خبرگزاری کار ایران

اویل پرایس نوشت؛

دو راهی «سوییس خاورمیانه» بین ایران و آمریکا

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۲۴۵

اویل پرایس با اشاره به مذاکرات طولانی ایران و عمان در سالهای اخیر برای احداث این خط لوله نوشت: سال گذشته در نهایت چراغ سبز این پروژه روشن شد و کمیته مشترکی در ماه جولای به منظور نهایی کردن توافق تشکیل شد. اما همزمان عمان در دوراهی بین ایران و آمریکا گیر کرده است.

به گزارش ایلنا، «اویل‌پرایس» عمان را کشوری خواند که علیرغم افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران، روابطش را با این کشور تقویت کرده است.

در این گزارش با اشاره به عنوان «سوییس خاورمیانه» که به عمان اطلاق می‌شود، گفته شد: عمان به دلیل نقشی که در دیپلماسی صلح دارد و به دلیل میانجی‌گری‌ها و بی‌طرفی‌هایش به این نام معروف شده است. مسقط همواره تلاش کرده روابط خوبی با ایران و آمریکا داشته باشد.

این رسانه افزود: این اولین بار در سال‌های اخیر است که سیاست بی طرفی عمان به لطف افزایش فشارها بر ایران از سوی آمریکا و عربستان و امارات به چالش کشیده شده است. در میان این چالش، خط لوله پیشنهادی گاز میان ایران و عمان هم مساله ساز شده است.

اویل پرایس با اشاره به مذاکرات طولانی ایران و عمان در سال‌های اخیر برای احداث این خط لوله نوشت: سال گذشته در نهایت چراغ سبز این پروژه روشن شد و کمیته مشترکی در ماه جولای به منظور نهایی کردن توافق تشکیل شد. برآورد اولیه حاکی از هزینه ۱.۲ میلیارد دلاری برای این پروژه است و روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از بندر کوه مبارک ایران به بندر سوهار عمان انتقال داده خواهد شد.

این رسانه همچنین نوشت: انتظار می‌رود ایران تعداد خط لوله‌های گاز خود را در سراسر خاورمیانه در سال‌های پیش رو افزایش دهد. اما به زودی این سیاست با تحریم‌های سنگین ترامپ علیه ایران به چالش کشیده خواهد شد. دولت ترامپ از ماه نوامبر تحریم‌های نفتی خود علیه ایران را از سر خواهد گرفت.

اویل پرایس در ادامه نوشت: عمان در حال حاضر در دوراهی مانده است. این کشور نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها نمی‌خواهد مجبور به انتخاب میان دو قدرت یعنی ایران و آمریکا باشد. اگر آمریکا بنا به وعده‌ای که داده تحریم‌های خود علیه  تهران را ماه آینده از سر بگیرد مشکلات بزرگی برای خط لوله گاز میان ایران و عمان به وجود خواهد آمد.

با وجود وضعیت نابسامان سیاسی و تردیدهای اقتصادی، عمان به طور علنی از تمایل خود برای پیش برد این پروژه دفاع کرده است اما این واقعیت را که بن بست‌های زیادی بر سر راه این پروژه وجود دارد را رد نکرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز