خبرگزاری کار ایران

ظریف در صحن علنی:

در مقابل هیچ پرچمی جز پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکرده‌ام

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۶۶۳

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: در مراسم تشییع مرحوم طالبانی به جای پرچم عراق از پرچم کردستان روی تابوت استفاده کردند که باعث تعجب شد و کسی آن جلسه را ترک نکرد و تنها کسی که ترک کرد بنده بودم و مابقی مراسم را به نحوی دیگر ادامه دادند. اما حضورمان ضرورت داشت. من در مقابل هیچ پرچمی به جز پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکرده‌ام.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف که برای پاسخ به سوالات سه تن از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود در پاسخ به این سوال که چرا به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق ادای احترام کردید، گفت:‌ حضور در مراسم تشییع پیکر مرحوم طالبانی در عراق مورد اجماع همه دوستان از جمله همکاران در شورای عالی امنیت ملی بود در نتیجه ضرورت داشت بنده در مراسم شرکت کنم و حضور پررنگ جمهوری اسلامی و استقبالی که انجام شد نشان داد که جایگاه ایران در عراق و کردستان عراق در چه سطحی است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دوستان خود را که در جوار مبارزه با صدام حسین بودند، فراموش نمی‌کند. اکثر نمایندگان عراق و روسای فراکسیون عراق حضور داشتند اما تعداد قلیلی به دلایل دعواهای خود در این مراسم شرکت نکردند ولی فراکسیون‌های اصلی عراق از جمله آقای حکیم در مراسم حضور داشتند و کسی اعتراض نکرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه در اجرای این مراسم سوءاستفاده‌هایی ایجاد شد، تصریح کرد:‌ در این مراسم به جای پرچم عراق از پرچم کردستان روی تابوت مرحوم طالبانی استفاده کردند که باعث تعجب شد و کسی آن جلسه را ترک نکرد و تنها کسی که ترک کرد بنده بودم و مابقی مراسم را به نحوی دیگر ادامه دادند. اما حضورمان ضرورت داشت. من در مقابل هیچ پرچمی به جز پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکرده‌ام.

ظریف ادامه داد: به نظر من این مراسم تاثیر بسیار خوبی هم برای مردم کردستان و هم بر مردم عراق داشت. این مراسم در زمانی انجام شد که برگزاری رفراندوم نزدیک بود که با آن حرکت غلط آقای بارزانی هم روبه‌رو شد اما ارتباط ما با عراق عمیق و تاریخی است. روابطمان همچنان ادامه خواهد داشت و ملاحظاتی که دوستان ما از جمله آقای قاضی‌پور دارند در ذهن ما وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری‌ها درباره موضوعات مهم و اجماع‌ها برعهده شورای عالی امنیت ملی است و بنده یکی از اجراکنندگان آن هستم.  ما دقیقا در جریان انتخابات خطرناک و نگاه کوتاه نظرانه برخی‌ها نسبت به انتخابات عراق بودیم شرکت در خاکسپاری آقای طالبانی یکی دیگر از همان سیاست‌ها بود.

وی خطاب به نادر قاضی‌پور گفت: از ایشان تشکر می‌کنم که بنده را جوان نامیدند و باعث خوشحالی من است. باید دلتان جوان باشد تا بتوانید کار جوانانه انجام دهید.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در مراسم خاکسپاری آقای طالبانی بسیاری از کشورها نماینده داشتند اما ما روابط بسیار نزدیک و تنگاتنگی با عراق داریم پس توقع می‌رفت در سطح بالاتری در این خاکسپاری شرکت کنیم.

وی با بیان اینکه حضور در خاکسپاری جلال طالبانی تاثیر بسزایی در میان مردم عراق داشت گفت: ما نمی‌توانیم فراموش کنیم آقای طالبانی در طول هشت سال جنگ تحمیلی کنار رزمندگان اسلام علیه صدام حسین می‌جنگید. جنایت و خیانت‌های دیگران را نباید به پای کسی گذاشت.

وی تاکید کرد: این تصمیم دولت عراق بود که مراسم را در سلیمانیه برگزار کند و در بغداد مراسمی نداشته باشد. من به پرچم هیچ کشوری جز پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکرده و نخواهم کرد.

ظریف با اشاره به روابط ایران و عراق تاکید کرد:‌ما بهترین روابط را کماکان در میان همسایگان با عراق داریم و در مذاکرات خود در خصوص صادرات ایران به عراق و همچنین بازنگری در روابط بانکی تاکید می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به کنوانسیون خزر گفت: آقای قاضی‌پور اشاره‌ای به کنوانسیون خزر داشتند. این کنوانسیون نهایتا برای تصویب به مجلس خواهد آمد که یک سند افتخار است. تاکید می‌کنم در کنار این دولت و این نظام در کنار دریای خزر یک وجب از خاک این سرزمین را که به خون شهدا مطهر شده است حفظ کرده و به دست کسی نخواهد داد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز