خبرگزاری کار ایران

جلالی در جمع خبرنگاران:

فراکسیون‌های مجلس موافق استیضاح ظریف نیستند/ استیضاح لاریجانی از حد نصاب افتاده است

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۷۹۰

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: تعدادی از نمایندگان امضاکننده استیضاح لاریجانی اعلام کردند امضای ما برای استیضاح آقای لاریجانی نبوده است لذا امضای خود را پس گرفتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، کاظم جلالی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران درخصوص طرح مجلس برای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین گفت: از آذر سال گذشته اقدامی را آغاز کرده‌ایم، مبنی بر اینکه چگونه می‌‌‌‌توان کاری انجام داد تا هم اقتصاد خانوار تقویت شود، هم جلوی قاچاق بنزین گرفته و هم قیمت بنزین متناسب‌سازی شود.

وی ادامه داد: برای این کار دو راه وجود دارد، یکی در نظر گرفتن سهمیه‌‌‌بندی برای خودروها با قیمت مناسب است تا به مردم فشاری وارد نشود و راه دیگر در نظر گرفتن سهمیه برای هر یک از شهروندان ایرانی است به گونه‌‌‌ای که به ازای هر ایرانی ۲۰ لیتر بنزین هزار تومانی در اختیار قرار گیرد و قیمت مصرف بیش از این ۲۰ لیتر، افزایش پیدا کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس افزود: از مجموع ۲۴ میلیون خانوار ایرانی حدود ۱۲ میلیون خانوار اصلاً خودرو ندارند و بخشی دیگر از خانوارهای ایرانی بیش از یک خودرو دارند. وقتی سهمیه برای خودرو در نظر گرفته می‌‌شود باعث نوعی بی‌‌عدالتی می‌‌شود زیرا به برخی افراد یارانه تعلق می‌‌‌گیرد و برخی دیگر شامل این یارانه نمی‌‌‌‌شوند. 

جلالی با بیان اینکه در طرح اولیه هم عدالت وجود دارد و از طرفی دیگر خانوارهای ایرانی تقویت می‌‌‌شوند، اظهار داشت: به جای اینکه دولت بسته حمایتی در نظر بگیرد که حتی ممکن است به گروه‌‌‌های هدف تعلق نگیرد، در این طرح خانوار می‌‌تواند تقویت شود. اگر به عنوان مثال بگوییم قیمت بنزین چهار هزار تومان شود، قیمت ۲۰ لیتر بنزین حدود ۶۰ هزار تومان می‌‌‌‌شود و این مبلغ برای یک خانوار پنج نفره ماهیانه حدود ۳۰۰ هزار تومان یارانه می‌‌‌‌‌شود و از سال بعد نیز برای متناسب‌‌‌سازی قیمت بنزین دچار مشکل نخواهیم بود زیرا همیشه گرانی به ضرر مردم بوده است و باید کاری انجام دهیم که مردم احساس کنند در شرایط گرانی، سود هم می‌‌برند و اقتصاد خانوار تقویت می‌‌‌شود.

وی اضافه کرد: البته این طرح بسیار بررسی شده اما هنوز تصمیمی گرفته نشده بلکه کار پژوهشی است که مرکز پژوهش‌‌‌‌های مجلس انجام داده است، ربطی به تصمیمات ندارد و تصمیم نهایی باید در دولت و مجلس گرفته شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی درخصوص طرح استیضاح محمدجواد ظریف از سوی نمایندگان تصریح کرد: نکته‌‌‌ای که آقای ظریف به آن اشاره کردند، خیلی مناسب نبود که در فضای عمومی اعلام شود اما در شرایط فعلی هم که سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم جبهه قرار دارد، بحث استیضاح وزیر امور خارجه نیز چندان مناسب نیست و فراکسیون‌‌های مجلس چندان از این استیضاح استقبال نکردند و با آن موافق نیستند. 

رئیس فراکسیون مستقلین درخصوص استیضاح علی لاریجانی نیز خاطرنشان کرد: برخی از دوستان نامه‌‌‌ای را در این خصوص نوشته‌‌اند اما علی‌‌الظاهر برخی امضاکنندگان نامه نیز اعلام کردند که اصل امضا برای استیضاح نبوده است و تصور آنها این بود که به موضوعی رسیدگی شود.

جلالی با بیان اینکه بخشی از نمایندگان امضای خود را پس گرفته‌‌‌اند، ابراز داشت: با پس گرفتن امضای این نمایندگان، موضوع از حدنصاب افتاده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز