خبرگزاری کار ایران

رضا نصری در گفت‌وگو با ایلنا:/تکرار/

بیم عقلای کاخ سفید از تبدیل شدن نشست شورای امنیت به جلسه مواخذه واشنگتن/ صحبت‌های ظریف بر فضای انتخاباتی داخل آمریکا تاثیر می‌گذارد

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۰۷۴

عضو موسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو تاکید کرد: ظریف می‌تواند با حضور و سخنرانی در جلسه شورای امنیت - با توجه به نزاعی که بین مقامات دولت سابق و دولت فعلی آمریکا درافتاده - بر فضای انتخاباتی داخل این کشور هم تاثیرگذار باشد.

رضا نصری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص تشکیل جلسه شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ گفت: این جلسه برگزار خواهد شد، اما هنوز مشخص نیست موضوع آن مشخصاً «ایران» باشد یا اینکه قصد دارند موضوع را به یک بحث کُلی‌تر - احتمالاً بحث «عدم اشاعه» - بسط دهند.

بیم عقلای کاخ سفید از تبدیل شدن نشست شورای امنیت به جلسه مواخذه

وی ادامه داد: احتمال دارد عقلای کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا از اینکه جلسه به جلسه مؤاخذه ایالات متحده تبدیل شود، بیم داشته باشند و بخواهند با تصحیح موضوع این امکان را به خود بدهند که از نظر آئین‌نامه‌ای از حضور ایران ممانعت کنند؛ چراکه طبق قوانین، دولت‌های غیر عضو شورای امینت در صورتی می‌توانند در جلسات شورا شرکت کنند که خود موضوع بحث یا ذی‌نفع باشند.

رسانه‌های معاند عدم حضور ایران را به «فرار ایران از پاسخگویی» تفسیر می‌کنند

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که در صورت برگزاری نشست شورای امنیت با موضوع ایران، آیا جمهوری اسلامی باید در این جلسه حاضر شود؟ اظهار داشت: معتقدم عدم حضور در جلسه یک حرکت نمادین خواهد بود که تفسیر آن برعهده ایران نخواهد ماند. رسانه‌های معاند می‌توانند به راحتی عدم حضور ایران را به «فرار ایران از پاسخگویی»، «انزجار ایران از دیپلماسی» یا «ترس ایران از ترامپ» تفسیر کنند بی آنکه ایران کوچک‌ترین نقشی در شکل‌گیری پیام آنها داشته باشد.

توجه افکارعمومی به جلسه شورای امنیت کمتر از توجه به اولین بازی ایران و آمریکا در جام جهانی نیست

نصری با بیان اینکه نماینده ایران با حضور در جلسه،‌ می‌تواند مشروعیت آن را در سخنرانی خود زیر سوال ببرد و در عین حال از فرصت پیش آمده برای کسب امتیازات دیپلماتیک به بهترین شکل استفاده کند، تصریح کرد: معتقدم از آنجا که یک نماینده از ایران با رئیس‌جمهور آمریکا پس از چهل سال رو در رو در شورای امنیت می‌نشینند، این جلسه از توجه رسانه‌ای قابل ملاحظه‌ای برخوردار خواهد بود و حیف است این فرصت به خاطر یک اقدام نمادین از دست برود. توجه افکارعمومی به این جلسه از توجه آن به اولین بازی ایران و آمریکا در جام جهانی کمتر نخواهد بود! 

ظریف بهترین گزینه برای شرکت ایران در نشست شورای امنیت است

وی در پاسخ به این سوال که در صورت حضور احتمالی ایران در این نشست، سطح شرکت باید در چه اندازه‌ای باشد؟ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این جلسه یک اتفاق رسانه‌ای خواهد بود، معتقدم کیفیت حضور، شیوهٔ ارائه متن و کیفیت برقراری ارتباط با افکارعمومی باید در اولویت ایران باشد. در نتیجه، شخص محمدجواد ظریف - با توجه به تسلطی که به زبان انگلیسی دارد، استعدادی که در مواجهه با رسانه‌ها دارد و با توجه به تجربه‌ای که در حضور در چنین نشست‌هایی دارد - بهترین‌ گزینه‌ است.

صحبت‌های ظریف می‌تواند بر فضای انتخاباتی داخل امریکا تاثیرگذاری باشد

این کارشناس ارشد مسائل امریکا ادامه داد: ضمن اینکه جایگاه حقوقی ظریف - به عنوان وزیر امور خارجه - آنقدر مهم است که حضور او نیز از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار باشد. او حتی می‌تواند - با توجه به نزاعی که بین مقامات دولت سابق و دولت فعلی آمریکا درافتاده -  بر فضای انتخاباتی داخل این کشور هم  تاثیرگذار باشد.  علاوه بر این، اگر به غیر از آمریکا سایر نمایندگی‌ها در سطح وزیر حاضر شوند، ضرورتی ندارد ایران در سطح رئیس‌جمهور در جلسه حضور پیدا کند. 

ایران با زبانی منطقی و حقوقی اقدامات آمریکا را زیر سوال ببرد

نصری در پاسخ به این سوال که در صورت شرکت ایران در نشست شورای امنیت در سطح رئیس‌جمهور یا وزیر امور خارجه، سخنان باید بر چه محورهای تنظیم شود؟ ابراز داشت: ایران باید با یک زبان منطقی و حقوقی اقدامات آمریکا را زیر سوال ببرد، پیشنهادات خود را مطرح کند و هم از نظر فُرم و هم از نظر محتوا به افکارعمومی جهان نشان دهد میان ایران و آمریکا، کدام کشور مواضع واقع‌بینانه‌تر، منطقی‌تر و قانونی‌تری دارد. در واقع، این نشست می‌تواند برای کشورهایی که هم‌اکنون در حال مذاکره با ایران هستند یک «سرمایه سیاسی» ایجاد کند تا با اقتدار و اعتماد‌به‌نفس بیشتری با ایران همکاری کنند. 

امریکا نمی‌تواند به‌‌‌‌راحتی از حقیقت نقض برجام فرار کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا در نشست احتمالی شورای امنیت شاهد تداوم مخالفت اعضا با امریکا خواهیم بود یا رویکرد وحشت‌افکنی کاخ سفید و حضور ترامپ در جلسه می‌تواند موجب تغییر رویکرد آنها شود؟ بیان کرد: معتقدم آمریکا نمی‌تواند از این پس به‌‌‌‌راحتی از حقیقت نقض برجام فرار کند. مادام که آمریکا در موقعیت نقض برجام قرار دارد، هر حضورش در محافل بین‌المللی - به ویژه در رابطه با ایران - او را به صورت خودکار در جایگاه متهم می‌نشاند.

امریکا با برگزاری نشست شورای امنیت با موضوع ایران مرتکب ریسک شده است

این حقوقدان بین‌المللی با تاکید بر اینکه هیچ سیاستمدار یا دولتی نمی‌تواند از رابطه ایران و آمریکا یا گلایه‌های فی‌مابین صحبت کند بدون اینکه مجبور شود به موضوع بدعهدی و نقض برجام توسط آمریکا نیز گریزی بزند، یادآور شد: معتقدم آمریکا با برگزاری این نشست - مانند هر نشستی که با موضوع ایران برگزار کرده، از جمله نشست‌‌های موشکی بعد از برجام یا نشست‌ اضطراری دی‌ماه گذاشته - مرتکب یک ریسک دیگر شده است!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز