر کرده است

ظریف ادامه داد: خطرناک‌تر اینکه گروه‌های مسلح محلی را در رقابت برای جذب افراد و پیروان افراطی‌تر کرده است. باور کنید هیچ کس از معرفی و حمایت از داعش و سایر افراط‌گرایان در سوریه و عراق طرفی نبسته و هیچ کس از معرفی آنها به افغانستان و آسیای مرکزی بهره‌مند نخواهد شد. این روند وحشتناک باید پیش از رسیدن به مقیاس فاجعه‌بار متوقف شود. 

تروریسم و قاچاق مواد مخدر همواره در افغانستان همدیگر را تقویت کرده‌اند

وی با تاکید بر اینکه تروریسم و قاچاق مواد مخدر همواره در افغانستان همدیگر را تقویت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: برای مقابله با تهدید مواد مخدر، به استراتژی جامعی نیاز داریم که باید شامل توسعه اقتصادی در این کشور ثروتمند به لحاظ منابع باشد. راه‌های ارتباطی حائز اهمیت بوده و شبکه دریایی و ریلی ایران از جمله بندر چابهار برای توسعه افغانستان ضروری است. مایه تأسف است که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی مانع از همکاری می‌شوند.

تعامل با طرفین داخلی و منطقه‌ای کلید موفقیت است

وزیر امور خارجه افزود: همه ما باید از طریق کشاندن طالبان بر سر میز مذاکره با دولت برای گفت‌وگوهای جامع و فراگیر مذاکرات درون‌افغانستانی را تسهیل کنیم. تعامل با طرفین داخلی و منطقه‌ای کلید موفقیت است. 

دستاوردهای مردم افغانستان پایه‌های صلح و ثبات را فراهم کرده است

ظریف با بیان اینکه دستاوردهای مردم افغانستان طی دو دهه گذشته، به ویژه تدوین قانون اساسی و حرکت در مسیر دمکراتیک، پایه‌های صلح و ثبات را در این کشور فراهم کرده است، ابراز داشت: از انتخابات اخیر پارلمانی استقبال کرده و منتظر انتخابات آزاد و منصفانه ریاست‌جمهوری در ماه آوریل هستیم.

وی اضافه کرد: ایران آماده است هم‌چنان به مردم و دولت افغانستان در پویش به سمت صلح یاری رسانده و با همه طرف‌ها با همین هدف‌گذاری همکاری کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز