خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی:

تلاطم ارزی قدرت تصمیم‌گیری را با مشکل مواجه کرده/باید فضای سرمایه‌گذاری تسهیل شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۸۲۹

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که به انفتاح در سرمایه گذاری نیاز است، باید زمینه سرمایه گذاری را تسهیل کنیم.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی امروز در مراسم جشن دستیابی به تولید 40 هزار تن ظرفیت نامی شرکت فولاد غرب آسیا ضمن تبریک عید سعید غدیر، اظهار داشت: این کارخانه ابتدا وضع آشفته‌ای به خود گرفته بود که در نهایت تصمیم بر این شد تا مسیر جدیدی ایجاد شود که در این راه مدیرعامل کارخانه همت مضاعفی داشت و استاندار قم نیز به خوبی پشتیبانی کرد، در نهایت امروز مشخص شد بسیاری از مشکلات مالی که در گذشته وجود داشت در حال رفع شدن است. گزارش بانک سپه درخصوص فعالیت شرکت فولاد غرب آسیا نشان داد که رویکرد این شرکت مثبت است و بانک نیز تمایل به سرمایه گذاری دارد؛ بنابر شرایط می‌توان به این نتیجه رسید که ظرفیت خوبی از نظر نیروی انسانی و مواد اولیه در کشور وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی صحیح و اعتماد به توان داخل از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ورق‌های تولیدی شرکت فولاد غرب آسیا برای استفاده در کارخانه های خودروسازی بسیار مفید است اما سوال این است که چرا خودروسازی‌ها برای استفاده از این ورق‌ها ترس دارند، اگر کیفیت این ورق‌ها مناسب است نباید واحدهای تولیدی داخل به سمت واردات بروند که البته در شرایط ارزی کنونی کارخانه‌های تولیدی داخل مجبور به استفاده از تولیدات داخل هستند و می توان گفت گاهی دیگران به دنبال آن هستند که با ایجاد سختی برای کشور ایجاد مشکل کنند اما با هوشیاری ملی می‌توان سعادتی را برای ملت ایجاد کرد.

وی گفت: در گذشته کارخانجات داخلی به دنبال واردات بودند اما اکنون با شرایط سختی که ایجاد شده مجبور به خرید تولیدات داخلی هستند. ممکن است دیگران گمان کنند این سختی یک فشار غیرقابل تحمل است اما کشوری که دارای نیروی متخصص، اتحاد و خودباوری بوده و درگیری‌های داخلی را کاهش بدهد می تواند بر همه سختی‌ها فائق آید.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور اظهار داشت: شرایط امروز کشور قدری سخت است و تلاطم ارزی قدرت تصمیم گیری را با مشکل مواجه کرده است. مجلس شورای اسلامی از ابتدا اصرار داشت که نظام ارزی کشور نمی‌تواند تک‌نرخی باشد بلکه خریدار و فروشنده ارز باید تعادلی را برای بازار ارز ایجاد کنند. اکنون بعد از جلسات هماهنگی سران قوا تصمیم برآن شده که بازار متشکل ارزی ایجاد شود که این حوزه مستمرا رصد می‌شود و به دنبال رفع مشکلات بخش تولید هستیم.

وی با بیان این‌که «شناخت صحیح مسیر آینده کشور ضروری است»، بیان کرد: تعلل در اجرای تصمیماتی که برای شکوفایی اقتصادی اتخاذ شده به ضرر کشور است. ایران در مسئله هسته‌ای که دیگران دنبال ایجاد مشکل بودند داهیانه عمل کرد و هدف از مذاکرات هسته‌ای این بود که دانش هسته‌ای را حفظ و فشار بر مردم را کاهش دهیم که این موضوع تا حدی انجام شد. پیش از مذاکرات هسته‌ای بانک سپه تحریم بود ولی پس از انجام مذاکرات و رفع تحریم‌ها فضا بازتر شده و مراودات بانکی انجام شد که این وضعیت در سایه مذاکرات هسته ای ایجاد شد البته برخی بانک‌های بزرگ خارجی وارد حوزه همکاری بانکی با ایران نشدند.

وی با بیان این‌که «در بازه زمانی توافق هسته‌ای پیش از خروج آمریکا از برجام، از همه ظرفیت‌های ایجاد شده، استفاده نشد»، گفت: باید در آن مقطع سرمایه‌گذاری را افزایش داده و بر تولید داخلی تکیه می‌کردیم که البته پس از مذاکرات زمینه برای کار در داخل بیشتر شد.

لاریجانی با اشاره به تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی آمریکا، اظهار داشت: در شرایط جدید رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد که البته این اقدامات بی‌انضباطی بین‌المللی را به وجود می‌آورد در همین مقطع کشورهای اروپایی به ایران گفتند شما نیز می‌توانید زیر میز بزنید اما این اقدام را انجام ندهید تا شرایط را برای همکاری‌های جدید فراهم کنیم که البته ایران چندان این موضوع را قبول نداشت ولی تنها به یک دلیل چنین پیشنهادی را رد نکردیم. تنها دلیل ما برای پذیرش پیشنهاد اروپایی‌ها این بود که بر مردم فشاری وارد نشود و هدف ما این بود تا از ظرفیت دیپلماسی استفاده کنیم تا زمینه کار برای تولید و صنعت فراهم شود.

وی بیان کرد: تاکنون کشورهای اروپایی قول‌هایی را در زمینه همکاری‌های بانکی، نفتی و تولیدی به ایران داده‌اند و این روزها باید حرف‌های خود را روی کاغذ بیاورند تا ببینیم چند مرده حلاج هستند.

وی افزود: همانگونه که رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت فرمودند، نمی‌توانیم سرنوشت ملت را معطل قول‌های دیگران کنیم. باید فرض بر این باشد اروپایی‌ها همکاری با ایران نخواهند داشت و اقدامات لازم را برای رفع مشکلات کشور انجام دهیم. مطابق فرمایشات رهبری نباید زمینه مذاکره با اروپایی‌ها را کور کنیم.

لاریجانی ادامه داد: در شرایط کنونی کشور باید فضای سرمایه‌گذاری تسهیل شود؛ یکی از مشکلات حوزه سرمایه گذاری کشور وضع مقررات فراوان است، ایجاد بخشنامه های فراوان باعث می شود که صنعتگران نتوانند زندگی قابل پیش بینی داشته باشند که البته از اینگونه موانع در زمینه افزایش تولیدات داخلی فراوان است، وقتی به انفتاح در سرمایه گذاری نیاز است باید زمینه سرمایه گذاری را تسهیل کرد، معتقدم باید در این حوزه بازنگری جدی شود البته قانونی در این زمینه تصویب شد تا با کمک اتاق بازرگانی مقررات زائد را حذف کنند ولی در این زمینه فعالانه برخورد نشد که این مشکل باید به صورت جدی دنبال شده تا مشکلات این حوزه رفع شود. در شورایی که سران قوا به دستور مقام معظم رهبری تشکیل می دهند به دنبال رفع مقررات مانع سرمایه گذاری هستیم که البته حداقل به صورت موقت این مقررات را کنار بگذاریم.

وی باا بیان این‌که «سرمایه در گردش کارخانجات باید افزایش یابد»، گفت: سوال این است که چرا بانک ها به داد تولید نمی رسند باید توجه داشت وقتی نرخ سود بالا را می بینیم به معنای این است که مشکلاتی در داخل بانک ها وجود دارد، 2 سال پیش مرکز پژوهش های مجلس و دولت تاکید داشتند که مشکل بانک ها باید حل شود اگر این دو چالش را حل کنیم فضا برای تولیدکنندگان کارآفرین امیدوارکننده می شود.

وی گفت: هنگام بازدید از شرکت فولاد غرب آسیا بسیار لذت بردم که در این کارخانه زنجیره نیازهای شرکت را تامین کرده اند، چنین اقداماتی کار را تسهیل کرده و هزینه ها را کاهش می دهد و اقدام خوب دیگری که انجام شده تولید قطعات مورد نیاز این کارخانه است که سبب می شود سوار بر این تکنولوژی شوید، به طور کلی این مسیر به توانمندی تولید در کشور کمک می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز