خبرگزاری کار ایران

غریب آبادی در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی:

تنها راه صلح در خاورمیانه پیوستن اسرائیل به معاهده عدم اشاعه است

asdasd
کد خبر : ۶۷۰۰۳۲

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تنها راه حفظ صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه، فشار مداوم بر رژیم اسرائیل برای پیوستن به معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای است.

به گزارش ایلنا، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در جلسه کنفرانس عمومی که به موضوع «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته ای» اختصاص داشت، خلع سلاح هسته‌ای را به عنوان یکی از اهداف اساسی معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای عنوان کرد که علیرغم اینکه همچنان جزو بالاترین اولویت جامعه جهانی است، متأسفانه در طول ۵۰ سال گذشته شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نبوده است.

سفیر کشورمان با اشاره به اقدامات بی سرانجام بعمل آمده در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته اعم از قطعنامه‌های اجماعی پی در پی مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۰ تاکنون برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته ای، ابراز داشت که عوامل بروز شکست در گذشته شامل فقدان اراده لازم برای اجرای تصمیمات بین المللی مایه نگرانی است.

غریب آبادی تأکید کرد که تلاش برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای نباید به عنوان جایگزینی برای اقدامات عدم اشاعه‌ای و پادمانی، یا امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای در جهان مطرح گردد؛ با این وجود، ایجاد چنین منطقه‌ای در خاورمیانه، که فعالیت‌های هسته‌ای گستاخانه و لجام گسیخته رژیم اسرائیل منطقه و ورای منطقه را تهدید می‌کند، ضروری است.

نماینده دائم کشورمان با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کلیه معاهدات مربوط به منع سلاح‌های کشتار جمعی، بر اعتقاد راسخ کشورمان به پایبندی جهانشمول بر معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و اعمال فراگیر و جهانی پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی، به ویژه در منطقه خاورمیانه، به عنوان تضمینی مؤثر برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای تأکید کرد.

در این راستا، غریب آبادی ابراز امیدواری کرد که پیوستن فلسطین به عنوان یک عضو معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و گام‌های اولیه برداشته شده برای رسیدن به توافقی با آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با پادمان جامع، توافقنامه پادمان جامع در سراسر سرزمین‌های اشغالی تسری و اعمال شود.

وی با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این رابطه ابراز داشت مایه تأسف عمیق است که صرفاً به دلیل گروگانگیری رژیم اسرائیل از این موضوع در قبال نگرانی‌های امنیتی غیرمشروعش، مدیرکل آژانس نیز نتوانست پادمان جامع آژانس را بر همه فعالیت‌های هسته‌ای منطقه اعمال کند.

غریب آبادی بازی سیاسی شورای امنیت سازمان ملل متحد در طول چندین دهه نسبت به رسیدگی به برنامه سلاح هسته‌ای مستند رژیم اسرائیل را موجب جسور شدن این رژیم در پذیرش ضمنی در اختیار داشتن سلاح‌های هسته‌ای و حتی تهدید کردن همسایگانش به استفاده از چنین سلاح‌هایی دانست.

غریب آبادی حمایت کورکورانه قدرت‌های بزرگ از این رژیم در موارد متعدد را به عنوان یکی از موانع مهم و کلیدی در این مسیر مورد تأکید قرار داد و افزود: حفظ وضعیت موجود دیگر نمی‌تواند به عنوان گزینه‌ای مورد پسند جامعه جهانی واقع شود، بر همین اساس، ضروری است که چنین حمایت‌هایی قطع شود.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین تصریح کرد: تنها راه حفظ صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه، اجتناب از گنده‌گویی، عملگرایانه فکر کردن و فشار مداوم بر رژیم اسرائیل برای پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تحت پادمان قرار دادن فوری و بدون‌شرط همه فعالیت‌ها و تأسیسات هسته ای‌اش تحت پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یک عضو غیرهسته‌ای است.

گفتنی است؛ در سه روز اول شصت و دومین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در وین در حال برگزاری است، اکثر کشورهای عضو آژانس ضمن استقبال از همکاری ایران با آژانس بین المللی اتمی، خواستار حفظ و اجرای برجام شدند و از خروج یکجانبه آمریکا از برجام ابراز تاسف نمودند. تنها آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی در این دو روز ضمن اظهاراتی بی ارتباط با موضوعات این اجلاس، یکبار دیگر مخالفت خود با برجام را علنی کرده و جمهوری اسلامی ایران را متهم به اقدامات بی ثبات ساز در منطقه کردند.

سیاست هسته‌ای آمریکا خطری بزرگ برای آینده معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است نماینده کشورمان با استفاده از حق پاسخگویی ضمن اشاره به نقض آشکار کلیه هنجارهای بین المللی توسط آمریکا، اظهارات ترامپ و وزیر انرژی آمریکا را نقض آشکار تعهدات این کشور دانسته و این رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا را گواهی بر غیرقابل اعتماد بودن این کشور در هر توافقی دانسته و بر ضرورت مقابله جامعه جهانی با رفتارها و اقدامات یکجانبه آمریکا تاکید کرد.

نماینده کشورمان سیاست هسته‌ای آمریکا را خطری بزرگ برای آینده معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و هدف خلع سلاح هسته‌ای دانست و خواستار مقابله با آن شد. همچنین در پاسخ به اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی و نماینده امارات، نماینده کشورمان ضمن اشاره به میلیاردها دلار هزینه این کشورها برای گسترش تروریسم و افراط گرایی در منطقه و جهان، اظهارت این کشورها علیه ایران را تلاشی بی ثمر برای انحراف افکار جامعه بین المللی از جنایاتی دانست که در نقض کلیه قواعد بشردوستانه در یمن مرتکب می‌شوند.

نماینده کشورمان تاکید کرد که عربستان سعودی و امارات، باید پاسخگوی این جنایات در برابر جامعه بین المللی باشند. وی ادعاهای رژیم اسرائیل را نیز تلاش برای منحرف کردن این نشست از سابقه سیاه این رژیم در عدم پایبندی به تمام هنجارها و استانداردهای بین المللی در حوزه رژیم عدم اشاعه خواند. این رژیم که به توسعه زرادخانه هسته‌ای پرداخته، عضو هیچیک از معاهدات خلع سلاحی و کنترل تسلیحات نیست و فعالیت‌های هسته‌ای خود را نیز تحت پادمان آژانس قرار نداده است و اکنون بی شرمانه از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورهای عضو معاهده عدم اشاعه انتقاد می‌کند.

غریب آبادی افزود: چندین دهه است که رژیم اسراییل ادعاهای بی اساس خود را در این نشست‌ها علیه ایران مطرح می‌کند تا کار حرفه‌ای کنفرانس را با اختلال مواجه نماید و حتی اکنون که مدیرکل آژانس برای دوازدهمین بار بر پایبندی ایران به تعهداتش تصریح می‌کند، باز هم این رژیم که سلاح هسته‌ای نیز دارد، به خود اجازه می‌دهد به دروغگویی هایش ادامه دهد و حتی از آژانس نیز بخاطر این تاییدیه‌ها انتقاد نماید.

لازم به ذکر است که در این نشست، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی گزارشی پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام را تایید کرد و اظهار داشت که آژانس قادر است بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت کند.

موضع آمریکا، عربستان سعودی، امارات و رژیم اسراییل در این نشست کاملا در انزوا قرار داشته و اکثر کشورهای جهان، از جمله اعضای اتحادیه اروپا، چین و روسیه ضمن اعلام پایبندی ایران به تعهداتش، حمایت خود را از برجام و ضرورت انتفاع ایران از منافع اقتصادی برجام به عنوان بخشی اساسی از این توافق را اعلام کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز