خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در نشست خبری مطرح کرد؛

جزئیات قانون منع بکارگیری بازنشستگان/ امکان نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراها منتفی است/ رد طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۵۶۸

عضو شورای نگهبان در تشریح نحوه ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان تاکید کرد: این مصوبه از سوی رییس مجلس به رییس‌جمهور ارسال و رییس‌جمهور باید آن را ابلاغ کند. این مصوبه سه دسته محدودیت دارد که شامل نمایندگان، وزرا، معاون رییس‌جمهور و ... و همچنین ایثارگران، جانبازان و فرزندان شهدا می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: طرح منع بکارگیری بازنشستگان طرح خوبی در اصلاح نظام اداری کشور است، پیش از این یکی دو بند موجب ابهام شده بود که اعضا آن را برای رفع ابهام به مجلس اعاده کردند و مجلس نیز پس از اصلاح برای ما ارسال کرد.

وی افزود: در موارد مبهم، معلوم نبود اختیارات فرمانده کل قوا درخصوص دستگاه متبوع چه بود و اجازات خاصه را پیش‌بینی کرده بود که پس از رفع ابهام، پنج‌‌‌‌شنبه عدم مغایرت این مصوبه با شرع و قانون را اعلام کردیم.

این عضو شورای نگهبان در تشریح نحوه ابلاغ اظهار داشت: مصوبه از سوی رییس مجلس به رییس‌جمهور ارسال و رییس‌جمهور باید آن را ابلاغ کند. این مصوبه سه دسته محدودیت دارد که شامل نمایندگان، وزرا، معاون رییس‌جمهور و... و همچنین ایثارگران، جانبازان و فرزندان شهدا می‌شود.

کدخدایی درباره لایحه مبارزه با پولشویی تصریح کرد: این لایحه در نوبت اول بخاطر عدم لحاظ شدن نظرات قوه قضاییه به مجلس ارسال شد. بعد مجلس این مورد را لحاظ کرد و اسنادی را ارسال کرد که نشان از تایید لایحه و لحاظ شدن نظرات دستگاه قضا از سوی رییس قوه قضاییه بود. پس از این مساله این لایحه در دستور قرار گرفت که در چهار بند به آن ایراد گرفته شده است.

وی از رد طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد و خاطرنشان کرد: طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و شورای نگهبان دو ایراد را به این مصوبه گرفت؛ اینکه در صدر ماده واحده اطلاق قوانین و مقررات مربوط به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مواردی که خلاف موازین شرع باشند، نظیر قوانین و مقررات قبل از انقلاب اشکال دارد. 

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: دومین ایراد شورای نگهبان به این طرح این بود که ذیل ماده واحده که بار مالی ناشی از تغییر عنوان را از محل صرفه‌جویی تأمین کرده است، با توجه به نظریه تفسیری شورای نگهبان مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

کدخدایی با بیان اینکه طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت، ابراز داشت: این طرح  با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی اضافه کرد: همچنین طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس نیز به تأیید شورای نگهبان رسید و طرح دائمی شدن قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون صدور چک بیان کرد: طرح اصلاح قانون صدور چک نیز با سه ایراد شورای نگهبان مواجه شد و برای اصلاح مجدداً به مجلس شورای اسلامی شد. 

خبرنگاری مدعی شد که یک جریان سیاسی به شورای نگهبان حمله می‌کند و گفت یک نماینده سیاسی در نطق پیش از دستور به نظارت استصوابی حمله کرد که کدخدایی پاسخ داد: شورای نگهبان از نقد و انتقاد و نصحیت به خیر نه ضرر کرده و نه ناراحت است و استقبال هم می‌کنیم ولی این انتطار وجود دارد که در این نقد و انتقادات، نظرات صحیح و دقیق باشد ولی شورای نگهبان شرایط حداقلی را مدنظر می‌گیرد و ملاکی برای احراز شایستگی افراد ندارد و اگر کسی فکر می‌کند شایسته نیست، کناره‌گیری کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در طرح منع بکارگیری بازنشستگی برای جانبازان و آزادگان استثنا قائل شده است که همین مساله می‌تواند موجب تخلفاتی شود و در این باره شاهدیم برخی پس از مدتی خود را جانباز بالای ۵۰ درصد اعلام کرده‌اند. فکر نمی‌کنید این استثنا زمینه برخی تخلفات را ایجاد می‌کند، یادآور شد: نسبت به هر قانونی ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد. اینکه در اجرا عین قانون عمل می‌شود و انحرافی صورت نمی‌گیرد سوالاتی است که در بحث‌های حقوقی و حقوق اداری هم مطرح است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در این قانون هم ممکن است این سوالات و مباحث مطرح شود. راهکار این است که قانون شفاف تدوین شود و در مقام اجرا بدون تبعیض اعمال شود.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه قانون عام موخر قانون خاص مقدم را نسخ نمی‌کند مگر ذکر آن در قانون مقدم. در طرح بکارگیری بازنشستگان بحثی از شهرداران نشده است. آیا طرح بکارگیری بازنشستگان شامل شهرداران هم می‌شود؟ گفت: من درباره مصادیق ورود نمی‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که طرح بکارگیری بازنسشتگان شامل چه افرادی می‌شود زیرا کسانی هستند که روند بازنشستگی‌شان تکمیل نشده است؟ اظهار داشت: این قانون شامل افراد بازنشسته‌ای می‌شود که بکار اعاده شده‌اند. کسی که در معرض بازنشستگی باشد ولو از سن بازنشستگی هم رد شده باشد ولی هنوز بازنشسته نشده و پرونده‌اش به صندوق بازنشستگی نرفته و قطع ارتباط اداری نشده را شامل نمی‌شود.

این عضو شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که طرح بکارگیری بازنشستگان شامل صداوسیما هم می شود؟ تصریح کرد: من درباره مصادیق ورود نمی کنم و به تشخیص دستگاه اجرایی ارتباط دارد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که بسیاری عامل مفاسد شورای شهر بابل را به‌خاطر عدم بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان می‌دانند. آیا ممکن است شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها برعهده گیرد؟ خاطرنشان کرد: شورای نگهبان نسبت به شوراها نه ادعا دارد و نه امکانات برای آن دارد پس امکان نظارت بر انتخابات شوراها منتفی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز