خبرگزاری کار ایران

عرب‌نیوز به نقل از یک مقام دولت هند؛

آزادی کامل هند برای اجرای عملیات در بندر چابهار/ دلیلی وجود ندارد که پاکستان نسبت به چابهار حساس شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۱۱۰

یک مقام در وزارت راه و ترابری هند به عرب نیوز گفت که با توافق چابهار، آزادی کامل برای اجرای عملیات به طور مستقل را در این بندر به هندی‌ها واگذار خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از «عرب نیوز»، روز پنجشنبه «عباس آخوندی» وزیر راه ایران اعلام کرد کنترل بندر چابهار در ایران از ماه آینده و در پی توافقی که با هند صورت گرفته است، به آنها داده خواهد شد.

یک مقام در وزارت راه و ترابری هند به این رسانه عربی گفت: «توافقی که وزارت‌خانه هند با دولت ایران امضا کرده، آزادی کامل برای اجرای عملیات به طور مستقل را در این بندر به هندی‌ها واگذار خواهد کرد.»

این مقام هندی که نامش برده نشده گفت: این بندر اهمیت زیادی برای هند و دسترسی این کشور به افغانستان و آسیای میانه دارد.

«پرانی کوتستین» رییس برنامه ژئواستراتژیک در موسسه «تاکشاشیلا» هند در خصوص این توافق به «عرب‌نیوز» گفت: ایران مجبور است به شرکای خود امتیاز بدهد؛ چرا که تحت تحریم‌های آمریکاست. این بندر برای رسیدن هند به اهداف ترابری و ترانزیتی و همچنین برای توافق شراکت استراتژیک هند با افغانستان بسیار حیاتی است.

وی گفت: رویکرد عمل‌گرایی دیپلماتیک برای قانع کردن آمریکا جهت پذیرش نقش وسیع‌تر در افغانستان توسط هند مورد نیاز است. آمریکا نباید چابهار را مسدود کند. ما بارها درباره اینکه چابهار در افغانستان نقش «گیم چنجر» را بازی خواهد کرد صحبت کرده‌ایم.

کوتستین گفت: بندر چابهار نباید رقیب بند گوادار در پاکستان در نظر گرفته شود. حتی چین هم از پروژه چابهار استقبال کرده و ایران از پاکستان و چین برای پیوستن به این توافق دعوت به عمل آورده است. در نتیجه هیچ دلیلی وجود ندارد که پاکستان نسبت به چابهار حساس شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز