خبرگزاری کار ایران

طی سرمقاله‌ای در فارن افیرز مطرح شد؛

تببین استراتژی‌ تکراری «مقابله با ایران» از سوی وزیر خارجه آمریکا

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۱۶۰

وزیر خارجه آمریکا با انتشار سرمقاله‌ای در یکی از مجلات آمریکایی، استراتژی آمریکا علیه ایران را تببین کرد. این استراتژی مدون هیچ پیام جدیدی در بر ندارد.

به گزارش ایلنا، «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در حالی استراتژی دولت ترامپ علیه ایران را طی سرمقاله‌ای تحت عنوان «مقابله با ایران» در مجله سیاست خارجی «فارن افیرز» منتشر کرده که به نظر می‌رسد انتخاب زمان‌بندی انتشار این سرمقاله، همزمان با مساله تنش‌های ناشی از پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری سعودی‌ها در ترکیه، با هدف انحراف افکار عمومی صورت گرفته است.

پومپئو در این یادداشت با اشاره به پایان جنگ سرد و مجادلات به وجود آمده میان سیاست‌مداران و تحلیل‌گران درباره بزرگترین چالش‌های پیش‌روی آمریکا نوشت: ظهور القاعده و تهدیدهای سایبری از جمله این چالش‌ها بود؛ اما ظهور رژیم‌های غیرمشروعی که به نرم‌های بین‌المللی احترام نمی‌گذارند و به بنیان‌های آزادی و حقوق بشر پایبند نیستند و علیه امنیت مردم آمریکا و متحدانش عمل می‌کنند نیز از جمله تهدیدات است. کره شمالی و ایران در صدر این نظام‌ها هستند.

وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای پیشین این کشور علیه ایران نوشت: برجام به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران پایان نبخشید. در واقع ایران می‌دانست که دولت اوباما حفظ توافق هسته‌ای را در اولویت کار خود قرار داده است. برجام حاشیه امنی را برای ایران ایجاد کرده بود که می‌توانست زیر سایه آن حمایت از فعالیت‌های خصمانه خود را افزایش دهد. برجام پول و فرصت رشد اقتصادی را در اختیار ایران قرار داد تا بتواند از طریق آن انقلاب خود را به خارج از مرزهایش صادر کند.

وی با بیان اینکه تهدیدهای ایران و کره شمالی بعد از جنگ عراق بیشتر شد، گفت: آمریکایی‌ها نسبت به هزینه‌های نظامی که به نام حفاظت در مقابل سلاح‌های کشتار جمعی انجام شده تردید دارند. با توجه به اینکه سختی‌های عراق هنوز در اذهان زنده است و با توجه به توافق‌های پیشین با ایران و کره شمالی که ثابت کرد بی‌فایده است، متوقف کردن این‌ها به پارادایم دیپلماتیک جدیدی نیاز دارد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه شاخصه‌های سیاست خارجی ترامپ را برشمرد و نوشت: ترامپ هم در دوران وعده‌های انتخاباتی هم از زمان روی کار آمدن، در مورد نیاز جدی به توجه به منافع امنیتی آمریکا در وهله نخست شفاف عمل کرده است. او این رویکرد استراتژی دولت اوباما را که سعی می‌کرد از پشت صحنه هدایتگر باشد و سیگنال‌های غلطی را در مورد کاهش قدرت و نفوذ آمریکا مخابره کرده بود، کنار زد.

پومپئو نوشت: هدایت از پشت صحنه، کره شمالی را به بزرگترین تهدید امروز تبدیل کرد و در بهترین حال تنها تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای را به تعویق انداخت.

وی در ادامه این یادداشت مدعی شد: امروز کره شمالی و ایران اجازه ادامه فعالیت‌های بی ثبات‌کننده‌شان را ندارند. تهدید رییس‌جمهور به دفاع از منافع ملی کشور و استفاده از زور در صورت نیاز، شرایطی را برای مذاکره ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور فراهم آورد.

پومپئو مدعی شده با وجود اینکه این استراتژی به خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی منجر نشده اما رویکرد رییس‌جمهور فرصت را برای حل و فصل صلح‌آمیز یکی از معضلات حیاتی امنیت ملی که مدت مدیدی سیاست‌گذاران را آزرده کرده بود، فراهم کرده است.

وی در ادامه مدعی شد: ترامپ کمپین «حداکثر فشار» را برای قطع عواید ایران و نیروهای مسلح ایران در پیش گرفت.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شده ترامپ خواستار یک جنگ طولانی دیگر در خاورمیانه  نیست. او به روشنی درباره نتایج وحشتناک حمله سال 2003 به عراق و 2011 به لیبی صحبت کرده است. کارشناسان ممکن است از ترس در مورد این ایده که دولت قرار است آمریکا را به سمت یک جنگ دیگر ببرد رعب و وحشت ایجاد کنند اما روشن است که آمریکایی‌ها رییس‌جمهوری دارند که در عین حال که از استفاده از ابزار نظامی نمی‌ترسد خواستار استفاده از آن نیست.

پومپئو شاخصه دیگر دیپلماسی ترامپ را تمایل او به مذاکره با دشمنان قسم خورده آمریکا خواند و مدعی شد: همان‌طور که رییس‌جمهور در ماه جولای گفت دیپلماسی و ارتباط بر درگیری و دشمنی ارجحیت دارد. او با مذاکره با کره شمالی تنش‌هایی را که روزانه در حال افزایش بود را تقلیل بخشید.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به خروج ترامپ از برجام نوشت: ترامپ خواستار عقد توافق با رقبای آمریکاست اما آماده است که هر زمانی که مذاکرات از منافع آمریکا فاصله گرفت، این مذاکرات را ترک کند. این کاملا با رویکرد اوباما در برجام در تناقض است. توافقی که به هر قیمتی به دست آمده بود.

وی مدعی شده توافق آتی با کره شمالی باید به معنای خلع سلاح کامل شبه جزیره کره بر اساس توافق با کیم جونگ اون باشد. توافق نهایی شده به این معناست که هیچ احتمالی برای اینکه کره شمالی بار دیگر به سلاح کشتار جمعی و برنامه موشک بالستیک برگردد وجود نداشته باشد. چیزی که برجام در مورد ایران تامین نکرده بود. نظارت کامل یعنی اینکه استانداردهای نظارتی قوی‌تری نسبت به برجام مورد نیاز است که ضعف برجام در مورد عدم نظارت بر تاسیسات نظامی ایران را نداشته باشد.

وی مدعی شده از بندهای «نهایی شده» و «نظارت کامل» در توافقی که قرار است با کره شمالی به امضا برسد نمی‌توان گذشت و این بندها غیرقابل مصالحه است.

پومپئو سه رویکرد تضمین امنیت ملی مردم آمریکا، عدم استفاده غیرضروری از نیروهای نظامی و علاقه به مذاکره با دشمنان را به عنوان شاخص‌های سیاست خارجی دولت برشمرد و گفت: این سه شاخص چارچوب جدیدی را برای مقابل را رژیم‌های غیرمشروع ایجاد کرده است. امروز هیچ رژیمی به اندازه ایران غیرقانونی نیست.

وی به اظهارات علی اکبر صالحی در مورد احتمال از سر گیری برنامه هسته‌ای اشاره کرد و گفت: این اظهارات نشان داد برجام جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نگرفته و برنامه هسته‌ای ایران را به تعویق هم نیانداخته است. ایران به تامین مالی حماس، حزب الله و استخدام افغان‌ها، عراقی‌ها و پاکستانی‌ها برای مبارزه در سوریه ادامه می‌دهد.

پمپئو به دستگیری یکی از دیپلمات‌های ایرانی در نمایندگی وین به اتهام دست داشتن در سوءقصد در همایش منافقین در پاریس اشاره کرد و گفت: دیپلملات ایرانی به دنبال توزیع مواد منفجره به تروریست‌هایی بود که قصد بمب‌گذاری در نشست سیاسی در پاریس را داشتند. این اتفاق زمانی افتاد که سران ایران سعی داشتند اروپا را قانع کنند که در توافق هسته‌ای بماند. در همین حال در قلب قاره اروپا مشغول عملیات  بودند.

وی به کمپین فشار اقتصادی علیه ایران هم اشاره کرد و گفت: هدف از این تحریم‌های خصمانه مجبور کردن ایران به انتخاب است؛ بین توقف یا مقاومت در سیاست‌هایش باید یکی را انتخاب کند. تصمیم ایران برای ادامه فعالیت‌های مخربش نتایج اقتصادی مخربی داشته که با سو مدریت مقاماتی که به دنبال منافع خودشان هستند تشدید شده است.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شده سرمایه‌گذاران خارجی نمی‌دانند در حال تسهیل یک تجارتند یا تامین مالی تروریسم، ارزش ریال در سال گذشته سقوط کرده است. یک سوم جوانان ایرانی بیکارند. کمبود سوخت و آب در ایران یک امر مرسوم است.

وی در ادامه این اظهارات بی اساس مدعی شد: برخی مسئولان ایران در فساد و رکود مافیا تشکیل داده‌اند. دو سال پیش ایرانی ها به حق از افشای وجود حساب‌های بانکی پر پول به نام مقامات ارشد دولتی عصبانی شدند. امروز معترضان می‌گویند شما ما را غارت کردید.

پمپئو با تکرار گزافه‌گویی‌های خود مدعی شد: مقامات ایران در حالی که شب و روز شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر می‌دهند، نمی‌توانند نفاقشان را پنهان کنند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در دانشگاه سن فرانسیسکو تحصیل کرده و علی اکبر ولایتی در دانشگاه جان هاپکینز. این پدیده مشابه همان پدیده‌ای است که در شوروی رخ داده بود. مقامات شوروی در حالی از مردم می‌خواستند به دامان کمونیسم پناه ببرند که خودشان به طور محرمانه مشغول قاچاق شلوار جین و آلبوم‌های بیتلز بودند.

پومپئو مدعی شده مسئولان ایران باید نتایج دردناک خشونت و فساد را درک کنند. به همین دلیل است که دولت ترامپ تحریم‌هایی که را که در اثر برجام تعلیق شده بود بار دیگر اعمال کرد. ما می‌خواهیم واردات جهانی نفت ایران را به صفر نزدیک کنیم.  

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به همکاری‌های امارات با آمریکا نوشت: ما برای توقف تامین مالی تروریسم توسط ایران با امارات همکاری می‌کنیم تا یکی از شبکه‌های انتقال ارز را که میلیون‌ها دلار پول به ایران می‌رساند را مختل کنیم.

وی در ادامه فشار اقتصادی و بازدارندگی را بخشی از استراتژی مقابله با ایران خواند و نوشت: ترامپ معتقد است که این اقدامات ایران را از بازگشت به برنامه هسته‌ای و ادامه فعالیت‌هایش باز خواهد داشت. این دولت به روشنی گفته قلدری برای آمریکا را تحمل نخواهد کرد و اگر امنیت آمریکا تهدید شود ضربه سختی وارد خواهد کرد. کیم جونگ اون این فشار را حس کرد و بدون این احساس فشار هرگز پای میز مذاکره نمی‌آمد.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شده آمریکا به دنبال جنگ نیست اما به روشنی اظهار کرده که تشدید تنشها به ضرر ایران است. ایران نمی‌تواند با آمریکا در قدرت نظامی رقابت کند و ما از اینکه این را به سران ایران بفهمانیم ترسی نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز