خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با گاردین؛

ظریف ادعای پمپئو درباره حمایت از مردم ایران را به چالش کشید/ مقاومت می‌کنیم و دوام می‌آوریم

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۹۰۱

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌و‌گو با گاردین تحریم‌های آمریکا را غیرقانونی خواند و اظهار کرد: ایران با وجود تحریم‌ها پیشرفت خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف  وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با روزنامه گاردین گفت که ایران نه تنها در برابر تحریم‌های جدید آمریکا مقاومت خواهد خواهد کرد، بلکه در این مسیر رشد هم خواهد داشت.

ظریف روز گذشته، در دیدار با جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس، در تهران، گفت: ما از مقاومت در برابر فشارها استفاده می‌کنیم. تحریم‌ها همواره صدمه می‌زند و کسانی که آسیب می‌بینند مردم عادی هستند. اما تحریم‌ها به ندرت سیاست را تغییر می‌دهند.

وی در گفت‌وگو با گاردین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا تاکید کرد: ما مطمئنا مقاومت می‌کنیم و دوام می‌آوریم. ما نه تنها تحمل می‌کنیم و از تحریم‌ها بیرون می‌آییم بلکه این تحریم‌ها ما را به رشد خواهد رساند. سعی کرده‌ایم تا تاثیر این تحریم‌ها  بر مردم را به حداقل برسانیم، اما مردم عادی و اقتصاد کشور از این محدودیت‌ها رنج می‌برند.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که مطمئن است صنعت نفت ایران بازار خود را پیدا خواهد کرد، هرچند اقدامات ایالات متحده به شدت صادرات را کاهش داده است.

وی گفت: همیشه بازارهای نفتی وجود دارد، اما این موضوع به شرایط و قیمت بستگی دارد. من معتقدم ایران همیشه نفت خود را خواهد فروخت.

ظریف همچنین ادعای مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، را که گفته بود تحریم‌ها فعالیت‌های انسان‌دوستانه مانند تامین غذا و دارو را مستثنی کرده است را به چالش کشید و گفت: ایالات متحده تحریم‌های مالی را علیه ایران تحمیل کرده است. وقتی می‌خواهید پول بفرستید، بانک نمی‌پرسد که برای غذا یا سایر اقلام پول انتقال می‌دهید یا خیر؟، به همین دلیل تحریم‌ها همواره به مواد غذایی و دارو هم ضربه می‌زنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: ایالات متحده به وعده‌های خود عمل نمی‌کند. ما اعتقاد داریم که همه تحریم‌ها غیرقانونی و برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است اما ایالات متحده حتی به تعهداتی که خودش داده هم وفادار نیست.

ظریف گفت: ایران از سرعت پایین اتحادیه اروپا برای کمک به شرکت‌های اروپایی که مایل به ادامه تجارت با ایران هستند، ناراحت و ناراضی است.

وی با بیان اینکه مهم این است که اروپا تعهد سیاسی ایجاد کند اما متاسفانه تا الان بسیار آهسته اقدام کرده است و اقداماتش از سرعت بالایی برخوردار نیست، گفت: در جریان سفر وزی خارجه انگلیس به ایران، هانت به من اطمینان داد که انگلستان به قرارداد هسته‌ای وفادار و متعهد است، اما ما باید اقدامات عملی را هم در راستای این صحبت ببینیم.

ظریف در ادامه با اشاره به اتهام‌زنی مقامات آمریکا مبنی بر دخالت ایران در یمن گفت: سال‌هاست که ایران در یمن، برای ایجاد آتش‌بس تلاش کرده است. این کابوس با ادعاهای بشردوستانه نمی‌تواند ادامه یابد. تمام یمنی‌ها آماده هستند پای میز مذاکره حاضر شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز