خبرگزاری کار ایران

از اعتراض باقری درمنی به اتهام «فساد فی‌الارض» تا تذکر قاضی به دلیل قرائت نامفهوم لایحه دفاعیه از سوی متهم

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۷۱۹

جلسه رسیدگی به اتهامات باقری درمنی که صبح امروز در دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

‎به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در جلسه رسیدگی به اتهامات باقری درمنی که صبح امروز در دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، متهم با حضور در جایگاه به معرفی خود پرداخت و سپس ریاست دادگاه قاضی صلواتی اتهامات او را به شرح زیر برشمرد:

‎١)افساد فی الارض

‎٢)مشارکت در شروع کلاه برداری از بیمه ایران

‎٣)مشارکت در کلاهبرداری با شبکه چندنفری از بانک ملی ایران

‎٤) مشارکت در کلاهبرداری با شبکه چندنفری از بانک گردشگری

‎٥) مشارکت در شروع کلاه برداری از بانک گردشگری

‎٦) مشارکت در شروع کلاه برداری با شبکه چند نفری از شرکت سامان مجد

‎٧) مشارکت در کلاه برداری از صرافی اقتصاد نوین

‎٨)توهین به مامور دولت

۹. پرداخت رشوه به کارمند دولت

حمید باقری درمنی در دفاعیات خود ضمن اعلام این موضوع که هیچکدام از اتهامات را قبول ندارد، گفت: اعتراض خود را با لایحه‌ای تقدیم دادگاه کرده‌ام. یکی از اتهامات فساد فی الارض است؛ شاکی شرکت خصوصی است و اصلا اتهام اخلال در نظام اقتصادی مطرح نیست.

متهم که لایحه خود را با سرعت و نامفهوم می‌خواند چندین بار مورد تذکر رییس دادگاه قرارگرفت.

وی در خصوص کیفری شدن پرونده‌اش هم اعتراض داشت که این بار هم با متهم کردن بازپرس پرونده به اتهام توهین تذکر گرفت.

باقری درمنی در بخشی از دفاعیات خود گفت: در همه جای کیفرخواست عنوان شده شش شرکت با رهبری متهم ردیف اول. شرکت‌ها بدهی داشته‌اند و متهم به کلاهبرداری شده‌اند. چهارسال از بازپرس خواسته‌ایم ادله را به ما اعلام کند.

در ادامه این جلسه وکیل شرکت نفت جی در جایگاه حضور یافت و گفت: جریان مسائل شرکت نفت جی از اواخر سال ۸۹ شروع شد که آقای جزایری ارتباط با شرکت آریا برج هرم با مدیریت محمدرضا نصیری را قبول دارد.

وی ادامه داد: امیر شیری واسطه آقای محمدی با حمید باقری درمنی بودند، شیری در جلسه پنجم می‌گوید به همراه سیروس محمدی به دفتر باقری رفتند. شرکت آبیدر ۲۲ هزار تن قیر از ما خرید کردند که بعدا مشخص شد ضمانتنامه‌های آنان دچار مشکل است. همچنین محمدرضا نصیری هم قیر خریداری کرد که ضمانتنامه‌های وی نیز دچار مشکل بودند.

وی افزود: متهم قبول دارد که در هیات مدیره فجرگستر نوین حضور داشتند که برادر ایشان مدیرعامل شرکت بوده‌اند. در سال ۹۰ جزایری وارد شد که بحث ضمانتنامه‌ها از آنجا بوجود آمد. ۲۲ سندی که برای بیمه توسط برادر حمید باقری درمنی ارائه شد، جعلی بود. همچنین چک‌هایی که توسط صاحب حساب ارائه شد، بدون اعتبار بودند.

‎وکیل شرکت نفت جی‌ اظهار کرد: شرکت با توجه به اینکه بیمه‌نامه‌های ارائه شده قابل وصول است آنها را پذیرفته اما شرکت فرش‌گستر فردی به نام جزایری را وکیل خود می‌کند که وارد مذاکرات می‌شود و قیر تحویل می‌گیرد و در کنار این قضیه موضوع شش شرکت مطرح می‌شود.

‎وی به ارتباط مستمر با علیرضا مسلمی اشاره کرد و گفت: دوستی این افراد از سال‌ها قبل وجود داشته است و اینکه متهم می‌گوید این افراد را نمی‌شناخته درست نیست.

‎وکیل شرکت نفت جی ادامه داد: شرکت نفت جی به ناچار پالایشگاهی را به عنوان رهن پذیرفته که هزینه خرید آن از قیمت قیرهایی بوده که قبلاً توسط متهم خریداری شده بودند.

‎وی بیان کرد: خریداران قیر در واحد متهم حضور پیدا می‌کردند و اینکه وی می‌گوید از این شش شرکت بی‌اطلاع بوده است، درست نیست زیرا مسلمی اقرار می‌کند که ما هیچ کاره بودیم و ساماندهی شرکت‌ها با مدیریت متهم صورت می‌گرفته است.

‎وکیل شرکت نفت جی به اظهارات عطایی منشی دفتر متهم اشاره کرد و گفت: از پاییز سال ۹۰ مدیران شرکت‌ها اعلام کردند که آقای نصیری از اسناد آنها سوءاستفاده کرده و مسلمی هم از دوستان نصیری و باقری است که اکنون متواری شده است.

‎وی بیان داشت: متهم می‌گوید که املاک داده‌ایم و این املاک با قیمت کارشناسی ارائه شده است در حالی که کارشناسان رسمی قیمت پالایشگاه بوشهر را ۴۲ میلیارد تومان عنوان کردند در حالی که ۹۳ میلیارد تومان قیر در سال ۹۰ برداشته شده است و حتی بعد از ۲ سال و نیم قیمت‌گذاری پالایشگاه ۵۹ میلیارد تومان بوده است.

‎وکیل شرکت نفت جی ادامه داد: میزان قیری که توسط شش شرکت برده شد ۱۲۸ هزار تن بوده که هنوز هم تسویه نشده است و میزان قیری که جزایری با وکالت شرکت فرش‌گستر نوین دریافت کرده است ۶۸ هزار و ۴۰۰ تن قیر بوده است که پولش هم پرداخت نشده و هیچ گونه ضمانت‌نامه و سندی هم ارائه نشده است.

‎وی گفت: مکاتبه مجید باقری با جزایری هم در پرونده موجود است که به وی دستور می‌دهد قیرها را ۳۰ درصد قیمت روز بفروشد و آنها از همین پول‌ها شرکت پرنده آبی را خریدند که البته مالک پالایشگاه پرنده آبی است.

‎وکیل شرکت نفت جی  خاطرنشان کرد: بنا بر تحقیقات «ح.ب.د» دفتری برای فیروزبخت یکی از مدیران شرکت نفت جی در یک برج خریداری کرده است و مدیران این شرکت شرکای متهم در تخلفات بودند.

‎وی بیان داشت: قیمت شرکت پرنده آبی ۱۲۳ میلیارد تومان کارشناسی می‌شود در حالی که این شرکت غیر از پالایشگاهی که ۴۲ میلیارد تومان ارزش دارد مالک نبوده و ۲ سال بعد هم تنها ۶۷ میلیارد تومان کارشناسی شده است.

‎وکیل شرکت نفت جی  با بیان اینکه در تمامی مذاکرات معاملات قیر متهم شخصاً حضور داشته است، گفت: اینکه می‌گویند پالایشگاه ۸۵ هزار تن ظرفیت دارد به این معنی نیست که این پالایشگاه خوراکی برای تولید داشته است و هیچ فعالیت سودآوری از این پالایشگاه برای شرکت نفت جی حاصل نشده است.

‎وی ادامه داد: این پالایشگاه صد میلیارد تومان در سند رهنی قید می‌شود در حالی که ارزش آن ۴۲ میلیارد تومان بوده و بعد از این رهن ۱۰۶ هزار تن قیر برمبنای همین سند برداشت می‌شود.

‎وکیل شرکت نفت جی  اظهار کرد: زمانی که بحث شکایت متهم مطرح شد مکرراً با او وارد بحث شدیم که مبلغ بدهی را بپردازد و ما فقط توانستیم ۳۸ میلیارد تومان زمین‌های وردآورد و ملک ۱۶ میلیاردی نسیم‌شهر را بگیریم که البته ۵ میلیارد تومان آن بابت بدهی مسلمی توسط فرد ثالث دریافت شده بود و این املاک هم بلااستفاده ماند و نتوانستیم کاری با آن انجام دهیم.

‎وی تصریح کرد: مقدار طلب ما ۳۲۲ هزار تن قیر است که به قیمت روز آ‌ن زمان ۱۴۵ میلیون دلار بوده است.

‎وکیل شرکت نفت جی  بیان داشت: در رابطه با بحث افساد و اتهام با استناد به ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء که صریحاً در آن برای تشکیل شبکه برای اختلاس و ارتشاء جرم انگاری شده و تشخیص مفسد فی‌الارض بودن هم با دادگاه است.

حمید باقری درمنی در پاسخ به اظهارات وکیل شرکت نفت جی گفت: وکیل محترم آنچه عنوان می‌کند با سند و مدرک نیست. در خصوص چک‌های مطرح شده وحدت رویه داریم در تمام قراردادها یک وثیقه وجود دارد و جنبه کلاهبرداری مطرح نیست. من نگفتم با آقای نصیری آشنایی ندارم. اگر بخواهیم با کلمات بازی کنیم به جایی نمی‌رسیم. اقدام من در خصوص رکن کلاهبرداری چه بوده؟ اینکه من با کسی آشنایی دارم دلیل مجرمیت نیست. من هم آقای نصیری را می‌شناختم و هم آقای محمدی را. این یعنی زمانی که آقای محمدی کاری کرده من مجرم هستم؟

درمنی ادامه داد: درخصوص تناژ کارشناسی وجود دارد عددی که ایشان می‌گوید نمی‌دانم از کجاست. ۵۰ میلیارد طلب نفت جی از ۶ شرکت است.

وکیل شرکت نفت جی در واکنش به این اظهارات گفت: ایشان می‌گوید کارشناسی نشده در صورتی که آقای درمنی سهم کارشناسی را پرداخت نکردند.

متهم در ادامه گفت: اینکه من پول دادم یا ندادم داخل پرونده است اما در هر صورت این مبلغ ۵۰ میلیارد است. شما نمی‌توانید یکبار ملک بگیرید و بعد بگویید طلبکار هستید. آقای وکیل نفتی شما می‌گویید اقدامات مدیران قبلی تخلف بوده باید خودشان بیایند صحبت کنند من طلب شما را پرداخت کرده‌ام.

درمنی ادامه داد: شما می‌گویید مدیران قبلی شما فاسد هستند من که نباید جوابگو باشم. شما از مدیرانتان شکایت کردید و آنها را در اصفهان به زندان انداختید. بیاریدشان تا با من رو به رو شوند. درخصوص پالایشگاه آقای جزایری وکالت کاری داشتند. حمید باقری چرا باید جوابگو باشد؟ آیا پول به حساب فجرگستر ریخته شده است؟ شما از وقتی پالایشگاه را اجاره کردید کار را خواباندید تنها به این دلیل که به من ضربه بزنید.

باقری درمنی در پاسخ به سوال قاضی صلواتی درباره ارزش پالایشگاه گفت: پالایشگاه بالای ۱۴۰ یا ۱۵۰ میلیارد تومان می‌ارزد. زمانی که من خریدم ۱۰۰ میلیارد قیمت‌گذاری شده بود. من همه مجوزها را داشتم. مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در پالایشگاه وجود داشت.

وکیل شرکت نفت جی در واکنش به این اظهارات گفت: ما بعد از گرفتن پالایشگاه دو سال به وزارت صنعت و معدن برای گرفتن مجوز خوراک مراجعه کردیم. پس از پایان اظهارات وکیل شرکت نفتی و متهم ردیف اول قاضی ضمن اعلام ختم جلسه ادامه آن را به فردا دوشنبه راس ساعت ۱۰ موکول کرد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز