خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

۱۳ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تخصیص یافت/۳۰ هزار میلیارد ریال به سازمان بیمه سلامت پرداخت شد

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۸۰۱

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای تامین کالاهای اساسی مردم با ارز دولتی، ۱۳ میلیارد دلار از محل درآمد ارزی تخصیص یافت.

به گزارش ایلنا، محمد باقر نوبخت عصر پنجشنبه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان رضوی در مشهد افزود: با توجه به آثار تحریم در قیمت کالاها، بسته تامین معیشت با هدف کاهش فشار به اقشار کم درآمد آماده و قطعی شده است.

وی اظهار داشت: بسته های مربوط به مواجهه با شرایط اقتصادی جدید و آثار تحریم ها ویژه تولیدکنندگان، کارمندان، حقوق بگیران و پیمانکاران نیز تهیه شده است.

نوبخت گفت: در برنامه ششم توسعه با چالش هایی مواجه هستیم که نقیصه این برنامه باید با برنامه های تکمیلی جبران شود تا واقع بینانه به سوی اهداف توسعه پیش رویم.

وی افزود: بر اساس گزارش های رسمی در پنج ماه ابتدای امسال همچنان با شاخص های مطلوب و رضایت بخش رو به رو هستیم اما روند کار به سویی می رود که باید آمادگی داشت و پیش بینی های لازم نسبت به آینده و تحریم های جدید را انجام دهیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دو مجموعه تحریم ۹۰ و ۱۲۰ روزه را پیش رو داشتیم، اظهار داشت: در این ارتباط تدوین برنامه جامع مقابله با تحریم در دستور کار قرار گرفت و در این برنامه آسیب های دستگاه های اجرایی و راهکارها برای کاهش آسیب ها در نظر گرفته شد و برای ۱۴ دستگاه بسته های لازم مواجهه با تحریم تهیه و به سران سه قوه ارایه شد.

رشد ۴۸ درصدی تحقق منابع

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تا ۲۵ مرداد ماه امسال ۱۱۸ هزار میلیارد تومان از بودجه در بخش منابع تحقق یافته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۸ درصد افزایش داشته است.

نوبخت افزود: همچنین آنچه تاکنون در بخش هزینه ای بودجه پرداخت شده نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: در بخش تملک دارایی های سرمایه ای نیز ۵۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشتیم و به طرح های عمرانی ۲۴۳ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال پرداخت شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تاکنون ۵۰ هزار میلیارد ریال به گندمکاران پرداخت شده و بخش دوم پرداختی نیز از شنبه آینده آغاز می شود.

نوبخت افزود: معوقات فرهنگیان بازنشسته نیز تا پایان شهریور ماه پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون یک ریال از خزانه برای هدفمندی یارانه‌ها برداشت نشده درحالی که پارسال ۱۳۰ هزار میلیارد ریال برای هدفمندی یارانه ها از خزانه برداشت شد.

 ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار اشتغال

نوبخت اظهار داشت: ۷۱۱ هزار جوان در بهار امسال وارد بازار کار شدند ولی برای ۷۵۶ هزار نفر شغل ایجاد شد و در این مدت تعداد بیکاران نه تنها افزایش نداشت بلکه این تعداد کاهش یافت.

وی گفت: هرچند تعداد بیکاران باز هم زیاد است اما عملکرد دولت نسبت به پنج سال گذشته مثبت بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: برای سال جاری یک میلیون و ۳۳ هزار اشتغال ایجاد شده که برای تحقق آن ۱۲ برنامه در زمینه هایی نظیر بازسازی بافت فرسوده، کشت گلخانه ای، گردشگری، میراث فرهنگی، سیاستهای فعال بازار کار و صنایع، تهیه و اعتبارات لازم در نظر گرفته شده است.

نوبخت ادامه داد: همچنین یک میلیارد دلار پول نقد در اختیار داریم که برای تسهیلات در این بخش می توانیم از آن استفاده کنیم.

 کاهش درآمد نفتی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تحریم ها در سطح کلان و فرابخش نیز روی بودجه تاثیرگذار است، افزود: در بخش صادرات نفت نیز به دلیل تحریم بانکی دچار مشکل می شویم که برای این مهم نیز برنامه واقع بینانه در نظر گرفته شد.

وی اظهار داشت: در پنج ماه ابتدای سال جاری روزانه ۲ میلیون و ۴۵۷ هزار بشکه نفت صادر شد که پیش بینی ما صدور ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه بود.

وی گفت: همچنین در بودجه امسال پیش بینی شده بود هر بشکه به مبلغ ۵۵ دلار صادر شود که این رقم به ۷۰ دلار و ۵۰ سنت افزایش یافت.

نوبخت افزود: اما در ماه سپتامبر میزان صدور نفت به یک میلیون و ۱۱۸ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

وی ادامه داد: در مجموع با کاهش صادرات و درآمدهای نفتی پیش بینی ها برای شرایط مختلف انجام و سه برنامه فروش براساس یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز، یک میلیون ۵۰۰ هزار بشکه در روز و یک میلیون بشکه در روز تهیه شد.

وی اظهار داشت: ۷۶ هزار پروژه عمرانی با اعتبار ۴۵۰ هزار میلیارد تومان در دست اجراست که برای تامین اعتبار این پروژه ها نیز برنامه ریزی شده است.

معاون رئیس جمهوری افزود: خراسان رضوی از استانهای مرزی است و در این شرایط انتظار است مسئولین این استان هرچه می توانند برای توسعه صادرات و واردات تلاش کنند.

نوبخت گفت: تولید نباید به زمین بنشیند و تکانه های ارزی نباید از بازار به بخش تولید برسد لذا لازم است نیاز استان را ارزیابی و به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنید.

نوبخت همچنین در حاشیه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی در جمع خبرنگاران افزود: بخشی از بدهی های وزارت بهداشت به سازمان بیمه سلامت نیز از محل تبصره پنج قانون بودجه امسال پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: برای اجرای طرح تحول نظام سلامت که جزو برنامه های دولت است توافقاتی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است.

نوبخت گفت: در این راستا بودجه این وزارتخانه به صورت ماهیانه یک دوازدهم آن پرداخت می شود تا تخصیص ها به صورت کامل پرداخت گردد.

وی افزود: تاکنون چند جلسه از ستاد بودجه سال ۹۸ نیز تشکیل شده تا بتوانیم لایحه بودجه را تا ۱۵ آذر ماه به مجلس تقدیم کنیم.

تهیه بسته‌های حمایتی

معاون رئیس جمهوری در باره حمایت از اقشار آسیب‌پذیر نیز اظهار داشت: دولت پنج بسته حمایتی از برنامه جامع مقابله با تحریم ها را تدوین کرده که نخستین بسته مربوط به تامین کالاهای اساسی و داروی مورد نیاز مردم است.

وی گفت: این بسته مشمول مایحتاج عمومی، دارو و نهاده های کشاورزی است که روز گذشته در جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت با مسئولیت رئیس جمهوری قطعی شد که براین اساس ۱۳ میلیارد دلار برای ۲۵ قلم کالای اساسی و مورد نیاز مردم با ارز ۴۲ هزار ریالی تا پایان امسال اختصاص داده می شود.

نوبخت افزود: بسته دیگری نیز برای اقشار کم درآمد طی روزهای آینده تهیه و اطلاع رسانی می شود و بسته هایی نیز برای حمایت از حقوق بگیران، تولیدکنندگان و پیمانکاران در دست تهیه است.

وی اظهار داشت: برخی از این بسته ها در شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه نیز مطرح و مواردی در این شورا تصویب شده است که به تاکید رهبر معظم انقلاب، مصوبات این شورای عالی برای همه دستگاه ها و بخش ها لازم الاجراست.

 مصوبات سفر رئیس جمهوری به خراسان رضوی به صورت کامل تخصیص می یابد

نوبخت گفت: مجموع اعتبارات مصوبات اولین سفر رئیس جمهوری به خراسان رضوی در دولت یازدهم ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود که قبل از انجام سفر دوم ۱۸ هزار میلیارد ریال پرداخت شد.

وی افزود: برای تکمیل طرح های مصوب در اولین سفر اعلام شد که سه هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است که تامین این مبلغ را نیز برای تکمیل طرح ها جزو تعهدات خود می دانیم.

وی اظهار داشت: مصوبات سفر اخیر رئیس جمهوری به این استان را نیز به صورت کامل پرداخت خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز