خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

اظهارات اژه‌ای درباره محکومان به فساد اقتصادی، داماد قلابی روحانی، پرونده متهمان محیط‌زیستی، شکایت سید محمد خاتمی و مسدود شدن حساب چهره‌های مشهور

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۵۰۱

سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت به اعدام دو نفر از متهمان فساد اقتصادی خبر داد و جزئیات برخی آرای صادر شده را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و سی و سومین نشست خبری قوه قضائیه با اشاره به جزئیات جلسات دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی گفت:  تعداد دیگری از متهمان، در دادگاه ویژه فساد اقتصادی محکوم شده‌اند که دو نفر از این افراد حکم‌شان قطعی است.

وی  اسامی این متهمان را به همراه میزان محکومیتشان بیان کرد که جزئیات آن به شرح ذیل است:

داریوش ابراهیمیان به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام و ضبط وجوه به مبلغ ۳۵ میلیون تومان

یونس بهاءالدینی نیز با همان میزان اتهام به اعدام محکوم شده است که غیرقطعی است

محمد بهاءالدینی به ۱۰ سال حبس و رد مال محکوم شده است و حکم وی قطعی است

ایمان پهلوانی به ۵ سال حبس و ضبط وجوه

داود کاتبی به ۷ سال حبس و ضبط وجوه

مرتضی کاتبی‌نژاد به ۵ سال حبس و ضبط وجوه

رضا نادری فرزند صفرعلی به ۵ سال حبس و ضبط مال

حمید میرزایی زرین‌کلاهی به ۷ سال حبس و ۴۷ میلیارد ریال رد مال

جعفر بهشتی فروتن ۶.۵ حبس و ۳۰ میلیارد رد مال

علی اصغر کاویانی ۶ سال و ۳ ماه حبس و رد مال

سندباد صفرها به ۶ سال و ۶ ماه حبس و پرداخت ۴۷ میلیارد تومان

علیرضا سنجری ۶ سال حبس و رد مال ۱۶ میلیارد تومانی

محمد مرادی به ۶ سال و ۳ ماه حبس و پردخت رد مال

سید محمد کاویانی به ۶ سال و ۳ ماه حبس و رد مال

محمد غالب علمداری به ۵ سال و ۳ ماه حبس و رد مال ۶ میلیاردی

مهدی محبی به ۵ سال و ۳ ماه حبس و جزای نقدی ۲ میلیاردی

علی آشتیانی به ۵ سال حبس و رد مال

رضا شرکت افتخار به ۵ سال و یک ماه حبس و رد مال

فرخ اسکندری نژاد به ۵ سال حبس و ۶۰۰ میلیون رد مال

مسعود ابراهیمی به ۵ سال حبس و‌۱۴۰ میلیون جزای نقدی

اژه‌ای با بیان این که بر اساس مصوبات قوه قضائیه مقرر شده با متخلفان در دستگاه قضایی هم با شدت و حدت برخورد کنیم،  گفت: ما نزدیک به ۴۰هزار قاضی و کارمند خدوم داریم که ممکن است تعداد کمی هم تخلف کنند، طبق گزارشات پرونده دوقاضی به دادسرا ارسال و درخواست تعلیق آنها داده شد. در این میان یک مورد از قضات به نام حجت الله یازرلوکه متهم به فساد و رشوه شد که بر اساس احکام صادره به  ۱۰سال حبس، ۷۵ ضربه شلاق ، ۳سال انفصال از خدمت محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: از سوی دیگر ۱۹ قاضی هم بر اساس گزارش واصله خوب کار کردند که با حضور دادستان مورد تشویق قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ در زمینه مجازات‌های جایگزین حبسمان به نسبت سال ۹۶ و سال  قبل‌تر (۹۵) رشد خوبی داشته است. در نیمه اول سال ۹۷، ۲۹ هزار و ۶۱۱ مورد محکوم به حبس شدند که تبدیل به مجازات دیگر شد.

اژه‌ای تاکید کرد: خانواده‌ها مراقب باشند که محکوم از جایگزینی که برایش انجام شده تخطی نکند. حدود ۱۱ درصد از کسانی که محکوم به حبس شده بودند به مجازات‌های جایگزین ارجاع داده شدند.

وی ادامه داد: در این مدت یک فرد  به نام کمال امیر بیک فرزند محمد به ۱۰ سال حبس و ضبط ۷۰ هزار دلاربه اتهام جاسوسی محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در جریان رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی، بیش از ١٠٠ نفر دستگیر شدند و پرونده‌های قابل توجهی به دادگاه رفته و جمعشان حدود ٨٠ پرونده شده حکم علیه‌شان صادر شده و به غیر از اینها افرادی که در کف خیابان و سایت‌ها با اقدامات غیرواقعی در خصوص ارز و سکه اقداماتی انجام می‌دهند هم هستند که در این زمینه ٩٦ نفر در این مدت بازداشت شدند.

وی افزود: در این فاصله برخی کیفرخواست‌ها صادر شده است. در رابطه با پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان برای ١٣ نفر کیفرخواست صادر شده اما هنوز به دادگاه ارسال نشده است. ٢ مدیر عامل سابق بانک هم با اتهامات سنگین‌تر اخیرا بازداشت شدند.

اژه‌ای گفت: در خصوص آنهایی که قطعات خودرو وارد می‌کردند و ارز می‌گرفتند، برای ٧ نفر  کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفتند. در خصوص لیزینگ کیمیایی هم پرونده ٤ نفر که ١٢٠٠ نفر شاکی دارند به دادگاه رفت. سه تعاونی هم اخیرا برایشان کیفر خواست صادر شده است؛ در پرونده تعاونی دومان و توکان برای ٦ نفر، در پرونده تعاونی ولیعصر برای ٢ نفر و در پرونده تعاونی البرز ایرانیان برای ٢ نفر و در پرونده کنترسازی ایران برای ٤ نفر کیفرخواست صادر شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: شاید چندین بار در خصوص جعل عنوان و اینکه افرادی با ادعای ارتباط با برخی نهادها جعل عنوان و اخاذی می‌کنند  هشدار داده‌ام که این کار برای مردم و دستگاه قضا دردسر ایجاد می‌کند.

اژه‌ای یادآور شد: در این مدت هم برخی از طرف نهاد ریاست جمهوری به شورای پول و اعتبار جعل امضا کردند یک نفر خودش را منتصب کرده و گفته من داماد محسنی اژه‌ای هستم و گفته اول داماد روحانی بودم و بعد داماد رییس‌جمهور یک کشور آفریقایی شدم و الان داماد اژه‌ای شدم. برفرض که داماد من یا آقای روحانی باشد مردم ما توجه داشته باشند مگر صرف انتصاب می‌شود کار خلاف کرد؟  این فرد رفته روستای استان همدان و زمینی را می‌خواسته بسازد و گفته من داماد فلانی هستم. در مورد این افراد مردم مراقب باشند.

وی گفت: مطلب دیگر در خصوص جرم سنگینی است که می‌تواند درحد افساد فی الارض تلقی شود و آن هم مربوط به کسانی است که مشروب می‌سازند. ساخت مشروب و پخش آن جرم است. مشروب سمی می‌سازند و مردم مسموم می‌شوند در این راستا ١٨ نفر بازداشت شدند و ٣٨ نفر برای شرب این مواد فوت کردند. ٤٢٧ نفر مسموم شدند برخی هم کلیه خود از دست دادند یا کور شدند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد:‌ مطلب دیگر برخوردی است که بصورت جدی با کسانی شده که سوخت را قاچاق می‌کنند. مردم گرفتاری دارند برخی برای منافع شخصی کارهایی انجام می‌دهند. برخی با جایگاه‌های سوخت تبانی کردند و در یک مورد ٨٤ میلیون لیتر سوخت قاچاق شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا با توجه به اتهامات دو تن از متهمان  ارزی اتهاماتی متوجه ولی الله سیف بوده و پرونده‌ای تشکیل شده یا خیر گفت: در خصوص بانک مرکزی سه پرونده تشکیل شده است، یکی از شرکت تعاونی شکایت شده و یکی از سمن‌ها و گزارشی که از مجلس آمده در خصوص رییس بانک مرکزی است.  یک پرونده در رابطه با توزیع خارج از مقررات و تخلفات در خصوص اسکناس ارز است که سالار آقاخان و معاون ارزی بانک مرکزی و دو مدیرکل تحت تعقیب قرار گرفتند و کیفرخواست برای آنها صادر شده است. از سوی دیگر برای  ٥ نفر کیفرخواست صادر شده و یک نفر بازداشت شده و یک نفر احضار شده که مربوط به تخلفات مالی  است و اتهام یک مدیرکل مالی است و چند نفر تحت تعقیب هستند. آقای سیف اما همچنان ممنوع الخروج است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص تخلفات بخش خصوصی و دولتی در واگذاری املاک دولتی به بخش خصوصی و پرونده فروشگاه رفاه گفت: در این پرونده بازرسی کل کشور وارد شده اما نتیجه را نمی‌دانم. در مورد این واگذاری‌ها معمولا پرونده تشکیل می‌شود اما در برخی موارد مکانیسم رعایت نمی‌شود و تخلف صورت می‌گیرد. برخی موارد هم این چنین نیست و روی تقسیط بحث است. حتما چنانچه محاسبه کنند و قیمت واقعی بگذارند خریدار ندارد و دولت متضرر می‌شود اگر قیمت روز بگذاریم خریدار ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این میزان زیان اقتصادی پرونده‌های که مورد محاکمه قضایی قرار گرفتند چقدر است، گفت: هیچ برآوردی از رقم این پرونده‌ها ندارم زیرا برخی از این پرونده‌ها مستقیم و غیرمستقیم ضربه می‌زند. به طور مثال در بحث ارز کسی ارز گرفته و برنگرداننده که علاوه بر ضرر اقتصادی به اعتماد مردم هم ضربه زده است و یا در بحث دارو هم همین است فقط بحث احتکار نیست باید دید نبود این دارو جان چند نفر را گرفته است؟  

اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده‌های رسیدگی به تخلفات خودرو گفت: درباره خودرو چند پرونده تشکیل شده، اخیرا دو مدیر عامل هم از شرکت‌های رنو و تویوتا بازداشت شدند.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت همدست بابک زنجانی گفت: برای این فرد کیفرخواست صادر شده است. وی در نقل و انتقالات بابک زنجانی نقش داشته است اما این که گفته می‌شود جعبه سیاه بابک زنجانی است را تائید نمی‌کنم او هم مثل بقیه نقش دارد که باید بررسی شود.

معاون اول قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرداخت مهریه از سوی محکومان گفت: ریاست محترم قوه قضائیه قبل از اصلاح قانون گفتند که این درست نیست فرد به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه به زندان برود و بعد ما رسیدگی کنیم، باید قانون اصلاح شود. به طور مثال فردی به پرداخت مهریه محکوم شده است و دادگاه هم گفته باید ماهی یک سکه پرداخت کند اما در حال حاضر با گران شدن سکه او نمی‌تواند همین یک عدد را هم پرداخت کند چه باید کند؟ خانم هم شکایت می‌کند و فرد هم به زندان می‌افتد.

وی افزود: در این زمینه بررسی می‌کنند و متوجه می‌شوند که فرد نمی‌تواند باتوجه به درآمدی که دارد پرداخت کند، از طرفی هم خانم روی این سکه هم برنامه‌ریزی کرده است بنابراین به فرد می‌گویند هر سه ماه یک سکه بدهد. خانواده‌ها دقت کنند که چه میزان مهر می‌کنند، من نمی‌دانم آقایان در چه حال و هوایی مهریه سنگین قبول می‌کنند، مهریه عنداالمطالبه است حال اگر فردا صبح خانم بخواهد، باید پرداخت کنید.

اژه‌ای در رابطه با پرونده محیط زیستی‌ها و تغییر کیفرخواست و اینکه جنیدی گفته درخواست ملاقات با رییس قوه داشته گفت: کیفرخواست تغییر نکرده اما عنوان اتهامی تغییر کرده است. وقتی در پرونده کیفری عنوان تغییر می‌کند خیلی عادی است. مثلا در پرونده اول تصرف غیرمجاز اتهام است بعد مشخص می‌شود اختلاس شده که مجازات این دو متفاوت است. عکس این هم صادق است. فردی به اتهام قاتل تحت تعقیب قرار می‌گیرد بعد مشخص می‌شود، قاتل نیست. عکس این هم امکان‌پذیر است. پس اینکه عنوان اتهام تغییر کند بعید نیست و در طول سالیان مختلف شاهد این مساله بودیم.

وی گفت: عنوان اولیه اینها جاسوسی بوده و طبق ماده ٢٨٦ تا حد افساد فی الارض می‌تواند باشد. این آقایان ادعایی می‌کردند و برخی می‌گفتند این‌ها جاسوس نیستند. گزارش رفت برای ستاد کل نیروهای مسلح و ابزار اینها مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعاتی که این‌ها داده بودند هم در مکان بررسی شد. با توجه به گزارش نیروهای مسلح و اظهارات گفته شده این‌ها را مشمول ماده ٢٨٦ دانستند و اگر جاسوسی صرف مطرح باشد در زمان جنگ اعدام دارد غیر از آن حداکثر ١٠ سال است. ذیل ماده ٢٨٦ اما عنوان اتهامی آنها از جاسوسی محض به جاسوسی ذیل این ماده رفت. در خصوص خانم جنیدی خبری ندارم که دیدار کرده یا خیر.

وی در پاسخ به سوالی درباره شکایات سید محمد خاتمی و اینکه گفته شده دادستانی پرونده را گرفته تا بررسی کند، گفت: این که دادستانی پرونده را می‌گیرد و باز می‌گرداند یک امر عادی است که به هر حال پرونده باید بررسی شود.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره مسدود بودن حساب چهره‌های مطرح کشور در جریان جمع آوری کمک برای زلزله‌زدگان کرمانشاه گفت: کسانی که این پول را دریافت می‌کنند باید دقیقا روشن کنند و فردا هم همان چیزی را گفته‌اند انجام دهند. اما اگر کسی یک عنوانی بگوید اما تحت آن خرج نکند و به عنوان دیگری خرج کند درست نیست، یک زمان هم فرد کلی صحبت می‌کند، باید مشخص شود که خرج‌کرد پول جمع آوری شده برای چیست.

وی ادامه داد: بحث هم همین این افراد باید توضیح دهند و به آنها هم نباید بربخورد و بای این افراد سرشان را بالا بگیرند و بگویند چه کردند زیرا کار خیر انجام دادند. در حال حاضر هم کسی که این پول را جمع‌آوری کرده باید بگوید چه کرده زیرا یک سال از زلزله گذشته است. بعضی از این حساب‌ها مسدود شده بود که رفع شده است اما از جزئیات بیشتر اطلاعی ندارم.

محسنی اژه‌ای در خصوص الزام قانون در خصوص مرخصی بارداری و شکایت به دیوان عدالت اداری در خصوص کاهش شش ماهه این مرخصی گفت: دیوان هر رای بدهد سازمان مربوطه ملزم به اجرا است در غیراینصورت دیوان ورود می‌کند و احتمالا منجر به انفصال از خدمت می‌شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت معاون قالیباف در شهرداری تهران گفت: می‌دانم آخرین خبر این است که پرونده به دادگاه نظامی رفته اما اینکه کیفرخواست صادر شده یا احتمالا حکم صادر شده یا خیر اطلاعی ندارم و باید بررسی شود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در خصوص سرپیچی از قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: اگر دستگاه‌ها تخلف کنند، سازمان بازرسی ورود خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اجرای سند پیشرفت اسلامی و نقش قوه قضائیه در این سند گفت: در موضوعات مختلف با افرادی در قوه قضائیه مشورت شده است. قوه قضائیه نقطه نظرات خود را گفته است .

اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: صدور احکام درخصوص پرونده بابک زنجانی در حال انجام است باید بعد از رسیدگی به پرونده همه متهمان حکم نهایی اجرا شود چراکه شاید حضور ایشان نیاز باشد و اگر مسئله‌ای مطرح شود و این فرد نباشد نمی‌توان ثابت کرد. در خصوص اموال هم اتفاق خاص و جدیدی نیفتاده وزرات نفت و اطلاعات در حال شناسایی اموال هستند. اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است.

وی درباره اینکه آیا در جریان اعتراض کامیون‌داران و بازاریان کسی بازداشت شده است، گفت: افرادی که صرفا اعتراض داشتند خیر، اما کسی که از این وضعیت می‌خواهند استفاده کنند و از آب گل آلود ماهی بگیرند بله بازداشت شدند. افرادی بودند که کامیون‌داران را تهدید می‌کردند، جاده را می‌بستند، بله بازداشت شدند. مسئولان باید به توقعات حق  توجه کنند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره تاریخ دقیق اجرای حکم متهمان محیط زیستی گفت: این امر بستگی به دادگاه صادر کننده حکم دارد و در مراحل تشریفاتی خود قرار دارد.

معاون قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص دغدغه مردم در خصوص ثبت پروانه املاک و زمین غیر منقول است که منتظر مجلس برای تعیین تکلیف هستند گفت: اراضی شهری و غیر شهری که متعلق به دولت و افراد است باید نقشه برداری شود، مقرر بود دولت بودجه را در نظر بگیرد  که اگر این  اتفاق میافتاد بسیاری از این  مشکلات وجود نداشت.

وی ادامه داد: برخی سند رسمی ندارد که همین امر اختلافات عدیدهای به وجود می آورد. از مجلس و دولت برای این کار اختصاص بودجه درخواست داریم،در یک سال با اختصاص بودجه پیشرفت قابل توجه داشتیم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: بررسی این موارد نقشه هوایی میخواهد که نیازمند بودجه است. من گفتم براساس قوانین برنامه ٥ و ٦  و قوانین موضوعه که مجلس تکلیف کرده باید بودجه در نظر گرفته شود.ما برای این کار  ٢٣ هزار  میلیارد نیاز داشتیم که ٨ هزار میلیارد در نظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: باید مشخص شود این زمین هایی که سند ندارد مربوط به تعارزات، منابع طبیعی و ملی است.به طور مثال برخی سند عادی می آورند که در سال ٥٧ من فلان زمین را خریدم که کشف می‌شود دروغ است.بنابراین باید برای نقشه برداری هوایی بودجه نظر گرفته شود. اما اینکه آمار دقیقی در خصوص سازمان ثبت داشته باشم خبر دقیقی ندارم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز