خبرگزاری کار ایران

وزیر دادگستری:

وقت محدود است و کودکان منتظر حمایت دولت‌ها از حقوقشان هستند

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۷۰۳

وزیر دادگستری گفت: انقدر مشکل در زمینه حقوق کودکان داریم داریم که فرصتی برای تشریفات نیست. وقت محدود است و کودکان منتظر حمایت دولت‌ها از حقوقشان هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا سید علیرضا آوایی در کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودک ضمن خیر مقدم به مهمانان این نشست گفت: امید است نتیجه این نشست گامی به جلو جهت احترام عملی به حقوق کودک باشد. کودک حقیقتا یک انسان کامل است. در حقوق اسلام کودکان و نوجوانان از حق بر نام و تابعیت حق بر بهداشت و آموزش و پرورش در کنار خانواده برخوردارند. هرچند کودکان در پرتو والدین رشد پیدا می‌کنند باید از همه جهت مخصوصا حاکمیت جامعه مورد حمایت قرار بگیرند. ناتوامی و رشد نایافتگی جسمی و نیاز او به مراقبت‌های ویژه چنین حمایت‌هایی را ایجاب می‌کند. کودکان باید از آسیب‌ها و مخاصمت مسلحانه دور باشند در جمهوری اسلامی همه کودکان در آغوش خانواده مورد حمایت هستند.

وی افزود: برای حمایت همه کودکان، والدین و دولت مسئول هستند. ایران در راستای بهره‌مندی همه کودکان زیر ١٨ سال در سال‌های اخیر اقدامات متعددی انجام داده است. اگرچه با اقدامات اخیر بهبود قابل توجهی صورت گرفته اما شرایط مطلوب نیازمند اقدامات جدی است.

وزیر دادگستری تاکید کرد: در چشم‌انداز ١٤٠٤ ایران کشوری الهام‌بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده توصیف شده است. نیل به این نیازمند پروش نیروی انسانی سالم است. لذا لازم است برای کودکان در افق ١٤٠٤ اقداماتی فراهم شود. پرداختن به این چشم‌اندار مستلزم تحقق حقوق کودک است. این برنامه شامل چشم انداز راهبردی است و مرجع این کنوانسیون وظیفه پایش اقدامات صورت گرفته را به عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه جامع حقوق کودک شامل موارد متعددی است، گفت: نخست، تضمین برابری و عدم تبىعیض در خصوص حقوق کودکان؛ این برنامه برای همه قابل کودکان و نوجوانان قابل اعمال خواهد بود و نباید بر مبنای جنس و سن و روابط مذهبی مورد تبعیض قرار بگیرد. باید در مقابل هرگونه سوءرفتار و حضور و مشارکت در مخاصمات مسلحانه اقدام شود.

آوایی تاکید کرد: همچنین مشارکت‌جویی لازم است و در این زمینه باید به دیدگاه‌ها و نظرات کودکان توجه شود. نکته بعدی نقدپذیری و پاسخگویی است؛ کلیه دست اندرکاران در زمینه کودکان باید پاسخگو باشند و خانواده‌محوری نکته بعدی است که به موجب اصل ١٠ قانون اساسی نقش خانواده به عنوان نهادی برای رشد کودکان در نظر گرفته شده است و اولویت با اقداماتی است که در محیط خانواده صورت می‌گیرد. برای نیل به این برنامه نیز باید اقدامات لازم صورت بگیرد.

وزیر دادگستری در خصوص اقدامات حقوقی صورت گرفته در زمینه حقوق کودک در کشورمان گفت: تصویب قوانین و ساختار متناسب با حقوق کودکان شامل دادگاه‌ها و دادسراهای ویژه، تدوین لایحه پلیس اطفال، طرح مجلس و لایحه دولت برای شناسایی و شناسنامه‌دار شدن اطفال با مادر ایرانی همچنین قانون حمایت خانواده، اصلاح قانون مدنی در خصوص سن ازدواج شامل این اقدامات است.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه احتماعی، گسترش مهد کودک در روستاها و افزایش مددکاران و اورژانس اجتماعی، ایجاد رشته حقوق کیفری کودکان در دانشگاه‌ها، برگزاری همایش در دانشگاه‌ها، تدوین کتاب و تالیف در خصوص حقوق کودکان از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

آوایی در پایان گفت: امیدوارم این جلسات قدمی باشد در جهت رسیدن ما به این اهداف و با دوری از تعارفات انقدر مشکل در این زمینه داریم که فرصتی برای تشریفات نیست. وقت محدود است و کودکان منتظر حمایت دولت‌ها از حقوقشان هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز