خبرگزاری کار ایران

ذوالفقاری:

اگر تلاش‌های ایران نبود دولت عراق در بحث اربعین زیر بار تعامل با زائران افغانی نمی‌رفت

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۶۸۷

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در حاشیه اجلاس اکسکام با سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرت و عودت کنندگان افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در حاشیه اجلاس اکسکام با سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرت و عودت کنندگان افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

ذواالفقاری در این دیدار با بیان آخرین اطلاعات مربوط به تعداد دانش آموزان افغانستانی پناهنده در مدارس ایران، گفت: در سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۰۲هزار نفر دانش آموز افغانستانی درایران حضور داشتند که در سال ۲۰۱۸ به حدود ۱۲۰ هزار نفر رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد: درصدد ارتقاء ساختار اداره کل امور اتباع به سازمان ملی مهاجرت هستیم که موضوع نیز در دولت مطرح و تا دوماه آینده به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور به اقدامات ایران درخصوص تسهیل در صدور روادید اشاره و ادامه داد: به منظور بازگشت افغانستانی‌ها به کشور خود، دولت از هیچ تلاشی فروگذار نیست که اهم اقدامات ایران در این زمینه در سخنرانی مجمع عمومی اکسکام ارائه شد.

ذوالفقاری در ادامه به برنامه ریزی ایران در پروسه قانونمند کردن حضور پناهنده در کشور در زمینه اخذ روادید همچون حذف وثیقه بعنوان تضمین بازگشت در زمان صدور ویزا، حذف شرط مسافرت هوایی در اخذ ویزا، تمدید مدت اقامت از سه ماه به ۹ ماه و ایجاد ظرفیت صدور ویزا به تعداد ۵۵۰هزار عدد در خصوص افراد جویای کار طی بازه زمانی یک ساله نیز اشاره کرد.

وی تصریح کرد: تضمین عملی لازمه پیشبرد اهداف است، در نتیجه به منظور تغییر از حالت گفتگوی صرف به حالت اجرا باید به ما قول همکاری عملی دهید. از این رو چندین بار با هدف اخذ قول عملی از آمادگی طرف ایرانی جهت صورتجلسه کردن قول طرف افغانی در قالب امضای دو طرفه سند صورتجلسه را خواستار شدند که طرف افغانی در نهایت به نحوی از تهیه و امضای صورتجلسه شانه خالی کرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در ادامه به طرف افغانی یادآوری کرد: اگر تلاش های ایران نبود دولت عراق در بحث اربعین زیر بار تعامل با زائرین افغانی نمی رفت و در طول جلسه بارها از کمک و همکاری ایران جهت صدور روادید در راستای طرح بازگشت افغانها و مساله خروج مهاجرت سخن به میان آورد و صرفا خواستار همکاری و عملگرایی طرف افغان شد.

ذوالفقاری از عدم پیگیری مستمر سفیر افغانستان در ایران نیز گلایه و این موضوع را نشانه عدم وجود عزم راسخ در طرف افغانی دانست.

وی از آمادگی کامل ایران برای بررسی تمامی جزئیات طرح صدور روادید طی جلسات مورد نیاز با طرف افغانی خبر داد و در ادامه و پس از پافشاری در گرفتن تاریخ مشخص مبنی بر اقدام عملی طرف افغانی در خصوص موضوع روادید در نهایت طرف مقابل بصورت تلویحی اعلام کرد تا قبل از آغاز فصل زمستان رسما به همکاری عملی با ایران خواهند پرداخت.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضمن تاکید بر مسئله افزایش کنترل مرز پاکستان از سوی دولت افغانستان، به نقاط اختلاف مرزی در محدوده دوغارون نیز اشاره کرد و گفت: این اختلاف جز با تشکیل جلسات دوجانبه با حضور کارشناسان دو طرف برطرف نخواهد شد.

ذوالفقاری در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به منظور قانونمند کردن ورود و خروج اتباع افغانستانی به کشور به تمامی تعهدات خویش در خصوص صدور روادید به طور عملی پایبند بوده حال آنکه طرف افغانستانی همچنان در حد حرف به این موضوع بسنده کرده است.

در ادامه این دیدار بلخی وزیر مهاجرت و عودت کنندگان افغانستان از خدمات جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه میزبانی طولانی مدت از پناهندگان افغانی قدردانی کرد و با اشاره به تغییرات ایجاد شده در ساختار اجرایی پاکستان و محول کردن مسئولیت مهاجرت به وزارت کشور پس از انتخابات اخیر، گفت: ما آماده ایم نیرو جهت کمک بفرستیم و هزینه اسکان آنان را نیز تامین کنیم.

وی گفت: طی هفته های گذشته کمیته انجام این همکاری در افغانستان فعال شده است. از محل اعتبارات بانک جهانی و وزارت امور خارجه جهت تامین هزینه این افراد استفاده خواهد شد.

وزیر مهاجرت افغانستان در ادامه اظهار داشت: طرح ثبت روادید به منظور خروج مراجعت در برخی استانها و یا دفاتر کفالت به کندی پیش می رود که ذوالفقاری با تکذیب این موضوع به طرف افغانی گوشزد کرد که اطلاعات نادرست از منابع غیر قابل اعتماد راهکار مناسبی برای تجزیه و تحلیل نیست.

گفتنی است در این دیدار مقرر شد در بخش صدور ویزا که در به دنبال توافق دو طرف صورت گرفت و ایران تضمین صدور ۵۵۰هزار ویزا در یکسال را داد، طرف افغانی همانند مدل پاکستان تیمی را جهت تسهیل این فرایند صدور به ایران بفرستند. در مدل پاکستان ۱۰۰ نفر نیروی افغانی به پاکستان فرستاده می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز