خبرگزاری کار ایران

واعظ آشتیانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تصمیمات شورای نگهبان هیچ‌گاه سیاسی نبوده است/ لابی‌گری در مجلس انجام می‌شود نه در شورای نگهبان/ قانون اساسی را با بازی‌های سیاسی همراه نکنیم

asdasd
کد خبر : ۶۸۹۳۲۶

یک فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: شورای نگهبان در این چندسالی که از عمرش می‌گذرد تصمیماتش سیاسی نبوده است. اگر ما قبول داریم که گروهی از فقها و حقوقدانان آنجا حاضر هستند در نتیجه نمی‌توانیم چنین نسبتی را به آنها بدهیم. جایگاه شورای نگهبان جایگاه صیانت و حفظ قانون اساسی است پس نمی‌توانیم بپذیریم که قانون اساسی را با بازی‌های سیاسی همراه کنیم.

امیررضا واعظ آشتیانی در واکنش به آغاز تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: بیش از ۳ سال است که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را بیان کرده است ما اگر بنا است مقاومت کنیم باید به اقتصاد مقاومتی توجه داشته باشیم و آن را اجرا کنیم. دنیا با یک ادبیات دیگر اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده است ما نیز باید شروع کنیم و شرایط را مهیا کنیم و نهادها هم گزارش دهند در این باره چه کارهایی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: اینکه آمریکا می‌خواهد تحریم‌های جدید اعمال کند باید توجه داشته باشیم که قریب به ۴۰ سال است که مورد تحریم آنها هستیم و آمریکا همه تلاش خود را کرده و حرفی برای گفتن ندارد. آمریکا می‌خواهد فضا را طوری نشان دهد که موضوعات جدیدتری را برای تحریم مطرح کند ولی به اعتقاد من بخشی از این رویکردها بلوف سیاسی است چه بسا وقتی تحریم نفتی را مطرح کردند، در یک عقب نشینی مفتضحانه به هشت کشور اجازه دادند که از نفت ایران خریداری کنند.

این عضو جبهه یاران انقلاب اسلامی تاکید کرد: آنها فکر می‌کردند که ایران نفتش را به صورت بسیار جزئی به کشورها بفروشد اما اگر همین ۸ کشور نفت ایران را بخرند، کفایت می‌کند و همانطور که قبلا گفته شده بود اگر قرار باشد نفتی از ایران خارج نشود، هیچ نفتی از منطقه خارج نخواهد شد.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: آمریکا متوجه شد که نمی‌تواند با ایران بر سر موضوعاتی از این قبیل بازی کند اما از آنجایی که اقتصاد ما اقتصاد دستوری و دارای یک بار روانی است، آنها جنگ روانی در اقتصاد ما را شروع کرده‌اند و می‌خواهند با جنگ روانی با ما مبارزه کنند که در این جنگ هم دولت و هم ملت باید متحد باشند. علت اینکه آمریکا انگشت روی بار روانی اقتصاد ما گذاشته این است که هر چالش اقتصادی که داشتیم، دولت‌های گذشته تا به امروز به صورت مُسکن وارد شده‌اند و مسائل را به طور ریشه‌ای حل نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد:‌ یکی از دلایلی که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، این بود که ما بتوانیم به ریشه‌ها بپردازیم و در موقع لزوم از این نوسازی در اقتصاد کشور استفاده کنیم و در مقابل هر تنش اقتصادی بایستیم.

واعظ آشتیانی عنوان کرد: به دلیل اینکه دولت‌ها کار بنیانی نکرده‌اند در نتیجه هر زمانی که تنشی از لحاظ اقتصادی پیش می‌آید مردم می‌گویند که دولت‌ها نتوانستند راهکار مناسب را برای مقاومت در برابر تلاطم‌های روانی در اقتصاد کشور انجام دهند، در نتیجه آن مُسکن بعد از مدتی اثر خود را از دست داد لذا مردم آن اعتماد اقتصادی را به صورت جدی باور ندارند اما در ترکیه که این اتفاق رخ می‌دهد مردم‌شان به حرف دولتمردان خود گوش می‌دهند و اعتقاد دارند دولتمردان فعالیت اقتصادی را پیگیری می‌کنند و این خود اعتمادسازی و بسترسازی در بخش اقتصاد است. 

این عضو جبهه یاران انقلاب اسلامی یادآور شد: در کشور ما وقتی بخش قابل توجهی از مردم اهتمام ندارند به این دلیل است که آن اعتمادسازی اقتصادی صورت نگرفته است در نتیجه ما نمی‌توانیم وقتی که اعتمادسازی اقتصادی نکرده‌ایم از مردم بخواهیم که همکاری کنند و زمانی که از آنها می‌خواهیم نتیجه معکوس می‌گیریم چون مردم باورشان این است که این، گفتمانِ اثرگذاری نخواهد بود. در این شرایط بهترین فرصت است که دولت بتواند از بعد اقتصادی یک اعتمادسازی را انجام دهد و بیش از این سبد اقتصادی مردم صدمه نخورد و مردم اعتمادشان به گفته‌های مسئولان اقتصادی کشور بیشتر شود.

وی ادامه داد: دولت در فرصت باقی مانده و همچنین دولت‌های آینده باید اقتصاد ایران را با توجه به اصل قانون اساسی که اقتصادی مبتنی بر دولت، بخش خصوصی و تعاونی‌ها تعریف کرده عملیاتی کند. باید کار بخش تعاونی‌ها و بخش خصوصی را با یک برنامه مدون طبق چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه‌های ۵ ساله انجام دهند.

وی با بیان اینکه رقابت‌های اقتصادی در دنیا انکارناپذیر است گفت: چین، آلمان و روسیه جزو کشورهایی هستند که اقتصادشان پویا است اما در عین حال با هم در رقابت هستند. ما باید بتوانیم بخشی از اقتصاد کشور را در اختیار مردم بگذاریم و از سرمایه‌های انسانی استفاده کنیم تا در آینده اگر کشورهایی همچون آمریکا خواستند با ما مقابله‌ای داشته باشند، توان مقابله با آن‌ها را داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره تصمیم شورای نگهبان مبنی بر رد CFT گفت: همینطور که مجلس تصویب کرد و به مصوبه مجلس احترام گذاشتیم باید به نظر شورای نگهبان هم احترام بگذاریم. اینکه مجلس تصویب کند و ما ابراز خوشحالی و خرسندی کنیم و جایی مثل شورای نگهبان رد کند، انتقاد کنیم این یک رویه منطقی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در شورای نگهبان هم فقها و هم حقوقدانان حضور دارند، تاکید کرد: باید براساس اصول قانون اساسی کشور تصمیم‌گیری شود ما جایگاه دیگری به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام داریم که نهایتا وقتی مجلس و شورای نگهبان به نتیجه نمی‌رسند لوایح و طرح‌ها به مجمع تشخیص می‌روند و مجمع هم تصمیماتی را خواهد گرفت. ما نباید از این تصمیمات چه در مجلس، چه در شورای نگهبان و چه در مجمع تشخیص مصلحت نظام گلایه‌ای داشته باشیم.

واعظ آشتیانی گفت: شورای نگهبان در این چندسالی که از عمرش می‌گذرد تصمیماتش سیاسی نبوده است. اگر ما قبول داریم که گروهی از فقها و حقوقدانان آنجا حاضر هستند در نتیجه نمی‌توانیم چنین نسبتی را به آنها بدهیم. جایگاه شورای نگهبان جایگاه صیانت و حفظ قانون اساسی است پس نمی‌توانیم بپذیریم که قانون اساسی را با بازی‌های سیاسی همراه کنیم. البته در مجلس کار سیاسی و لابی‌گری سیاسی انجام می‌شود ولی به شورای نگهبان نمی‌توانیم چنین نسبتی بدهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز