خبرگزاری کار ایران

لاهوتی در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:

مردم بدبخت در پایان سال باید تورم ۶۰ درصدی را تجربه کنند

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۹۷۸

نماینده لنگرود گفت: شما نرخ تورم نقطه به نقطه از شهریور ۹۶ تا ۹۷ را ۴.۹ دهم درصد اعلام می‌کنید این به معنی آن است که مردم بدبخت در پایان سال باید تورم ۶۰ درصدی را تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد لاهوتی در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی گفت: ما در طول ۴۰ سال تمامی مشکلات را به دشمن گره زدیم و اگر دقت می‌کردیم در سال‌های اخیر رهبر انقلاب عناوین سال را با موضوعات اقتصادی انتخاب می‌رد که اگر ما دقت کافی را داشتیم شاهد این تکانه‌ها نبودیم امروز در دنیا بر علیه ما اتاق جنگ اقتصادی تشکیل دادند و ما نیز برای این جنگ باید فرمانده داشته باشیم. آیا تیم اقتصادی دولت مناسب این شرایط است.

وی با اشاره به خصوصی‌سازی در دولت کنونی گفت: در مورد خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته شما خوب کار نکردید و من تنها یک مورد را بیان می‌کنم شما کشت و صنعت مغان را واگذار کردید در حالی که پایه مزایده آن در سال ۹۴ ، ۲۲۰۰ میلیارد تومان بود و بر اساس محاسبات این رقم باید به دو برابر می‌رسید در حالی که شما آن را ۲۷۰۰ میلیارد تومان به شرکتی واگذار کردید و این یک تاراج است.

لاهوتی با هشدار نسبت به نرخ تورم گفت: شما نرخ تورم نقطه به نقطه از شهریور ۹۶ تا ۹۷ را ۴.۹ دهم درصد اعلام می‌کنید این به معنی آن است که مردم بدبخت در پایان سال باید تورم ۶۰ درصدی را تجربه کنند آیا این انصاف است نرخ ارز در دوران شما از ۳۸۰۰ تومان به ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان امروز رسید و این یعنی افزایش ۱۷۰ درصدی در نرخ ارز که فشار آن بر دوش اقشار ضعیف ما سنگینی می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه بی‌ثباتی در بازار ارز در حال افزایش است بسیاری از پیمانکاران به دلیل نداشتن امکانات از مناقصه‌ها انصراف می‌دهند نقدینگی در شروع دولت شما ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بود که امروز به ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است آیا این افزایش نقدینگی کار آمریکا است یا مدیریت ضعیف شما؟

لاهوتی تصریح کرد: شما در مورد نرخ سود بانکی و نرخ ارز دستوری عمل کردید و از فروردین تا تیرماه ۲۰ هزار میلیارد تومان از تفاوت قیمت ارز به جیب افرادی ریختید که ثبت سفارش انجام دادند ولی واردات نکردند. تنها در یک استان غربی کشور ۱۸۰ میلیون دلار از طریق صرافی‌های ترکیه صورت گرفت که اجناسی وارد کشور نشد آیا این جای دفاع دارد؟

وی با انتقاد نسبت به آمار ارائه شده در مورد قاچاق گفت: دولت اعتقاد دارد که میزان قاچاق را از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲.۵ میلیارد دلار کاهش داده است حتی اگر آمار شما را قبول کنیم آیا این میزان از طریق مبادی غیررسمی و کولبران صورت گرفته یا از طریق مبادی رسمی و گمرک. به طوری که از ۶۸۰۰ دستگاه خودرو وارداتی ۱۹۰۰ دستگاه آن از طریق گمرک ترخیص شده است و این مربوط به زیرمجموعه مدیریت شما است.

وی متذکر شد: استقراض بانک‌ها تقریبا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که بیشتر آن در زمان شما صورت گرفته است مگر شما رئیس مجامع بانک‌ها نیستید امروز شما باید پاسخگوی نابسامان سیستم بانکی باشید. شما اشاره به مالیات کردید که البته همه ما باید در این راستا کمک‌رسان دولت باشیم اما در مورد مالیات بر ارزش افزوده به طور مضاعف وصول می‌شود و از یک کالا چندین بار مالیات اخذ می‌شود. در همین مالیات بر ارزش افزوده شما حتی از طلاق هم مالیات می‌گیرید که باید اصلاح شود.

لاهوتی اظهار داشت: حدود ۲۰۰ نماینده به رئیس‌جمهور نامه نوشتند که تیم اقتصادی دولت نمی‌تواند بحران به وجود آمده را کنترل کند و اگر شما تغییری در تیم خود ایجاد نکنید ما تغییر ایجاد خواهیم کرد و از جامعه‌ای که نابسامانی‌های اقتصادی را تحمل می‌کند منتظر رای نمایندگان هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز