خبرگزاری کار ایران

ذوالنور در طرح سوال از روحانی:

شما رئیس‌جمهور سوئیس هستید یا جمهوری اسلامی؟/ یک جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را با حضور مبارک خود تشکیل ندادید

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۸۶۵

نماینده مشهد گفت: شما شش سال است رئیس دولت هستید. شما از ابتدای دولت یازدهم یک جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را با حضور مبارک خود تشکیل ندادید. این مساله یک اهتمام جدی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در ادامه طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به بحث کاهش قاچاق و کاهش واردات در واکنش به صحبت‌های روحانی گفت: اگر چنین آمارهایی صحت داشته باشد باید در چند جا نمود پیدا کند. اولی اینکه در این پنج شش سالی که دولت در اختیار روحانی بوده تقاضای ارز روند کاهشی پیدا می‌کرد. دوم اینکه باید خودنمایی و رقص جنس خارجی در بازار کم شده باشد، باید تولید داخلی برای تامین این کاهش بیشتر فعال شده باشد حال اینکه آمارها می‌گوید ظرفیت بنگاه‌های تولیدی ما ۴۰ درصد است و باید مصرف ما کم شده باشد این در صورتی است که سبک زندگی ما تغییر کرده باشد و با جنس خارجی قهر کرده باشیم یا جمعیت  کم شده باشد. اینها هم که نشده پس این کاهش واردات و قاچاق کجا باید خود را نشان دهد؟

این نماینده مجلس گفت: شما شش سال است رئیس دولت هستید. شما از ابتدای دولت یازدهم یک جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را با حضور مبارک خود تشکیل ندادید. این مساله یک اهتمام جدی نیاز دارد. نکته بعدی تحریم‌هاست. اولا حافظه مردم به یاد دارد که گفتید در روز اول برجام تمامی تحریم‌ها لغو می‌شود و در برنامه دولت دوازدهم گفتید به مردم قول می‌دهم می‌توانم علاوه بر تحریم هسته‌ای همه تحریم‌ها را برطرف کنم. مقام رهبری فرمود هدف از مذاکرات رفع تحریم بوده و اگر نشود خسارت محض است.

وی گفت: همین پاسخی که به نمایندگان دادید گفتید با ۳۰۰ بانک دنیا ارتباط برقرار شده؛ این ارتباط با بانک‌های بزرگ دنیاست یا کوچک؟ قطعا نمی‌توانید بگویید بزرگ. سیستم بانکی اروپا جزیره‌ای است یا منسجم و یکپارچه؟  یکپارچه است. ابزار فنی ارتباط با بانک‌های بزرگ برای انعطاف بیشتر است یا کوچک؟  اگر مشکل نرم افزاری است، چرا با بانک‌های کوچک و درپیتی مشکل نرم افزاری نداریم ولی با بانک‌های بزرگی که توانمند‌تر هستند مشکل داریم؟ اگر ارجاع به اف ای تی اف می‌دهید از ۴۹ اقدام اکثرش را اجرا کردیم. پالرمو هم تایید شد. یک کنوانسیون منابع  مالی تروریسم مانده و اگر می‌خواهید همه امور را به آن ارجاع دهید، دو سال پیش با نامه آقای طیب‌نیا ما کاهش ریسک داشتیم و از بلک لیست خارج شدیم پس چرا بانک‌های بزرگ با ما ارتباط برقرار نکردند؟

ذوالنوری گفت: مشکل این است که در مذاکرات برجام نتوانستید تضمین بدهید و سایه تحریم بر بانک‌های خارجی وجود دارد و اگر صدتا اف ای تی اف را حل کنید این تحریم برطرف نمی‌شود. برجام ماموریت خود را انجام نداد و تحریم بانکی سرجایش است.

وی در بحث بیکاری خطاب به روحانی  گفت: شما رئیس‌جمهور سوئیس هستید یا جمهوری اسلامی؟ مسکن مهر وقتی داشت ساخته می‌شد،سالانه ۱۰ هزار شغل بود. در سال سوم ریاست جمهوری‌تان ۲.۵ میلیون شغل ایجاد شد سال بعد ۷۰۰ هزار تا. شما الان می‌گویید در یک سال ۲.۵ میلیون شغل ایجاد کردید. آمار وزیر کارتان ببینید چه بوده؟ در نطق تبلیغاتی دور اول می‌گویید این آمارها لازم نیست کدام خانه است که یکی دو بیکار نداشته باشد. از آن سو شغل‌هایی که ایجاد می‌کنید آمار می‌دهید ولی بنگاه‌هایی که تعطیل می‌شود را نمی‌گویید.

ذوالنور گفت: شما ‌می‌گفتید ساعت ۹ ما نمی‌دانیم ساعت ۱۱ ارز چقدر می‌شود مشکل کجاست؟ مشکل سو مدیریت است. مشکل مشورت نکردن با کارشناسان است و خودشیفتگی است. اگر این دلایل در یک مقطع می‌شود، چرا در یک مقطع دیگر نشود؟ همه کاسه و کوزه‌ها باید سر مردم خرد شود؟ قیمت ارز اینچنین می‌شود مشکل مردم است؟ هنوز که نفت و صدور نفت تحریم نشده و ورود دلار هنوز تحریم نشده این فضا را چه کسی درست کرد؟  

وی گفت: شما کاخی ساختید به نام کاخ آرزوها، به نام برجام. وقتی با لقد ترامپ این کاخ خراب شد،  شما به توانمندی داخلی تکیه نکردید. اتکا و ارتباط به همسایگان قطع شد. شما می‌گفتید اگر آمریکایی‌ها بروند بیرون برای گزینه‌های مختلف سناریو داریم. ما دو گزینه داشتیم یا ترامپ در برجام می‌ماند که ما سناریو لازم را نداشتیم یا می‌رفت. شما سناریوتان چه بود؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز